Welke router nemen voor thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rwastiels
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-04-2023
Hallo,

Ik ben van plan mijn intern netwerk thuis te gaan veranderen.
Momenteel verloopt al het internet verkeer via 1 computer en van daaruit gaat het via een hub naar een 6 andere computers verspreid in het huis.

Heeft altijd mooi gewerkt en doet het nog steeds maar er ontstaan steeds meer kleine 'probleempjes'. Aangezien de verdeelcomputer altijd moet aanstaan om het internet over het interne netwerk te verspreiden, en aangezien die op mijn slaapkamer staat, maakt het nogal lastig om 's nachts internet te verzorgen voor de andere huisgenoten hier.
Aangezien ik nogal fans in mijn pc heb staan die dus een hels lawaai maken zodat slapen moeilijk zal gaan. En om ze iedere keer te gaan loskoppelen ( ik heb geen schakelaars maar wilt dit ook niet ) is mij teveel werk. ;)

Nu ben ik dus op zoek naar een goede router voor een thuisnetwerk.
Zo in de prijscategorie van een 100-150 euro.

Belangrijk is dat er voldoende configuratiemogelijkheden moeten zijn. Zoals o.a. portforwarding.
Interne firewall die goed te configureren is (hoewel ik nog altijd een softwarematige firewall laat draaien op de clients ter aanvulling), mogelijkheid tot secure remote access, ... .

Nu was ik eens opzoek gegaan naar de verschillende merken routers maar dit zijn er heel wat, om van de types maar te zwijgen.

Dus als iemand mij kan helpen zou dat heel fijn zijn.

Dus om een lang verhaal kort te maken: wat is een goede configureerbare router voor een thuisnetwerk?

Edit: Het moet bekabelt zijn. Geen wireless
Edit 2: Het is een kabelaansluiting
Edit 3 : De configureerbaarheid moet wel nog beetje gebruiksvriendelijk zijn voor iemand die bijna geen ervaring heeft met linux en aanverwanten. Ik heb wel wat kennis op gebied van netwerken enzo maar om er nu over naar huis te schrijven zou ik niet durven zeggen. Dus het configureren zou ik via verschillende schermen willen doen ( zoiets als het instellen van uwe bios ) ipv het instellen via een prompt.
Edit 4: secure access is geen vereiste maar is mooi om te hebben aangezien ik nu soms op mijn werk zit en iets ben vergeten te doen op mijn pc thuis.

Roeland

[ Voor 22% gewijzigd door rwastiels op 03-05-2006 21:26 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
Wil je ook wireless gaan of niet?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Heb je een Kabel verbinding of heb je een ADSL aansluiting? Da's ook handig om te weten, want een router met ADSL Modem erin heeft qua latency zo z'n voordeeltjes.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Pak een oude pc (pentium 2 is zat), prop er een beetje geheugen in en een 2 gb hardeschijf, zet er 2 10/100 netwerkkaartjes in a 6 ballen/stuk en zet er IPcop 1.4.10 op, dan heb je de beste router die je je maar kunt wensen. Voor draadloos kan ook, maar dan moet je er een draadloze adapter bijaan hangen (wel ff op de site kijken welke chips ondersteund worden)

meer info: www.ipcop.org

Dit gebruik ik ook en je kunt er een modem (USB/ethernet/multipc) achterhangen. Port forwarding, mac spoofing, dhcp, logging, transparent proxy, traffic shaping, alles wordt ondersteund.

edit: kosten liggen zo rond de 50 euro, met draadloos erbij rond de 80 denk ik. SSH login is mogelijk, maar niet nodig, je hoeft er geen mobo/tb/mouse aan te hangen, uit te breiden met diverse add-ons.

[ Voor 16% gewijzigd door jealma op 03-05-2006 21:15 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

asus wl500g met openwrt.org firmware. Alle configuratievrijheid van linux, het stroomverbruik en lawaai van een normaal homeroutertje.

• rwastiels
Ben inderdaad vergeten er bij te zetten dat het bekabelt moet zijn.
Dank u voor de opmerking ;)

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-04 11:28
Als je veel instelbaarheid wil, een een goede, betrouwbare router wilt hebben met secure access, kijk dan even naar de Linksys RV042.
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Te vinden in de pricewatch vanaf een 160 EUR.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• rwastiels
Evil_Homer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:14:
Als je veel instelbaarheid wil, een een goede, betrouwbare router wilt hebben met secure access, kijk dan even naar de Linksys RV042.
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Te vinden in de pricewatch vanaf een 160 EUR.
Ik had ergens gelezen dat er soms veel problemen waren met Linksys routers.
Dat ze te heet enzo werden met vastlopers tot gevolg.
Maar is dit dan beetje overdreven?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-04 11:28
rwastiels schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:24:
[...]

Ik had ergens gelezen dat er soms veel problemen waren met Linksys routers.
Dat ze te heet enzo werden met vastlopers tot gevolg.
Maar is dit dan beetje overdreven?
Niet in deze serie, de vastlopers komen soms voor bij de "home"-serie van Linksys, niet in het "business"-segment.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb zelf al bijna 5 jaar een Draytek Vigor 2200E, draait al bijna 5 jaar non-stop 24/7, hangen 3 pc's aan en de kabelaansluiting is van Chello. Destijds heb ik er 500 gulden voor betaald maar nu nog geen 100 euro. Het was destijds best verkrijgbare.

Hier moet wel wat voor je bij zitten: http://www.draytek.nl/pag...breedbandrouters/main.htm

• Maurieske
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09-2025
Tip: in de PC bladen en advertanties overal staan alleen de linksys e.d. Dat zijn niet altijd de apparaten met de beste techniek en meeste mogelijkheden en voordelige prijs. Wat jij zoekt is ook te koop.

voor 36 euro worden al je wensen vervult. In Nederland te koop bij de Vobis winkelketen.
http://www.vobis.nl/?ID=ProductDetail&ProductID=43107

Hier de specs en de handleiding
http://www.smc.com/index....NLD&cid=1&scid=17&pid=927

Hij kan ook regelen dat je kinderen na een 11uur niet meer mogen chatten. Kan toegang tot websites met bepaalde woorden uitsluiten. Beveiligde toegang op afstand protocollen passen er doorheen. enzovoort. Fijn apparaatje. Gemakkelijk in te stellen via een ip adres in je browser. nota bene. deze heeft wel maar 4 poorten, jij wil 6. Maar misschien brengt dit advies je wel op een idee om een SMC uit te zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Maurieske op 04-05-2006 16:32 ]

Maurieske

• rwastiels
Bedankt alvast voor de reacties tot nu toe (er mogen er altijd reacties bij komen hoor, meer informatie kan nooit kwaad)

Nu kan ik al eens beginnen met het zoeken naar reviews en dergelijke.
Pagina: 1