Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eheim 1250 mounten in kast - Hoe precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Ik heb hier een Eheim 1250 liggen die ik trillingsvrij wil vastzetten aan de onderkant van het 5,25" rack van een Lian Li, door het 3,5" rack weg te halen:

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/9633/mk1eheim9te.png

Dit wilde ik doen met van die rubberen dempende blokjes, waar aan beide kanten een stukkie bout uitsteekt waar je de zaak mee kan vast zetten. Maar omdat de pomp een kilo weegt uit de losse pols, denk ik dat ik binnenkort met afgescheurde dempertjes, een naar beneden gevallen pomp, en 2 kapotte harde schijven zit.
Wie weet hoe ik het beste de zaak zo trillingsvrij mogelijk kan mounten, maar tegelijk dat het wel vast zit? Met andere woorden, wie kan iets moois verzinnen voor op de blauwe plek?

Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 03-05-2006 19:50 ]

There is no replacement for displacement!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Je zou het kunnen overwegen om het 5,25 rack met 2 schroefjes meer vast te zetten tegen het front, en eventueel ook aan de bovenkant, alleen zit je er dan als je je bovenkap eraf wil halen er mee zit dat je ook je rack mee moet nemen, maar mij lijkt het wel mogelijk, 2 schijven zijn ook behoorlijk zwaar... overigens kun je ook een idee verzinnen om mooie 'steunen' te kopen/verzinnen/maken

Revive the guild!

• _eXistenZ_
Het rack zit vast zat, maar het rubber tussen het rack en de pomp gaat imho kapot...
Dit omdat je rubber kan samendrukken en best hard belasten, maar niet kan uitelkaar trekken.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou wat schuimrubber gebruiken, en dan met tie-wraps de pomp tegen de cage aan binden. Het schuimrubber dempt geluid beter dan gewoon rubber, en zodoende komt er ook geen stress op te staan.

Is de montage overigens van estetisch belang? Want dan is mijn oplossing minder geschikt ben ik bang. :)

Zulk spul dus: Afbeeldingslocatie: http://www.vermason.co.uk/products/packaging/images/l21xx.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Roamor op 03-05-2006 20:07 ]

• _eXistenZ_
Het gaat er vooral om dat de case niet gaat resoneren, waardoor je _hard_ trilgeluiden hoort.
En dat mijn pomp niet op mijn HDD rack flikkert. Volgens mij is jouw methode best geschikt maar niet echt mooi af te werken ;(
<-- Het is die kast aan de linkerkant en ik wil alles zo netjes mogelijk afwerken als het even mogelijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door _eXistenZ_ op 03-05-2006 20:09 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dat is dan geen goede oplossing ben ik bang. :) Wat nog wel kan, en op zich vind ik rubbers ertussen nog geen slecht idee, is ook iets verder kijken dan alleen de verbinding pomp->cage.

Het is moeilijk je case op zo'n kleine foto te beoordelen, maar kun je helemaal boven in je cage niet een blok (oid) maken waarmee je bovenin de cage echt vastklemt, dus horizontaal. Bij mijn kast had ik eerst ook de pomp in dat rek zitten, zonder drives erin, en dat resoneerde ook als een gek. Met de brander erin was het een stuk minder, en vervolgens heb ik een stuk schuimrubber tussen brander en het plafond van de case "gejammed". Misschien kun je daar iets mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 03-05-2006 21:11 ]

• _eXistenZ_
De cage zit vol behalve de onderste 2 slots, daar lag m'n pomp eerst in, maar daar wilde ik m weghebben. Puur zodat ik daar nog eens wat kan mounten.

/edit

Inmiddels heb ik al een heel mooi idee gekregen van een vriend van mij, wat ook wel moet gaan lukken.

[ Voor 30% gewijzigd door _eXistenZ_ op 03-05-2006 22:10 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die rubber blokjes kunnen wel wat hebben hoor, 1KG i peanuts (okee, hangt van de grootte van die blokjes af, maar ik gok dat ze +/- 1cm diam. zijn?) Er kan ook aan die dingen getrokken worden, motorblokken hangen ook in rubbers, maar dan wat groter, het schroefdraad zit er in gegoten. Desnoods maak je er een safety aan?

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 03-05-2006 23:43 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Idd, zoals _ferry zegt, maak een safety door bijvoorbeeld een beugeltje onderlangs te maken. Dit beugeltje kan je dan mooi polijsten zodat het mooi glimt ( :*) ) en kan je eventueel nog voorzien van bijvoorbeeld een stukje fietsband tegen de trillingen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Rubberen dempers zijn na 1 jaar nog wel goed. Als je ze gewoon elk jaar vervangt, niks aan de hand.

Het zit ook niet in felle zon hoor, waardoor rubber sneller droogt en scheurt.
Anders moet je niet ondersteboven laten hangen, maar laat het ergens bovenop staan. Desnoods maak je nieuwe alu U-frame omheen en dan kan pomp gewoon op rusten. Er gaat dan weinig fout.

Maar het zou voor mij geen reden tot paniek maken. De pomp zelf zoemt een beetje. Niet zo hevig trillend als je GSM telefoon in trilalarm hoor. Dat is veel te extreem en overdreven paniek. Dat zegt dus ook dat rubberen dempers heel klein beetje trillen, en dus niet snel stuk gaan. Gewoon elke jaar controle doen en indien nodig vervangen, dan zit je goed.

• _eXistenZ_
Hmm, iig ga ik nu toch al voor een andere oplossing, namelijk de Rostvertol-Mil Extreme Unstable Mounting System with Secure Fitting Grip Component Supply:

Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/3107/rubberding20rj.jpg

Degenen die het snappen mogen hun voordeel hiermee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-05-2006 10:53 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik snap em B) zeg maar een groot gat, met daarin een soort van doorvoerthule, waar je dan weer de bout in vast zet.

• _eXistenZ_
Idd :) Enige probleem is dat de pomp super kleine gaatjes heeft dus ik ga alsnog wat improviseren, maar het wordt hier iig op gebaseerd.

[ Voor 92% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-05-2006 11:30 ]

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Je bent toch tweaker : :| , je kunt die gaten in je pomp gewoon groter boren en schroefdraad tappen, krijg je dan niet hetvolgende probleem dat er teveel gewicht aan de bout hangt, en de rubbers/schuim teveel samengeperst worden zodat je alsnog trillingen krijgt...? Overigens vind ik dat je er wel een probleem van maakt, als je wat moet mounten in de toekomst, kun je miss beter je pomp bovenin doen en een 2e 5,25 rack bijbestellen/maken ?!

Revive the guild!

• _eXistenZ_
Denk et ja.
, je kunt die gaten in je pomp gewoon groter boren en schroefdraad tappen
Kan dus helemaal niet. Weet je wel hoe klein die dingen zijn van een Eheim 1250? En hoe plastic en breekbaar? Beetje beter jezelf in de materie verdiepen voor je wat blaat.
, krijg je dan niet hetvolgende probleem dat er teveel gewicht aan de bout hangt, en de rubbers/schuim teveel samengeperst worden zodat je alsnog trillingen krijgt...?
Denk het niet... Nog niet geprobeerd.
Overigens vind ik dat je er wel een probleem van maakt,
Blij voor je. Ik vind GoT zo fijn omdat je daar wat mag vragen als je er zelf niet helemaal uit komt. Als je niks mag vragen kan je GoT wel sluiten.
als je wat moet mounten in de toekomst, kun je miss beter je pomp bovenin doen en een 2e 5,25 rack bijbestellen/maken ?!
Gaan we weer, informeer jezelf een beetje beter in het vervolg. Als je der achter bent dat 2 5,25" racks niet passen en dat je die uberhaupt niet los kan kopen, mag je terug komen. Maken is ook geen optie overigens, wegens ruimtegebrek.

Dat ik hier nog mijn tijd aan verdoe door te reageren :X

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou voor de speciale bevestigings schroeven van Eheim gaan. Die zijn oa te krijgen bij freezinghardware.nl

Het voordeel is dat ze gedeeltelijk van rubber zijn waardoor ie volledig stil is. Als mijn PC uit staat moet ik echt heel goed luisteren wil je iets horen.

Op het volgende plaatje staat ze icm een Eheim 1046 maar ze werken op iedere Eheim pomp.

Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/4281/simg02872kc.th.jpg

• _eXistenZ_
Dat zijn dus de dingen die volgens mij kapot gaan als er een Eheim 1250 aan hangt...
Daarom probeer ik die te vermijden.

Vul je water eens bij ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-05-2006 16:53 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ik kan gigantisch met mijn hand aan de pomp trekken maar die komt echt niet los. Het is zeker echt muurvast.

Ben er vrij zeker van dat het met een 1250 ook echt wel goed gaat.

Het plaatje is meer dan 4 jaar oud, de opstelling is nu wat anders. Was het enige plaatje dat ik nog had waar het goed zichbaar is.

• _eXistenZ_
Aah ok, ik bestel een zakje van die dingen dan, als het echt zo super vast zit :)

/edit

Ik heb nu een masterplan, zal binnenkort we llaten zien hoe ik het ga doen.

/edit 2

toch maar van die dingen.

[ Voor 47% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-05-2006 19:05 ]

• PilatuS
  • Niet online
Wat _ferry_ aangeeft is ook nog wel een goed idee, om em gewoon ff voor de zekerheid met een tie-rip oid vast te maken.

Edit : De eerste paar dagen zou ik de boel wel ff in de gaten houden voor de zekerheid of het niet los gaat zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 04-05-2006 17:10 ]

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
gewoon die rubbers gebruiken, en 2 a 3 tie wraps / touwtjes / alles wat flexibel is en 1 kg vallende pomp kan opvangen als veiligheid gebruiken...

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
ik heb m'n eheim 1250 gewoon met tayrips in de lucht hangen, zo hoor ik vrijwel alleen maar een klein beetje lucht wat af en toe in de pomp blijft hangen. mocht je intresse hebben kan ik wel een piccie posten

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Pagina: 1