pfSense vs M0n0wall

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-04 13:57
Ik draai nu al bijna een jaar tevreden m0n0wall. nu las ik laatst ergens iets over pfSense. Ik heb daarna hun website (www.pfsense.com) bezocht en het zag er allemaal interessant uit. Nu zou ik graag de meningen willen weten van andere gebruikers die pfSense gebruiken. Daarbij zal ik graag de mening willen horen welke van de 2 pakketten meer/betere functionaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid heeft.

Tevens zou ik ook graag willen weten hoe de ondersteuning van WiFi (Atheros chipset) kaarten in pfSense is.

alvast bedankt voor jullie reacties en meningen!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Ik kende het paket niet, maar het ziet er goed uit.
Er staat dat het alles heeft wat m0n0wall ook heeft, maar dan meer. Het kan dus meer, maar ook meer mogelijke security problemen. Overigens maak ik me er geen zorgen over, het is gebaseerd op goede voorbeelden. (nu is het nog wel beta, dus dan nog niet)

Het gaat qwa functionaliteid een stuk verder, maar heeft niet een mail of http server zoals SME-server en clarkconnect. Maar het is nog lekker klein en het heeft een live cd om te testen of config bewaren op flopy en zonder harddisk werken.

Mijn mening is in iedergeval dat het erg intresant is. M0n0wall zal waarschijnelijk betrouwbaarder zijn, pfsence heeft zeker meer mogelijkheden.

Let er overigens wel op als de de faq bekijk, dat je de taal engels kiest B)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

Arioch

<geek>

DeepFreeze.NL schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:43:
Tevens zou ik ook graag willen weten hoe de ondersteuning van WiFi (Atheros chipset) kaarten in pfSense is.
Om dat te weten te komen kun je best even zoeken op de meningen en ervaringen van fbsd-6 current gebruikers.

Dat is dan ook meteen 1 van de grote verschillen tussen m0n0wall en pfSense.
m0n0 is conservatief en gebruikt fbsd-4.11 stable.
pfSense is progressiever in zowel basis OS (fbsd-6 current) als functionaliteit (carp, captive, ...).

• DeepFreeze.NL
Schop

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:05
M0n0wall heeft als doelplatform embedded routerbordjes (soekris, pc engines, etc), waar pfSense meer bedoeld is voor volwaardige pc's. M0n0wall zal dan ook geen zware services gaan gebruiken (geen ids zoals snort, of proxy zoals squid) in de toekomst, waar pfSense dit wel kan.

Nu is m0n0wall nog gebaseerd op FreeBSD 4.x, de volgende versie wordt gebaseerd op 6.x (zodat ook nieuwe G wlan kaarten ondersteund worden).

• DeepFreeze.NL
Nieuwe versie van M0n0Wall is uit: http://m0n0.ch/wall/beta.php

Het gaat wel om een beta versie.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
pfsense heeft gewoon de basis van m0n0wall en daarop zitten wat uitbreidingen.
Voor sommige is m0n0wall genoeg (oude pc, embedded apps) en voor wat meer functionaliteit moet je pfsense hebben. Hierin zitten veel meer opties zoals squid wat (als je veel gebruikers hebt) toch wel het internet wat sneller maakt. Helaas is pfsense soms nog wat buggy. Als ik squid probeer te installeren crasht de server ongeveer op de helft. dus om dit nou in een bedrijf op te nemen als bedrijfsfirewall is nou ook niet echt een oplossing. Hier op het werk werken we helaas alleen met zyxel.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DeepFreeze.NL schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:31:
Nieuwe versie van M0n0Wall is uit: http://m0n0.ch/wall/beta.php

Het gaat wel om een beta versie.
En vond je dat een reden om dit topic te schoppen :?

Het lijkt mij dat je met behulp van google zelf wel wat verschil/ervaringen kan vinden over deze 2 producten..
En uit je TopicStart en de rest kan ik weinig eigen inzet vinden..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.