Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

"UIT" bord (48V DC?) naar kamerlamp (230V AC)

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin heeft met afgelopen weekend op een rommelmarkt een oud lampje gevonden met "UIT" erop. Zij wil dit graag boven haar kamerdeur hebben, als kamerlampje zeg maar.

Het geval ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/meijer.wouter/Afbeelding(346).jpg

Een close up van het aansluit kroonsteentje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/meijer.wouter/Afbeelding(347).jpg

Tot slot een (slechte) foto van het lampje met fitting:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/meijer.wouter/Afbeelding(348).jpg

Op het lampje staat 48V 5W.

Ik neem aan dat zulke lampen werken op een 48V DC systeem, aangezien ze volgens mij parallel staan, en dus 48V over elk lampje staat. Volgens mijn vriendin zei de verkoper dat het geheel op 24V werkt, maar dat geloof ik dus niet.

Die lampjes zien er uit als lampjes die je ook in een auto vindt, alleen dan geen 48V volgens mij. Volgens mij zijn er drie opties om dit geval op 230V te krijgen:

1. Lampen installeren die op 230V AC werken, 5W per stuk
2. Een transformator installeren van 230V AC -> 48 V DC (10VA)
3. Nieuwe fittingen en nieuwe lampjes op 230V AC

Nu is mijn vraag wat het goedkoopste is en wat het makkelijkste is. Het makkelijkste lijkt me optie 2, alleen op bijvoorbeeld Conrad.nl vond ik geen transformatoren met 48V DC output (in de 10VA sectie). Het budget is beperkt, mijn vriendin heeft er ongeveer € 5,- voor over... Het komt van de rommelmarkt....

Optie 1 lijkt me onmogelijk, omdat ik me niet kan voorstellen dat zulke lampen bestaan met die fitting.

De gaten in het metaal zijn ongeveer 18mm (diameter) groot, dit kan van belang zijn met optie 3.

Of moet het geval zo de vuilnisbak in?... })

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik zou voor optie 3 gaan, dat is verreweg het makkelijkste te doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Optie 4:
Haal 2 stuks 12V lampjes met bajonetfitting bij de benzinepomp en sluit dit aan op een 12V adaptertje.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ga inderdaad voor optie 4. Da's de makkelijkste. Overigens maakt het niet uit of je je lampjes op 12 volt gelijk- of wisselspanning stookt. (AC/DC) Ook 9 volt (als je dat nog in de rommelbak hebt liggen) is een optie, dan brandt het allemaal wat minder fel, en da's misschien ook wel prettiger.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Wat misschien nog beter staat is LEDs.
Op Inkoopacties is er op dit moment (bij de animochecks) iemand die superfelle witte leds verkoopt (gewoon via email, niet via IA systeem), en die zou je heel mooi kunnen gebruiken.
Ze branden niet door (ofja, na 12 jaar :9) en zijn veel witter dan een gloeilampje, ook veiliger.

Zoek er een simpel adaptertje bij en je kan je vriendin weer blijmaken :)

edit: Wat iig altijd belangrijk/mooi is is dat je het bordje gelijkmatig verlicht.
Zorg dus dat je ongeveer 4 leds erin probeert te stoppen, eventueel meer. Richt ze niet recht naar voren, maar een beetje plat. Als je dan vlak achter het voorplaatje een stuk papier stopt wordt het mooi mat licht. Eventueel nog een laagje op een paar centimeter afstand. :)

[ Voor 32% gewijzigd door DarthPlastic op 03-05-2006 22:54 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 20:45
10va, ong 10 watt,.. moet kunnen als nachtlampje ;)

'Leds zijn volgends mij wel aardig moeilijk te vinden ,.. niet bij de BP of zo,.. moet je echt een goeie electro boer gaan zoeken die in het donker wel leuke led's heeft met een angle van 10°,..

ik zou gewoon lkkr gloeilamp(je) erin flikkeren of tenzij je je echt heel erg wil uitsloven voor je vriendin mooi zoals jeronimo2003 zei gewoon beetje verdeelt autolampjes of fietslampjes instaleren, lkkr goedkoop alleen fitting KAN een probleem zijn (soldeerbout?)

Latere optie:
Een transformator installeren van 230V AC -> 48 V DC (10VA)
Zijn volgends mij wel trafo's voor telefoons te krijgen die die spanning hebben,..
(waarom denkt je vriendin daar nou niet aan :P, zelfde rommelmarkt zelfde trafo ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door jhonniedj op 03-05-2006 23:04 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ff over het voltage, het kan best zijn dat ze 48V lampjes voeden met 24V. Dit is een veel toegepaste manier om de levensduur van lampen (en dus de betrouwbaarheid van de verlichting) héél sterk te vergroten. Bij de spoorwegen is (bijna) alle seinverlichting zo opgebouwd, om te voorkomen dat door een kapot lampje zware treinongevallen gebeuren.

Vroeger werden lampje's op 230V op zo'n fittingen gebruikt, mss nog ergens op zolder te vinden? Of als je ergens kleine signalisatielampjes vind van schakelkasten (sloop ofzo), die zijn ook dikwijls op 230V.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Optie 4 lijkt me inderdaad prima, ik maar ik weet niet of hier de gangbare bajonetfitting in zit. Onderaan de lampjes zitten twee contactvlakjes waarmee het lampje verbinding maakt met de twee draden (in de fitting zitten twee paaltjes die contact maken met deze twee contactvlakjes). Ik denk dus dat ik geen standaard fitting heb..

Bestaan er twee soorten bajonetfitting?

edit - Ik heb even naar de leds gekeken: dit is ook een optie, alleen krijg ik geen problemen met de helderheid? Als je 4 leds gebruikt, is dat niet feller als 2 maal een 5W lampje?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 23:10 ]

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 06:01
Zelf zou ik zeker niet voor optie drie gaan. Gegarandeerd dat hij gaat smelten. Gewoon een adapter of iets dergelijks zoeken.

Lijkt mij het beste

• jhonniedj
helaas er zijn er meer:
E10 E14 E27 zijn volgends mij de meest gebruikte,..
iig e27 zo zei het electroboek een paar jaar geleden ;)

ff kijken bij de gamma zou ik zeggen ;)
ff kijken wat er te krijgen is aan fittingen en wat er makkelijk is,..

minipeertjes?
die peertjes die maar 1/5 zijn van een normaal peerpitjelampjedingetje peertje

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:03:

edit - Ik heb even naar de leds gekeken: dit is ook een optie, alleen krijg ik geen problemen met de helderheid? Als je 4 leds gebruikt, is dat niet feller als 2 maal een 5W lampje?[/i]
nee, tenzij je natuurlijk een paar luxeons neemt :P
Een paar witte 120 graden leds doen 't ook wel. Denk dat 4 wel voldoende is (neem aan dat 't geen lichtkogel hoeft te zijn).
Die ledjes zijn maar +/- 35 cent per stuk, dus de kosten zal 't probleem niet zijn :) Moet je alleen ergens een mooie adapter vandaan zien te halen.

Verwijderd

Lampjes zijn ook gewoon te koop in een 230 volt uitvoering, beetje fatsoenlijke lampenboer heeft ze wel liggen.

Lampje wat je zoekt heef overigens een B15D fitting.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 01:17 ]

Verwijderd

josvane schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:08:
Zelf zou ik zeker niet voor optie drie gaan. Gegarandeerd dat hij gaat smelten. Gewoon een adapter of iets dergelijks zoeken.

Lijkt mij het beste
Onzin. 5W is 5W, of dat nou bestaat uit 230V*0,02A of 48V*0,1A maakt geen zak uit. Ik vind met adapters kloten e.d. nog een van de lastigste opties eigenlijk.. Zou gewoon bij de gamma een kleine fitting en een 5W 230V lampje halen (is volgens mij ook ongeveer even groot als het ding op de foto), fitting vervangen, stekker eraan en klaar.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Is het ding gemaakt voor lichtnet-toepassingen? Nee? Gan dan lekker voor de veilige oplossing en druk er een ander zwakstroomlampje in en voed het geheel met een adapter.
Ik denk namelijk van niet, gezien het volledig blank metalen karakter van de behuizing en het gegeven dat een 5W 230V E14-lampje een iets grotere glasballon heeft dan de originele lampjes.

[ Voor 36% gewijzigd door Kaj. op 04-05-2006 10:24 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
willekeurig 12V adaptortje van 500mA of hoger icm een 5W autolampje (dashboardkastverlichtingslampje), veilig, genoeg licht (gok ik), en elcheapo.

't feit dat je de vraag hier al stelt geeft mij iig voldoende info om een willekeurig 220V lampje niet aan te raden. (tenzij je geelectrocuteerd wil worden)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zou voor de 230volt oplossing gaan. Mijn broer heeft net zo'n bordje en heeft dus ook gewoon dat gedaan, kan makkelijk. Probeer anders een 5-15 W lampje te nemen voor 230 dan wordt het zooitje ook niet al te warm. En als het niet past in de fitting, maak er dan een andere fitting in.

One World Concepts

• jhonniedj
lavalampen geven leuk effect ;)

ik zou gewoon 230 v fittingkje nemen voor normaal peertje
en dan ergends (GAMMA!) een leuk peertje kopen, sier, normaal,spaarlamp ,open-haard-like-lampje 8)

ga in ieder geval ff kijken bij een doet het zelf zaak wat ze hebben en iets dat past,..
dan kan je daar wel kijken of je voor veilige spanning wilt werken (50 volt max) en of het past en of je dan nog is op de knip moet passen,... ;)

misschien boortje nodig maar moet gewoon lukken,..TOCH?

als je dan zelf zo'n fitting inbouwt let er dan ff op dat je dat veilig doet,.. aarde op de buitenkant met schroefje of zo (goed vast),..

zodra je dan meer dan een bepaalt aantal milliampere door je lichaam krijgt vliegt de aardlek eruit ;) ALS JE DIE HEBT! :o

Vriendin: heb je dat HELEMAAL alleen gedaan :P

[ Voor 4% gewijzigd door jhonniedj op 04-05-2006 23:05 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
jhonniedj schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:04:
als je dan zelf zo'n fitting inbouwt let er dan ff op dat je dat veilig doet,.. aarde op de buitenkant met schroefje of zo (goed vast),..

zodra je dan meer dan een bepaalt aantal milliampere door je lichaam krijgt vliegt de aardlek eruit ;) ALS JE DIE HEBT! :o
Onwaar, een aardlek ontstaat wanneer er een verschil optreed tussen de hoeveelheid stroom die in de lamp gaat, en die er uit gaat. Als je het principe van een ampere-tang kent, dan weet je dat als je over 2 draden (bijv. de 230V kabel van je PC) zo los geen stroom kan meten, je wekt namelijk een magnetisch veld op in de toevoer naar je lamp, maar omdat de afvoer ernaast ligt, word er een tegenwerkend magnetisch veld opgewerkt waardoor het totale magnetische veld bijna nul is. Als er nu meer stroom in gaat dan eruit komt, kan je wat meten met je amperetang, omdat er dus een magnetisch veld word opgewekt. In een aarlekschakelaar zitten je twee 230V draden samen door een spoeltje heen, en om die spoel zit draad. Zelfde principe als een amperetang, er word een spanning opgewekt in de spoel zodra de stromen door de twee draden niet meer in evenwicht zijn, de opgewekte spanning activeert een soort van relais, en poef, daar valt je schakelaar uit.

Maw, voor een aarlekschakelaar heb je geen aarding nodig.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Toch wel aangezien dat stroompje toch ergens naartoe moet stromen trek maar eens goeie isolerende veilighiedschoenen aan :7 Dan zal je zien dan niks gebeurd, normaal is een mens bijna elktijd wel geaard via de grond.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 23:19 ]

Verwijderd

t kan misschien aan mij liggen hoor maar waarom wil je in HEMELSNAAM 48volt DC ?? gloeilampen branden net zo goed op AC
de enige reden waarom het DC is dat je er een accu achter kan plakken zodat wanneer de netspanning weg flikkert je nog steeds de noodverlichting heb branden :D

dan neem je bv dit type van conrad
506443-07
deze is 5 VA voldoende voor jouw applicatie dus
primair 230v secundair 2x 15v dan hang je de middenste secundaire poten aan elkaar ... dan heb je 30 volt
dit beest kost 4.85
maar je kan natuurlijk ook vrolijk bij je lokale elektravogel om een travo vragen...

• jhonniedj
The Widow Maker schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:13:
[...]

Onwaar, een aardlek ontstaat wanneer ..
bla bla bla :P
...Maw, voor een aarlekschakelaar heb je geen aarding nodig.
SCHAAM!! srry!
iig kan de buitenkant dan niet onder spannning komen te staan,..

ik ken die Ámpere tang niet maar weet wel hoe aardlekschakelaar werkt,.. (na even beter nadenken 8)7 )
als verschil tussen de stroom die binnenkomt op de schakelaar tussen fase en nul verschil toont klapt die eruit

nomaals, schaam ,.. srry :'( ik moet echt minder posten!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
The Widow Maker schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:13:
[...]
Maw, voor een aarlekschakelaar heb je geen aarding nodig.
Als je het ding om wilt krijgen moet er toch echt stroom weglekken via de aarde, vandaar dat het ook een aardlekschakelaar heet.
Zonder aarde kan er geen stroom weglekken en gaat het ding echt niet om.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 10:52
bobo1on1 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:51:
[...]

Als je het ding om wilt krijgen moet er toch echt stroom weglekken via de aarde, vandaar dat het ook een aardlekschakelaar heet.
Zonder aarde kan er geen stroom weglekken en gaat het ding echt niet om.
Eeh, als het niet weglekt via de aarde(draad) dan kan het ook wel via jou naar de aarde lekken. Dat heeft exact hetzelfde effect. Enige verschil is dat jij dat wel voelt en jou aardedraad zich daar wat minder van aantrekt. Een aardlekschakelaar werkt zowel met als zonder een randaarde aan je apparaat. Alleen is het met randaarde wel wat veiliger.

Maar even ontopic; misschien is het makkelijkste nog wel om een 24volt transformatortje op te duiken. Ik kan me zo voorstellen dat bij 48volt dat ding de hele kamer verlicht namelijk. Vaak genoeg op feesten bij zo'n lampje proberen te slapen, is heel erg irritant eerlijk gezegd. Misschien dat zelfs 12volt al wel een mooi schijnsel geeft.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
misschien kan je er een spaarlamp inzetten...

bijv de Osram Dulux 5W... (conrad best nr 646792-06) die geeft evenveel licht als een 25 w gloeilamp. Hij is 108 mm lang. Kost 6,95.
Je hebt wel een voorschakelapparaat nodig, kost 7,95... best nr 618896-06

niet goedkoop, maar wel veiliger, dunkt me. Zo'n spaarlamp wordt namelijk niet zo warm van continu gebruik. Teveel warmte kan niet afgevoerd worden met zo'n gesloten behuizing en kan brand veroorzaken.

Oh: kijk ook even naar best nr 728815-06
verder: 719823-06, 719860-06 en 719872-06 (staat zelf bij dat die gebruitk worden voor noodverlichting)

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1