De afgelopen week tweemaal Fedora core 5 geinstalleerd en daarna nog Kubuntu en Suse 10.0. Bij alle drie distros hetzelfde fenomeen: crash waarbij scherm wit wordt (vaak met dunne verticale strepen blauw groen of zwart) en de plaats waar de muispointer zat tijdens de crash vertoont een blockvorm. Was ik muziek aan het luisteren dan stopte dit ook tijdens de crash.
Het moment dat de crash zich voordoet varieert van 2 minuten tot 2 uur na inloggen en gebeurt tijdens een tal van werkzaamheden; niet alleen bij bepaalde applicatie. Crash komt voor bij clean install en ook na alle updates.
Op andere fora al voorstel gehad om te booten met noapic optie. Dit leidde tot een probleem rond IRQ11 tijdens de boot, wat resulteert in een kernel panic.
Net ook suggestie gehad dat het misschien aan de HD/SATA/Chipset drivers kan liggen en dit wellicht kan onderbouwen door te zorgen voor veelvuldig disk I/O activiteit om te zien of ik hiermee de crash kan opwekken.
Zijn er mensen die dit fenomeen kennen en een oplossing weten, of mij in de richting van een oplossing kunnen sturen?
Zelf dacht ik in eerste instantie aan de video drivers (Fedora had een probleem met ATI drivers las ik op Livna.org) maar ook de andere distros vertonen hetzelfde crash syndroom.
Ook heb ik Memtest 2 passes met de standaard test laten doen en dit ging goed.
Mijn systeem:
AMD Athlon 64 3500
Motherboard: MSI 7093: RS480M2-IL
http://www.msicomputer.com/product/...odel=RS480M2-IL
Onboard video/audio:
ATI Radeon® XPRESS 200 Chipset
ATI ® SB400 Chipset
Compliance with AC97' v2.3 Spec
Monitor:
Iiyama Prolite E234s
Western Digital 250Gb S-Ata disk
Iemand een suggestie?
Bob
Het moment dat de crash zich voordoet varieert van 2 minuten tot 2 uur na inloggen en gebeurt tijdens een tal van werkzaamheden; niet alleen bij bepaalde applicatie. Crash komt voor bij clean install en ook na alle updates.
Op andere fora al voorstel gehad om te booten met noapic optie. Dit leidde tot een probleem rond IRQ11 tijdens de boot, wat resulteert in een kernel panic.
Net ook suggestie gehad dat het misschien aan de HD/SATA/Chipset drivers kan liggen en dit wellicht kan onderbouwen door te zorgen voor veelvuldig disk I/O activiteit om te zien of ik hiermee de crash kan opwekken.
Zijn er mensen die dit fenomeen kennen en een oplossing weten, of mij in de richting van een oplossing kunnen sturen?
Zelf dacht ik in eerste instantie aan de video drivers (Fedora had een probleem met ATI drivers las ik op Livna.org) maar ook de andere distros vertonen hetzelfde crash syndroom.
Ook heb ik Memtest 2 passes met de standaard test laten doen en dit ging goed.
Mijn systeem:
AMD Athlon 64 3500
Motherboard: MSI 7093: RS480M2-IL
http://www.msicomputer.com/product/...odel=RS480M2-IL
Onboard video/audio:
ATI Radeon® XPRESS 200 Chipset
ATI ® SB400 Chipset
Compliance with AC97' v2.3 Spec
Monitor:
Iiyama Prolite E234s
Western Digital 250Gb S-Ata disk
Iemand een suggestie?