Mobo kapot of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Dreamer...
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 08:33
Sinds een paar weken maak ik af en toe wat rare dingen mee met me PC. Vooral afgelopen week is het erger dan daarvoor (heb niks over mijn probleem kunnen vinden op GoT :( ). Ik zal eerst maar eens beginnen met de specificaties van me PC (heb hem nu ongeveer 1,5 jaar en heeft het altijd goed gedaan).

Voeding: Levicom 550 Watt
CPU: AMD Athlon 64 3200+
Mobo: MSI K8N NEO Platinum, s754
Geheugen: 2x512mb, ddr 400
HDDs: een 80 gig ata (maxtor) en een 80 gig sata (seagate)
GPU: XFX Nvidia Geforce 6800 GT 256 mb geheugen
DVD Brander: Nec ND-3550 16x(dual layer)

Nu zit ik met de volgende problemen:

Afgelopen week heb ongeveer 70% van de tijd als ik me pc opstart dat als ik in windows kom me verteld word dat de netwerkkabels van me lan verbinding niet zijn aangesloten. Terwijl dit wel het geval is. Als ik de computer dan restart is dit meestal opgelost (soms kost het meerdere restarts). Het lijkt allemaal best random.

Een ander probleem (sinds kort) is dat als ik de computer aanzet er soms (niet altijd) een zwart scherm is te zien tussen al de standard opstartprocedures (hdd herkenning, post, dmi pool verifying etc.) en het laadbalkje van winxp. Soms duurt dit wel meer dan 30 seconden :S. Soms is het zwarte scherm er maar weer heel kort en gaat de comp snel door naar winxp logo. Ook redelijk random zou ik zeggen.

Als de comp dan voorbij het winxp laad balke is treed er soms ook nog een ander probleem op. Hier heb ik een paar weken geleden last van gehad en daarnet weer. Dit is het volgende, na het win xp laadbalkje zou het welkom scherm moeten komen, maar ipv hier van komt er een scherm met zwarte achtergrond met allemaal vage kleur streepjes erop. Hele rijen achter elkaar. Elk streepje is ongeveer een cm lang en loopt in rijen achter elkaar en van boven naar onder door. Echt heel vaag. Als ik dan reboot krijg ik elke x hetzelfde. Heb toen een beetje met me ram reepjes lopen klooien (eruit, erin, omwisselen, 1tje erin, 1tje eruit). Elke x testen of de comp het weer doet. Na een tijdje doet ie het dan weer. En nu heb ik weer helemaal geen last van dit probleem (ben benieuwd voor hoe lang).

Ik vraag me nu af of dit ligt aan me MOBO (brak?). Wat zou de reden van deze vage (random) problemen kunnen zijn. Geheugen heb ik al een x 10u achter elkaar getest in memtest. Geen enkele fout gevonden. Of zou er toch iets mis zijn met CPU? (lijkt me sterk).

Naast de problemen hier boven beschreven doet me comp het gewoon goed. Dus eenmaal in windows heb ik geen performance problemen.

Hopelijk kan iemand me helpen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je er ook last van als je bijvoorbeeld Knoppix boot? (dat met die netwerkkaart).

Sowieso : het is een Athlon64 niet een Athlon XP 64.

Verwijderd

Kijk eens of er op je moederbord condesatoren niet bol staan.

probeer eens los netwerkkaartje en disable onboard in bios.

Andere videokaart..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 09:55 ]

• Dreamer...
er staan geen condensatoren bol. Ik Ben nu knoppix aan t booten (zit nu op me laptop), maar krijg daar ook wat foutmeldingen . Ten eerste krijg ik een heleboel hdd: media errors. buffer i/o errors, bad sectors etc. Ook autoconfiguring devices ging niet goed. Hij bleef daar maar doorgaan, totdat knoppix de melding gaf: autodetection seems to hang.Dan krijg ik een fread:magic input/ouput error. Dan gaat ie weer ff verder, agp bridge detected etc. Maar nu blijkt ie volledig te zijn vast gelopen op: "Automounter started for: floppy cdrom crom1.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
klinkt als een gare hdd, probeer eens de wd tools cd te downloaden en daarmee te starten om te checken of je hdd werkelijk kapot is. Ik d8 eerst aan een brakke xp install maar nu je dit bij knoppix ook krijgt zal het denk je hdd zijn. Is het je hdd niet doe dan memtest86 voor je geheugen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Kweet niet of het mogelijk is, maar probeer es je HD los te koppelen en dan knoppix te starten, ik dacht dat een HD geen vereiste is om knoppix te booten.

http://specs.tweak.to/16567

• Dreamer...
IRCfreAk schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:11:
klinkt als een gare hdd, probeer eens de wd tools cd te downloaden en daarmee te starten om te checken of je hdd werkelijk kapot is. Ik d8 eerst aan een brakke xp install maar nu je dit bij knoppix ook krijgt zal het denk je hdd zijn. Is het je hdd niet doe dan memtest86 voor je geheugen.
Heb hdd uitvoerig getest. Geen problemen gevonden. Wat wel raar was dat ie 3 hdd's vond (heb er toch maar echt 2) om te testen. Me maxtor en me seagate ofc (beiden 80 gig), maar ook een unknown hdd, ook 80 gig, unknown controller etc. Echt heel raar. Memtest heb ik vorige week gedaan. Zon 10u en niks gevonden.
Zou het niet zo kunnen zijn dat me mobo gewoon brak is op een of andere manier?

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamer... op 04-05-2006 21:14 ]

Pagina: 1