Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HD44780 op Epia bordje

Pagina: 1
Acties:

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-10 14:33
Heb onlangs twee HD44780 compatible PLED displays gekocht via de inkoopactie; eentje voor mijn game PC en eentje voor een Epia MII media center dat ik aan het bouwen ben. Die op mijn game PC werkt prima, maar de andere vertoont al gauw rommel op het scherm. Na dagen lang googlen heb ik slechts deze pagina kunnen vinden waarin het probleem gewijt wordt aan een te laag voltage op de data lijnen. Ik ben het gaan meten en inderdaad; de Epia levert slechts 3.3V op de data lijnen terwijl de andere PC er 5V op levert.
Op diezelfde pagina wordt een vage oplossing geboden ivm het gebruik van level shifters, maar wordt geen schema aangeboden. Verder googlen naar een schema bracht ook niet veel op. Wel vond ik deze data sheet over de 4504 level shifters.
Daar leid ik het volgende uit af; datalijn van parallelle poort gaat naar een in pinnetje, en het out pinnetje naar de display. Op het VDD pinnetje hangt de +5V van de molex om het output voltage te bepalen. Maar dan zijn er nog VCC, VSS en SELECT pinnetjes waar ik geen raad mee weet. Mijn kennis van electronica is zo goed als onbestaande, indien je het nog niet door had :P
Om de display aan te sluiten gebruik ik dit schema, maar dan zonder pin 15 en 16 want die zijn er niet op mijn display.
Kan iemand me helpen met deze oplossing, of kent er iemand een andere oplossing die net zo goed werkt?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een 74ls373 werkt ook prima, en is waarschijnlijk makkelijker te krijgen.
Wanneer je outputcontrol aan de 0v vastmaakt en Enable aan 5V dan werkt het als een transparant doorgeefluik. Het mooie van dit doorgeefluik is dat hij de 3.3v niveau's snapt aan de ingang en gewoon 5v uitgeeft aan de output.

[ Voor 74% gewijzigd door Cassettebandje op 04-05-2006 10:25 ]

• Evinyatar
Dat lijkt me exact wat ik nodig heb :) Bedankt! Ik probeer het dit weekend uit.

• Evinyatar
B_FORCE schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 11:49:
kan je niet zoiets gebruiken ?[...]
Dat is bijna exact wat ik nu gebruik, maar dan zonder de toetsaansluitingen. Maar het voltage op de datalijnen is onvoldoende op het Epia mobo, waardoor de display vaak niet de juiste data "herkent". M.a.w. dat schema werkt op ongeveer 95% van de parallelle poorten, maar niet op dat van mijn Epia'tje.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
ander type parallelle poort kiezen in bios?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Evinyatar
MewBie schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:43:
ander type parallelle poort kiezen in bios?
Haalt niets uit.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Wat je zou kunnen doen is een aantal optocouplers gebruiken voor de lijnen die je wilt verhogen en daar dan een 5 volt van je voeding door sturen. Optocouplers zijn er ook in meervoudige varianten zodat je geen tig IC's op je printje hoeft te zetten.

• Evinyatar
Cassettebandje schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 10:20:
Een 74ls373 werkt ook prima, en is waarschijnlijk makkelijker te krijgen.
Dat werkt al een stuk beter, maar nog niet 100%. Het output voltage uit de 74ls373 ligt nu rond de 3.8V. De VCC en de LE zijn aan de 5V gesloten, de GND en de OE (of control) aan de ground. Enig idee wat er nog mis kan zijn?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Volgens het een datasheet van dat IC klopt dat gewoon. VOH (output high voltage) is minimaal 2.4V, typical 3.4V.

www.madwizard.org

Pagina: 1