[Rondvraag] Welke MMORPGS speel je op je computer?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Beste tweakers,

We zien in deze tijd behoorlijk aantal MMORPGS uit de grond komen. De ene is goed doorgebroken, anderen blijven zijn nog volhouden in de onbekendheid en weer anderen blazen hun laatste adem uit.

Ik noem zelf aantal bekende MMORPGS (uit mijn hoofd) die al langer draaien
- Ragnarok Online
- Lineage II
- Guild Wars
- World of Warcraft
- EVE
- Final Fantasy XI

Een deel van deze games is eerst begonnen in Korea of Japan (waar MMORPGS belangrijke games zijn) en daarna uitgebreid (na vertalen in Engels uiteraard) in andere werelden.

Dat zijn onder andere:
- ROSE
- Flyff
- RF Online

Puur Amerikaanse games verschijnen minder snel. Toch zijn ze er ook. Bijvoorbeeld nieuwkomer Seed The Game.

MMORPGS zijn interessant omdat het naast spelen ook tegelijk de plek is om andere spelers te ontmoeten en te praten. Het zijn net virtuele werelden. Probleem is wel dat sommigen teveel tijd in beslag nemen. Of kosten veel geld.
Als je niet meer weet welke games er zijn, moet je maar enorme lijst op http://www.mmorpg.com/gamelist.cfm/sort/rating/gameID/0 kijken.

Ik begin eerst zelf over mijzelf.

Vroeger maak ik kennis met Ragnarok Online als kennelijk eerste MMORPG.
De spel is simpel en overzichtelijk. Het valt wel op dat het erg druk is. Het is niet zo moelijk om te spelen en het is groot wereld. Maar wel in isometrisch view terwijl ik meer gewend ben in 3D gamen. Ja, ik speel voorheen firstshooter games zoals Quake en Battlefield.
Nu speel ik allang niet meer Ragnarok Online, maar er zijn al beelden van soort nieuwe Ragnarok 3D op komst. Dat hou ik nog even in de gaten hoe het wordt.

Sinds kort maak ik kennis met Word of Warcraft als beta. Via mijn vrienden op chatkanaal. Ik kon erin komen en heb de spel aantal weken gespeeld. Het bevalt me goed. Ik heb zelf einde beta beleefd en dat is mooi gezicht. Ik ben nog steeds in Live actief tot op heden. Het is mijn serieuze deelname voor lange tijd.

De tweede MMORPG is Flyff. Wat maakt het meest bijzonder? Het is gratis spel! Het is wel minder uitgebreid dan WoW maar gratis spelen en cute sfeer in het spel maakt het goed. Het is alleen beetje jammer dat het veel slappen nodig is voor hogere levels. Er is weinig variatie. Ik speel Flyff nog steeds, maar alleen af en toe. Flyff heeft geen realtime klok, maar draait 6 keer zo snel denk ik door dag en nacht heen.

Dan heb ik ook nog derde MMORPG: EVE Online. Het is 1 van de oudste spellen die steeds gemoderniseerd wordt tot heden. De wereld is enorm groot. Of zeg ik maar heelal. Ja, je bent uren bezig om van ene kant naar andere kant te komen. De markt systeem is ook erg groot. Meest bijzondere aan EVE is dat alle spelers bijeenkomen in 1 game. Er zijn geen losse servers zoals in WoW. Je ziet dus ook Japanners daar praten (in Japanse taal)
Maar ik stop nu even mee met EVE. Eve mag mooie grafische effecten hebben, maar ik ben niet zo ingesteld op heelals. Geen persoon te bekennen. Geen zon en stranden. En niet eens lekker onder boompje zitten. Beetje rondscheuren met de schip. Wel vind ik de warp effect leuk, hoe de boel om je heen voorbijgaat.
Vanwege soms saaie heelal ben ik geneigd weer WoW te gaan spelen omdat ik dan meer om zich heen kan kijken.
EVE heeft voordeel en nadeel qua skills en quests. De skills worden op achtergrond gedraaid, wat dus een makkie is. Je kan dus gewoon uitloggen terwijl je char steeds beter wordt op server. Het is dan ook real time based game. Dat heeft ook nadeel: de quests zijn ook time based. Ze hebben ook echte eindtijd. Je kan dus niet gerust weekje wegblijven. Best vervelend.
Dan de laatste irritatiepunt: de dagelijkse shuwdown ivm onderhouduurtje. Elke 12 uur tot 1 uur gaat ie uit. Ik zie sommige spelers al mopperen: ze kunnen niet spelen in de pauze!

Op dit moment speel ik WoW actief, en op 2e plaats Flyff als tussendoortje. EVE Online account is nu even bevroren (hoewel ik nog even kan spelen tot laatste dag draaiende account).

Nu mag jij. Vertel je eens over welke mmorpgs je hebt gespeeld vroeger, welke je ermee bent gestopt en welke je nu speelt. Je mag vertellen waarom je ermee bent begonnen en hoe je tot dusver van vindt. Omdat je niet meerdere mmorpgs tegelijk kan spelen, geef ook even aan welke je op 1e plaats speelt (meest actief) en welke minder vaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mis toch een behoorlijk bekende, namelijk Silk Road. En uiteraard speel ik die, verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik speel momenteel een combinatie van Runescape en World of Warcraft. Runescape speel ik nu al zo'n 2 jaar en begint eigenlijk nu wat saaier te worden als je je skills op lvl 70+ begint te krijgen (het duurt erg lang voordat je 1 lvl groeit, ben je gewoon uren of dagen bezig met 1 lvl, dan moet je er nog 28 :P). Maar het komt ook voornamelijk dat ik afwisselende periode's heb. Soms heb ik een periode dat ik 3 dagen achter elkaar speel en niks anders doe en soms heb ik dagen dat ik inlog en ff wat rondkijk en de muiscursor meteen weer naar de logout button wijst. Opzich is het spel niet heel erg saai ook wat betreft het volk wat je er vind. Er zijn niet alleen maar jochies van 9 die het spel spelen maar ben ik vrij regelmatig mensen tegengekomen van 30+ jaar ofzo die het spel spelen.

Echter zeggen veel mensen dat het *** graphics heeft. Ik kan de kwaliteit van de graphics niet veranderen met woorden, maar waar gaat een RPG nou over? Meer over gameplay dan graphics lijkt mij ;). Zie maar met spelen van The elder scrolls. Voordat Oblivion uitkwam zat ik gewoon nog een paar dagen non-stop Morrowind (de voorganger) te doen, ook al is het spel zo oud blijft de gameplay geweldig en is het heerlijk om van alles uit te spelen.

Naast Runescape ben ik sinds vandaag eigenlijk weer begonnen met World of Warcraft. Mijn bro heeft eigenlijik het spel en speelt het full-time maar vind het niet erg als ik er af en toe op ga als hij bezig is met iets anders zoals school ofzo. Omdat we dit dus telkens afwisselen en omdat mijn broer eigenlijk toch avonden doorspeelt heb ik weinig tijd om echt iets van mijn character te maken. Echter is toch al bijna lvl 20 (niet denken: Na 1 dag al?! Nee, ik had nog ene character staan van 4 maanden terug ofzo ;) ).

Voor de rest speel ik geen MMORPG. Wel RPG's natuurlijk zoals Oblivion. In dat spel heb ik eigenlijk niet eens het gevoel meer dat ik in een offline RPG zit. Ik kan er uren in doorspelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 03-05-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste mmorpg was Maple story een simpele 2d game , maar die sfeer trok mij wel aan. Ik ben uiteindelijk gestopt met die game omdat het op higher lvl gewoon te lang duurt om te lvlen, en ik zat eigenlijk alleen maar beestjes te killen. Ook ben ik gestopt door world of warcraft. Deze game speel ik al vanaf de beta tot heden, en ik ben niet van plan om te stoppen ( verslaving he :P ). Dat zijn eigenlijk de enige Mmorpg's die ik ooit gespeeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin vorig jaar begonnen met Guild Wars. Een game die ik nu nog altijd speel, inclusief de nieuwe uitbreiding "Factions".

Tussentijds ben ik wel een paar maandjes weg geweest uit de Guild Wars wereld. En ergens eind 2005 ben ik begonnen met Final Fantasy XI voor de PC te spelen. Deze game heb ik redelijk veel gespeeld, al was het maar voor een paar maandjes. Op zich was de game heel erg leuk om te spelen, ware het niet zo dat alles echt vet lang duurt, en dit alles een beetje in strijd ligt met mijn speelstijl als gamer. Een party maken kost je normaal gesproken zeker al snel een uurtje. En daarbij is de hele game gebaseerd op samenspel, je kunt bijna niets alleen. Alleen in de eerste 10 levels zal dit gaan, en vervolgens ben je verplicht gebonenden aan het maken van een party. Reizen van stad naar stad duurt ook heel erg lang. En je moet echt héél erg veel vechten! Ook de interface is even wennen, Zeker wanneer je zoiets eenvoudigs gewend bent als bijvoorbeeld Guild Wars. Dit in combinatie met nog enkele andere dingetjes hebben mij uiteindelijk zo ver gekregen dat ik de game aan de kant heb gelegd, en maar weer verder ben gegaan met Guild Wars.

FFXI is zeker weten een hele vette game! Alhoewel er wel heel goed aan valt te zien dat het een game is die oorspronkelijk afkomstig is van de PlayStation 2. Auction houses, super-deluxe veel verschillende items, een hoge moeilijkheidsgraad, en een héle vriendelijke community zijn maar enkele van de vele dingen die deze game zo goed maken. Vooral de manier waarop iedereen met elkaar omgaat in het spel zelf is echt heel erg leuk. Ik ken geen enkele game waar de mensen in de game zelf zo vriendelijk waren als in deze! De keren dat ik onvriendelijke mensen ben tegen gekomen vallen op één hand te tellen. En ik durf zelfs te zeggen dat ik ze op drie vingers kan tellen!

Ook het ingebouwde vertalingssysteem werkt écht heel erg goed. Je kunt zo zelfs met Japanners een klein basis gesprekje voeren! Uiteindelijk zijn het toch de Amerikanen en Japanners die deze game het meeste spelen. Ook dat kan wel eens de nodige problemen opleveren natuurlijk. Want wanneer je hier in Europa online bent in de avonduurtjes, zijn er eigenlijk toch wel de minste mensen online in deze game.

Zoals eerder gezegd ben ik uiteindelijk toch gestopt met deze game ondanks dat ik hem best wel vet vond. Normaal gesproken speel ik zoiezo meerdere games voor meerdere systemen. En dat kan met een game als FFXI gewoon niet meer. In een échte MMORPG zoals FFXI moet je echt bakken vol met tijd steken, anders kom je echt niet verder. Maar, wanneer ik alleen nog maar één game zou spelen dan koos ik denk ik wel voor FFXI. Wanneer je iets behaald hebt in deze game voel je je echt helemaal het mannetje. Het levelen gaat bijvoorbeeld behoorlijk langzaam, maar wanneer je eindelijk een job helemaal naar level 20 (75 is het maximum) hebt geleveld, heb je wel een heel voldaan gevoel.

De game is vet, maar de hoofdreden dat ik het niet meer speel is vanwege het feit dat het gewoon té veel tijd kost. Ik trek het persoonlijk gewoon niet om dag in dag uit de zelfde game te spelen voor een x aantal uur. Bij Guild Wars is dat gewoon totaal niet het geval. Die game is meer op verschillende tactieken gebaseerd dan op speeltijd. Natuurlijk zal iemand die meer uren heeft besteed veel meer ervaring hebben kunnen op doen. Maar uiteindelijk gaat het er om hoe men samen speelt. Zowel in de PvE, als ook in de PvP mode.

Tussentijds heb ik ook nog een klein aantal uurtjes EVE Online gespeeld. Op zich was het een vrij leuke game, met zeer veel mogelijkheden. Het concept van één groot universum is in mijn ogen ook zeer geslaagd. Echter wandel ik liever in een normaal soort RPG rond (het liefst een Japanse).

Misschien dat als ik ooit weer eens te veel tijd over heb weer eens een echte MMORPG ga spelen. Vooralsnog eventjes niet, want ik heb ook nog een studie af te ronden. En die is me eerlijk gezegd wat dierbaarder dan een character dat rond dwaalt in een virtuele wereld. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik vind het leuk en interessant om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan en welke problemen jullie doorstaan. En uiteraard hoe je van ene game naar andere stapt.

Wie wil ook wat over vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Mijn 1e mmorpg = kalonline en ik speel het nog steeds... this best fun alleen als je high lvl bent moet je gewoon 1miljard monsters doden voordat je lvlup ben :P en iedereen is best wel greedy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
Niet echt interessant gezien de vele grote topics die er al zijn :)
Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.