Toon posts:

VRAAG: Netwerk aanleggen en centr.opslag in small office

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt...
Klein kantoor, 3-4 pc's
Nu staat er data op de verschilllende werkstations.
Ik wil dat alle data op 1 externe schijf komt te staan voor backup etc.
Ik ben van plan een Freecom FSG-3 aan te schaffen en een extra Freecom HD
De eerste wil ik gebruiken om de printer op aan te sluiten zodat deze ook via het netwerk te benaderen is, en om alle data van de werkstations op te plaatsen.
De tweede HD gebruik ik dan als backup unit voor de FSG-3.

Vraag:
Hoe zouden jullie een dergelijke situatie oplossen?
Graag hoor ik jullie ideeen hierover.. wellicht hebben jullie een andere oplossing..

En als ik Outlook gebruik, kan ik dan de postmappen op deze externe schijf plaatsen en tegelijkertijd op verschillende pc's mail lezen? (lijkt me niet of wel??)

groet,

Verwijderd

Topicstarter
nog niemand die een idee heeft hoe die een netwerkje met centrale opslag voor data en mail in elkaar zou zetten?.... :? ......

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10-2024

shlammod

dus.... enzo....

Windows Server bijvoorbeeld is hier geschikt voor.
Of je zou kunnen kijken of er een Linux ditro is die aan je wensen vodoet.

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

Verwijderd

Ik zou er toch een oude machine neerzetten en als server inrichten, geeft je toch meer mogelijkheden en makkelijker te onderhouden (je kan het eea automatiseren).

Dat outlook gebeuren kan niet tegelijk worden geopend door meerdere gebruikers.

Wat valt er nou onder backup als je alles op die externe HD opslaat?
Gaje die externe HD dan weer backuppen?

Verwijderd

Topicstarter
Of je zou kunnen kijken of er een Linux ditro is die aan je wensen voldoet
Linux kennis is zeer beperkt, maar ken je zulke distributies?.. die out-of-the-box werken??.....
Wat valt er nou onder backup als je alles op die externe HD opslaat?
Gaje die externe HD dan weer backuppen?
Eeuh,.. ja.. als die HD waar alles op komt te staan het niet meer doet is de data pleite..
dus vandaar een extra schijf en 1x in de week ofzo ff een kopie trekken van HD 1

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:56:
Situatie is als volgt...
Klein kantoor, 3-4 pc's
Nu staat er data op de verschilllende werkstations.
Ik wil dat alle data op 1 externe schijf komt te staan voor backup etc.
Ik ben van plan een Freecom FSG-3 aan te schaffen en een extra Freecom HD
De eerste wil ik gebruiken om de printer op aan te sluiten zodat deze ook via het netwerk te benaderen is, en om alle data van de werkstations op te plaatsen.
De tweede HD gebruik ik dan als backup unit voor de FSG-3.

Vraag:
Hoe zouden jullie een dergelijke situatie oplossen?
Graag hoor ik jullie ideeen hierover.. wellicht hebben jullie een andere oplossing..

En als ik Outlook gebruik, kan ik dan de postmappen op deze externe schijf plaatsen en tegelijkertijd op verschillende pc's mail lezen? (lijkt me niet of wel??)

groet,
Voor het Outlook verhaal heeft MS een oplossing : Exchange Server 2003 }) Voor al het andere zou ik zeggen Windows Server 2003

Verwijderd

Humzz...Wat is je budget? dat zou wel handig zijn om te weten want anders koop je idd gewoon een servertje met w3k SBS erop en ingebouwde tape om het handeltje te Back Uppen :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is echt low budget....
dus een MS Server en MS Exchange is 'to expensive' én voor 3 werkstations dus overkill...

Verwijderd

Elke linux distro werkt meestal out of the box, bij mij tenminste.

Kijk eens naar clarck connect oid, ik heb er zelf geen ervaring mee maar van horen zeggen is dat een simpele distro met een webinterface om alles in te stellen.

Volgens mij behoren tot de opties:

- mail server, misschien ook wel IMAP, op die manier kun je 'POST' delen.
- print server (standaard,bijv CUPS)
- samba (windows file sharing) voor bestandsopslag.

Nu moet je alleen nog iets hebben voor de backup daarvan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 12:13 . Reden: CUPS is niet standaard ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Die freecom FSG3 is leuk speelgoed, maar voor een bedrijfssituatie niet betrouwbaar genoeg imho.
Daarnaast is de snelheid van het lan naar hd in de fsg3 niet om over naar huis te schrijven.
Maar dat is een typisch probleem voor dat soort NAS oplossingen.

Wat je ook kunt overwegen is de Iomega NAS oplossing met ingebouwde REV drive.
Die heeft al raid 1 in het apparaat zelf, en ook nog een REV drive waardoor je ook keurig backups kunt maken.

Dan je Outlook vraag.
MS raadt het af om pst files op een netwerkschijf te plaatsen.
Wat je zou kunnen doen is een mailservertje draaien, en de mail op de server laten staan.
Maar dan kom je wat kosten betreft al heel erg snel op een SBS 2003 server uit.

Linux kan ook, maar je gaf al aan daar geen kennis van te hebben.

Zowieso lijkt me het verstandig om dit niet zelf te doen, het zal ook onderhouden moeten worden.
En ik ga er van uit dat jij in dat bedrijf andere werkzaamheden hebt.

Aanvulling: Je geeft aan geen budget te hebben. Dan moet je ook niet te hooggespannen verwachtingen en wensen hebben. Dat gaat nu eenmaal niet samen.

[ Voor 8% gewijzigd door aZuL2001 op 04-05-2006 12:14 . Reden: Aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
MS raadt het af om pst files op een netwerkschijf te plaatsen.
Maar dan kom je wat kosten betreft al heel erg snel op een SBS 2003 server uit.
1) wat is er tegen om de outlook bestanden op een netwerkschijf te zetten?
2) waar zit je qua kosten op met een SBS2003 server (waar staat SBS voor)?
Aanvulling: Je geeft aan geen budget te hebben. Dan moet je ook niet te hooggespannen verwachtingen en wensen hebben. Dat gaat nu eenmaal niet samen.
Klopt, maar dat is ook de reden dat ik het hier post... voordat ik zo'n Freecom oid bestel lees ik graag eerst de meningen en eventuele andere oplossingen van anderen...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 21:43

Gé Brander

MS SQL Server

SBS = Small Business Server van Microsoft. Dat is een erg mooi pakket met software voor bijzonder weinig geld in vergelijking met wat je er voor krijgt.

Ik dacht iets van 500 euro voor Windows Server 2003, Exchange Server 2003 etc.

Kijk maar eens op de Microsoft site.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Je kunt, mits je voldoende bandbreedte hebt, de PST files van Outlook gewoon op je server/(externe harddisk) zetten. Als je die dan backupt is je mail veilig. Je moet dan wel iedereen z'n eigen Outlook profiel geven want je kunt niet op meerdere computers tegelijk hetzelfde PST bestand open hebben staan. E-mail laat je dan gewoon lokaal binnenstromen en automatisch opslaan in je PST bestand op de server. Geen extra software voor nodig m.u.v. Outlook, maar ik neem aan dat je die nu al hebt.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Microsoft raadt het af, dus als je ermee in de problem komt kan je niet bij hen terecht. In de praktijk zal het echter meestal wel werken.

SBS = Small Business Server, ga naar de site van een willekeurige softwareboer en je weet wat 't kost ....

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb zelf debian linux op mijn server staan, en dat vind ik wel te doen.
Ik zal eens kijken hoe dat webmin werkt, maar je kunt idd zoals al gezegd is een mailserver draaien (evt. via relays, of 1 die gewoon de mail ophaalt van de huidige server) en de mail op de server laten staan. (Instellen bij Outlook)

ClarckConnect lijkt mij idd. een goeie oplossig, ik heb er zelf wel eens wat mee gespeeld en ik moet zeggen dat het erg makkelijk werkt.

P2'tjes kosten niks meer en zijn prima geschikt voor die doeleinden.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Als je kosten wil besparen zou je zelf ipv de server2003 het oudere w2kserver (w2000) nemen, ondanks de life cycle einde voor ondersteuning.
Als je een mail server wil draaien en goedkoper zijn, kijk dan eens naar Mdaemon mail en virusscanner.
IMAP gebruiken en kan je zelfs met een mailclient of je webrowser naar je mail toe (mail blijft dan op server staan)

Dus je hoeft niet direkt naar de MS produkten te grijpen, vooral niet voor je randvoorwaarden van mail enzo daarvoor zijn er genoeg goedkopere oplossingen.

Wat je als bedrijf ook zou kunnen overwegen is een Action Pack subscription van MS (jaarlijks een fee van 320 euro (wel ook duurder dan menig license maar je hebt wel dan zowel de office als server als mail pakketten))

Genoeg keuze op de wereld

optie kan ook nog eens zijn om ipv desktops gewoon mooie terminals van HP bv te nemen, citrix clienttje erop ;) (maar das voor et mooie)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 21:43

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:39:
Wat je als bedrijf ook zou kunnen overwegen is een Action Pack subscription van MS (jaarlijks een fee van 320 euro (wel ook duurder dan menig license maar je hebt wel dan zowel de office als server als mail pakketten))
Alleen geldig als je bedrijf in IT gerelateerde zaken werkzaam is...

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 04-05-2006 13:11 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:23:
[...]
1) wat is er tegen om de outlook bestanden op een netwerkschijf te zetten?
2) waar zit je qua kosten op met een SBS2003 server (waar staat SBS voor)?
Wat is er tegen om zelf wat onderzoek te doen ?
Klopt, maar dat is ook de reden dat ik het hier post... voordat ik zo'n Freecom oid bestel lees ik graag eerst de meningen en eventuele andere oplossingen van anderen...
Zo'n Freecom kost ook geld. Ik heb er laatst één met een 400 GB schijf gehaald voor €429.- ex btw en dat was een aanbieding. En ja voor thuis is het leuk, maar niet bedrijfsmatig.

Je moet je heel goed afvragen wat het kost als er door problemen mensen niet kunnen werken.
En je zult schrikken hoe hard het dan gaat, en hoe snel je dan een investering terug verdiend hebt.

Abort, Retry, Quake ???

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Mocht je toch ook even willen spelen of in elk geval kijken hoe de installatie en configuratie van een Linux-server met IMAP (zodat je de mail op de server kunt houden) werkt, dan zou je deze handleiding in elk geval even kunnen bekijken.
Deze is gebaseerd op een Debian installatie en de uitleg van de installatie staat in het begin.

Als je die stappen denkt te kunnen volgen en ook denkt te snappen wat ze doen, dan zou je dat dus ook kunnen overwegen.

Voor de verdere configuratie van de Linux machine raad ik dan webmin aan, zodat je alles via de browser kunt doen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:12:
Elke linux distro werkt meestal out of the box, bij mij tenminste.

Kijk eens naar clarck connect oid, ik heb er zelf geen ervaring mee maar van horen zeggen is dat een simpele distro met een webinterface om alles in te stellen.

Volgens mij behoren tot de opties:

- mail server, misschien ook wel IMAP, op die manier kun je 'POST' delen.
- print server (standaard,bijv CUPS)
- samba (windows file sharing) voor bestandsopslag.

Nu moet je alleen nog iets hebben voor de backup daarvan.
Idd dat heb ik hier als Firewall draaien :) heeft idd ondersteuning voor al het bovenstaande enneh..het is gratis :)
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:39:
Als je kosten wil besparen zou je zelf ipv de server2003 het oudere w2kserver (w2000) nemen, ondanks de life cycle einde voor ondersteuning.
Als je een mail server wil draaien en goedkoper zijn, kijk dan eens naar Mdaemon mail en virusscanner.
IMAP gebruiken en kan je zelfs met een mailclient of je webrowser naar je mail toe (mail blijft dan op server staan)

[...]
Ehh..MDaemon is qua licentiekosten volgens mij niet veel goedkoper dan Exchange, alleen draait MDaemon ook op een WinXP werkstation. Overigens geef ik zelf wel de voorkeur aan MDaemon boven Exchange (voor kleine organisaties..)...

[ Voor 34% gewijzigd door TheVMaster op 04-05-2006 12:47 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:17
Misschiene een ontzettende noob opmerking, maar om investeringen te drukken is het misschien handig om het gaafste workstation gelijktijdig server te laten zijn. Kan me niet voorstellen dat een beetje centraal mail, datastorage en printen zoveel resources vreet dat je het merkt.

Netwerk aanleggen lijkt me triviaal. (Kaartje, pluggen, klaar)

Mail. Wil je dat wel zelf hosten? Denk dat via je provider met een imap account het meest betrouwbaar is. Verder kan elke machine die imap benaderen. En zodoende kan je alle mail dus overal lezen. Ook sent items. Concepten is een ander verhaal....

Centraal data opslag. Dit is een kwestie van op het server-workstation alles netjes opslaan. Shared mapje aanmaken dus waar de rest schrijf en leesrechten heeft.

Backup. Aangezien je data toch allemaal in die centrale opslag map staat hoef je die alleen maar te backuppen. Hier zijn tal van oplossingen voor. Zorg er iig voor dat je backup uiteindelijk ook fysiek in een ander gebouw ligt. (brand enzo)

[ Voor 10% gewijzigd door Terror op 04-05-2006 13:18 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

[quote]Terror schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:05:
Misschiene een ontzettende noob opmerking, maar om investeringen te drukken is het misschien handig om het gaafste workstation gelijktijdig server te laten zijn. Kan me niet voorstellen dat een beetje centraal mail, datastorage en printen zoveel resources vreet dat je het merkt.

Lijk me niet echt handig om op een client ook een mailserver te hosten :? en daarbij als het gewoon een bedrijfje is koop je gewoon een servertje van HP of Dell met ingebouwde tape streamer (aftrekbaar), raid 5 configje en oem release W3k SBS erop ben je meteen klaar en werk uiterst stabiel.
Pagina: 1