Toon posts:

PC voor muziekopname

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me wil een nieuwe pc kopen, vooral om muziek mee op te nemen. Hij wil de pc gaan gebruiken in combinatie met een mbox. (http://www.digidesign.com/products/mbox/). Zijn oude pc voldoet niet omdat het af en toe gaat haperen. Hij heeft mij gevraagd de onderdelen samen te stellen. Ik vraag me af welke componenten er in zo'n muziekopname pc het belangrijkst zijn, geheugen, processor? Moet de processor dual core worden. Een goede geluidskaart is natuurlijk een vereiste, welke raden jullie me aan. Het budget is ongeveer 1500-2000 euro, dus er kan volgens mij een flink systeem samengesteld worden.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen adviseren.

Verwijderd

Wat had je zelf gedacht dan? 't Is niet de bedoeling dat wij al het werk opknappen. Kijk is de BBG van mei door, daar staat niet het systeem wat je nodig hebt, maar je kan er wel wat informatie vinden over 't een en ander.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 01:57:
Een vriend van me wil een nieuwe pc kopen, vooral om muziek mee op te nemen. Hij wil de pc gaan gebruiken in combinatie met een mbox. (http://www.digidesign.com/products/mbox/). Zijn oude pc voldoet niet omdat het af en toe gaat haperen. Hij heeft mij gevraagd de onderdelen samen te stellen. Ik vraag me af welke componenten er in zo'n muziekopname pc het belangrijkst zijn, geheugen, processor? Moet de processor dual core worden. Een goede geluidskaart is natuurlijk een vereiste, welke raden jullie me aan. Het budget is ongeveer 1500-2000 euro, dus er kan volgens mij een flink systeem samengesteld worden.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen adviseren.
Als hij een externe geluidkaart zoals de Mbox gebruikt, voldoet elke nieuwe cheap-ass PC met USB aansluiting. Daar heb je heus geen monster-machine voor te hebben hoor!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
In combinatie met een mbox is zo'n beetje elke pc die je nu zou kopen voldoende. Een snellere processor betekent in ieder geval dat je meer plugins kan gebruiken (met lagere latency) en voor audio bewerkingen is een snelle processor ook fijn.

Ik zou twee harde schijven nemen, een voor het OS en de software, en een om op op te nemen.(eventueel 2 in raid 1 voor de veiligheid).

Voor de rest is het eigenlijk niet zo belangrijk, maak hem maar zo stabiel mogelijk.

Oh ja, nog een ding: twee monitoren, erg fijn. Ik heb altijd cubase op scherm 1, en dan de console van de geluidskaart, vu meters, plugins etc. op scherm 2.

en bij mij staat de computer gewoon in de studio (geen ruimte om een apart kamertje te maken) dus ik heb alle fans eruit gesloopt en vervangen door zalman koelers. Een grote draaiknop voorop, waarmee ik hem helemaal stil kan krijgen, want het toerental is zo laag dat de fan niet opstart vanuit stilstand :-). Maar voor de iets professionelere aanpak is dit geen issue natuurlijk, want dan gaat de pc gewoon in de control room.

En afhankelijk van de software die je gaat gebruiken kan zo'n bedieningspaneel met jog-shuttle, pla/rec/pause/stop en macro knoppen ook fantastisch werken.

Verwijderd

is het de bedoeling dat hij de pc ook mee neemt om op lokatie op te nemen?