Mijn vriendin heeft met afgelopen weekend op een rommelmarkt een oud lampje gevonden met "UIT" erop. Zij wil dit graag boven haar kamerdeur hebben, als kamerlampje zeg maar.
Het geval ziet er zo uit:

Een close up van het aansluit kroonsteentje:

Tot slot een (slechte) foto van het lampje met fitting:

Op het lampje staat 48V 5W.
Ik neem aan dat zulke lampen werken op een 48V DC systeem, aangezien ze volgens mij parallel staan, en dus 48V over elk lampje staat. Volgens mijn vriendin zei de verkoper dat het geheel op 24V werkt, maar dat geloof ik dus niet.
Die lampjes zien er uit als lampjes die je ook in een auto vindt, alleen dan geen 48V volgens mij. Volgens mij zijn er drie opties om dit geval op 230V te krijgen:
1. Lampen installeren die op 230V AC werken, 5W per stuk
2. Een transformator installeren van 230V AC -> 48 V DC (10VA)
3. Nieuwe fittingen en nieuwe lampjes op 230V AC
Nu is mijn vraag wat het goedkoopste is en wat het makkelijkste is. Het makkelijkste lijkt me optie 2, alleen op bijvoorbeeld Conrad.nl vond ik geen transformatoren met 48V DC output (in de 10VA sectie). Het budget is beperkt, mijn vriendin heeft er ongeveer € 5,- voor over... Het komt van de rommelmarkt....
Optie 1 lijkt me onmogelijk, omdat ik me niet kan voorstellen dat zulke lampen bestaan met die fitting.
De gaten in het metaal zijn ongeveer 18mm (diameter) groot, dit kan van belang zijn met optie 3.
Of moet het geval zo de vuilnisbak in?...
Het geval ziet er zo uit:

Een close up van het aansluit kroonsteentje:

Tot slot een (slechte) foto van het lampje met fitting:

Op het lampje staat 48V 5W.
Ik neem aan dat zulke lampen werken op een 48V DC systeem, aangezien ze volgens mij parallel staan, en dus 48V over elk lampje staat. Volgens mijn vriendin zei de verkoper dat het geheel op 24V werkt, maar dat geloof ik dus niet.
Die lampjes zien er uit als lampjes die je ook in een auto vindt, alleen dan geen 48V volgens mij. Volgens mij zijn er drie opties om dit geval op 230V te krijgen:
1. Lampen installeren die op 230V AC werken, 5W per stuk
2. Een transformator installeren van 230V AC -> 48 V DC (10VA)
3. Nieuwe fittingen en nieuwe lampjes op 230V AC
Nu is mijn vraag wat het goedkoopste is en wat het makkelijkste is. Het makkelijkste lijkt me optie 2, alleen op bijvoorbeeld Conrad.nl vond ik geen transformatoren met 48V DC output (in de 10VA sectie). Het budget is beperkt, mijn vriendin heeft er ongeveer € 5,- voor over... Het komt van de rommelmarkt....
Optie 1 lijkt me onmogelijk, omdat ik me niet kan voorstellen dat zulke lampen bestaan met die fitting.
De gaten in het metaal zijn ongeveer 18mm (diameter) groot, dit kan van belang zijn met optie 3.
Of moet het geval zo de vuilnisbak in?...