Onduidelijke crashes bij verscheidene distros

Pagina: 1
Acties:

• bonkiebib
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11-2024
De afgelopen week tweemaal Fedora core 5 geinstalleerd en daarna nog Kubuntu en Suse 10.0. Bij alle drie distros hetzelfde fenomeen: crash waarbij scherm wit wordt (vaak met dunne verticale strepen blauw groen of zwart) en de plaats waar de muispointer zat tijdens de crash vertoont een blockvorm. Was ik muziek aan het luisteren dan stopte dit ook tijdens de crash.

Het moment dat de crash zich voordoet varieert van 2 minuten tot 2 uur na inloggen en gebeurt tijdens een tal van werkzaamheden; niet alleen bij bepaalde applicatie. Crash komt voor bij clean install en ook na alle updates.

Op andere fora al voorstel gehad om te booten met noapic optie. Dit leidde tot een probleem rond IRQ11 tijdens de boot, wat resulteert in een kernel panic.

Net ook suggestie gehad dat het misschien aan de HD/SATA/Chipset drivers kan liggen en dit wellicht kan onderbouwen door te zorgen voor veelvuldig disk I/O activiteit om te zien of ik hiermee de crash kan opwekken.

Zijn er mensen die dit fenomeen kennen en een oplossing weten, of mij in de richting van een oplossing kunnen sturen?

Zelf dacht ik in eerste instantie aan de video drivers (Fedora had een probleem met ATI drivers las ik op Livna.org) maar ook de andere distros vertonen hetzelfde crash syndroom.

Ook heb ik Memtest 2 passes met de standaard test laten doen en dit ging goed.

Mijn systeem:
AMD Athlon 64 3500

Motherboard: MSI 7093: RS480M2-IL
http://www.msicomputer.com/product/...odel=RS480M2-IL

Onboard video/audio:
ATI Radeon® XPRESS 200 Chipset
ATI ® SB400 Chipset

Compliance with AC97' v2.3 Spec

Monitor:
Iiyama Prolite E234s

Western Digital 250Gb S-Ata disk

Iemand een suggestie?
Bob

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Draai in ieder geval memtest86 met uitgebreidde tests. Ik heb soortgelijke problemen gehad (ik kwam geeneens door de installatie heen) en dat bleek aan 2 ruzieënde geheugenmodules te liggen. Bitschuiven ging fout waar de bits van module 2 naar 1 werden geschoven. Deze test zat alleen in het uitgebreide test pakket. (het absurde is dat dezelfde 2 modules nu in de pc van m'n pa zitten en het probleemloos doen 8)7 )

Verder, draai je 32bit of 64bit versies van de distro's? 32bit is over het algemeen nog wat stabieler, wat ik lees op het gentoo-forum.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb het zelfde maar bij Win98 SE, bij het starten van video via ms mediaplayer. Bij VLC geen probleem. Ik vermoed dat het dus eerder een multimedia-hardware probleem is.

ECS KZA 3.0
AMD Athlon 1.4GHz

Geluidschip krijg ik sinds m'n linux-jaartjes niet meer in gang...

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Verder, draai je 32bit of 64bit versies van de distro's? 32bit is over het algemeen nog wat stabieler, wat ik lees op het gentoo-forum.
Ik draai echt probleemloos Gentoo 64-bit dus daar zal het niet aan liggen.

• bonkiebib
Ik draai de 64 bit versies; zouden zo langzamerhand wel stabiel mogen zijn van mij.
Bij Windows doet het probleem zich helemaal niet voor. Iemand op een ander forum suggereerde al dat Windows wat toegeeflijker is dan linux, wanneer het gaat om niet optimaal presterende geheugenmodules.

2x 512MB dual channel

Zou ik dan toch een uitgebreide memtest eraan wagen?

• bonkiebib
Gentoo en Debian heb ik ook nog klaar liggen en een paar gig ruimte op m'n schijf over. Denk dat ik straks ook maar Gentoo ertegen aan gooi.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb het vermoeden dat het aan je VGA kaart ligt. Welke driver gebruik je? Met vesa geprobeerd?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36

BoAC

Memento mori

..
Het moment dat de crash zich voordoet varieert van 2 minuten tot 2 uur na inloggen en gebeurt tijdens een tal van werkzaamheden; niet alleen bij bepaalde applicatie. Crash komt voor bij clean install en ook na alle updates.
..
1e: zou ik een memtest 1 a 2 uur laten draaien..
2e: * BoAC heeft ook probs gehad bij zijn ati-kaart met de drivers van ati zelf.
de ati-drivers van xorg draaien daarentegen wel correct..

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BoAC schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:23:
[...]

1e: zou ik een memtest 1 a 2 uur laten draaien..
2e: * BoAC heeft ook probs gehad bij zijn ati-kaart met de drivers van ati zelf.
de ati-drivers van xorg draaien daarentegen wel correct..
Als je memtest draait, draai het dan eens de hele nacht. 1 a 2 uur kan net te kort zijn.

Verder kan je eens een andere videokaart proberen, kijken of je dan ook nog problemen houdt. Een geheugenreepje tegelijkertijd proberen. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan veel goede tips voor hardware problemen

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• bonkiebib
Ah weer fijn veel tips!

Memtest laat ik vanacht de hele nacht wel even draaien. Dan gewoon met standaard instellingen? Ik dacht namelijk dat je ook verschillende tests kon draaien, maar zie bij de opties (versie 3.2) dat je of alle tests draait, of één selecteert.

VGA is onboard ATI. Andere VGA kaart proberen is nu ff geen optie. Wel kan ik mesa proberen (in xorg.conf toch?)

Installatie van SUSE 10.0 gaf al aan dat in eerste instantia 'radeon' driver wordt geprobeerd en mocht het problemen geven, dat je dan over kan switchen naar 'fglrx'

'mesa' probeer ik nu nog even en dan anders vanacht memtest laten draaien.

B

• bonkiebib
Gebrukte eerst de standaard bij distro geleverde driver en later de fglrx driver van livna.org, met zelfde resultaat. Probeer zo wel mesa te gaan.

• bonkiebib
Andere mogelijkheid die ik me bedacht: toch maar even voor zorgen dat het stopcontact waar m'n pc aan hangt een geaard stopcontact is!

Helaas... dit was niet de oplossing, nog steeds crashes.

Heb nu 'vesa' ingesteld.... wacht af.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

moozzuzz schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:40:
Heb het zelfde maar bij Win98 SE, bij het starten van video via ms mediaplayer. Bij VLC geen probleem. Ik vermoed dat het dus eerder een multimedia-hardware probleem is.

ECS KZA 3.0
AMD Athlon 1.4GHz

Geluidschip krijg ik sinds m'n linux-jaartjes niet meer in gang...
Dat is lekker behulpzaam... Windows en linux hebben een totaal andere manier van omgaan met o.a. geheugen. Windows had op mijn computer altijd redelijk goed gedraait, maar Linux wou niks.
Ivo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:45:
[...]
Ik draai echt probleemloos Gentoo 64-bit dus daar zal het niet aan liggen.
Als je het gentoo-forum bekijkt zijn er nog veel pakketten die toch niet helemaal lekker nog op 64bit draaien. Bij een onstabiel systeem hou ik het toch in m'n achterhoofd.
Probeer eens iets als Ubuntu of een ander makkelijk te installeren linux op 32bit. Dan weet je zeker dat het niet een mogelijk onstabiel 64bit driver of iets dergelijks is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Crashed trouwens je hele pc, of kun je er nog remote met ssh op inloggen?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• bonkiebib
Of de hele pc crashed kan ik niet met zekerheid zeggen, kan er niet remote bij (tenzij ik toch nog even moeite hiervoor doe). In ieder geval vlat het beeld weg, stopt geluid en gebeirt er niks bij het drukken van ctr-alt-del.

Ik heb in xorg.conf nu op 'vesa' gezet. En volgens mij loopt het nu prima!
Denk dat het toch gewoon de video drivers zijn. Maar moet toch wel iets beters zijn om op te draaien dan vesa, toch?

Zal vanacht voor de zekerheid nog wel ff memtest runnen.

[ Voor 10% gewijzigd door bonkiebib op 04-05-2006 19:19 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als het de videodrivers zijn moet je nog remote in kunnen loggen, dat is de reden dat ik het vraag ;)
Installeer dus even openssh en ssh naar die machine als hij weer geen reactie geeft.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ik weet dat het al een tijd geleden is dat dit is gepost, maar er zijn dan ook alweer wat nieuwe drivers uitgekomen. Ik heb vrijwel exact dezelfde hardware als bonkiebib: zelfde mobo, zelfde processor (maar dan 3200+), zelfde geheugen en zelfde HD. En dus ook hetzelfde probleem!

Het probleem (ook met de fglrx drivers van half jaar terug) doet zich niet voor als je de schermresolutie op 1600x1200 zet (al is dat niet met alle schermen te halen). Het is dan niet mogelijk om de x-server te resetten, en als ik 't goed heb is het niet mogelijk om remote in te loggen. Ik ga ook die memtest dingen even uitproberen, maar als er iemand is met extra gegevens, graag!

Heb geen zin om een nieuwe videokaart te halen, maar als ik op flatscreen overstap zit ik over het algemeen vast aan een lagere resolutie = crashes!

Rutger
Pagina: 1