Hoe pak ik dit het beste aan?

Pagina: 1
Acties:

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-03 14:13
Ja, omdat ik niet echt een held ben in netwerken leg ik mijn "probleem" voor aan jullie.

Ik krijg de laatste tijd steeds meer buren, en deze buren vragen of ik ook internet heb en of ze daaraan mee mogen doen. Nu denk ik bij mezelf, prima, hier kan wat verdiend worden. Maar hoe ga ik die mensen aansluiten. We wonen in een soort studio's dus dicht bij elkaar. Kabeltjes trekken is geen enkel probleem.

Wat heb ik te bieden. Een (adsl2) 20Mbit wanadoo family lijn, tot nog toe prima werkend en soms op full-speed. Ook een Livebox (niet wireless) rechtstreeks op mijn eigen enige pc aangesloten.

Op deze livebox zitten 2 uitgangen, ééntje gebruik ik dus zelf en de ander is vrij. Het zou fijn zijn als ik het internetverkeer dat mijn buren gaan gebruiken wel een beetje kan monitoren (en kan opdelen in gelijke bandbreedte hoeveelheden etc).

Wat is nu de meest simpele manier om dit te realiseren zonder al te veel kosten te maken? Het hoeft dus geen echt netwerk te worden. Wat de buren aan zooi op hun pc's hebben staan interesseert mij niet.

Verwijderd

Een switch of router kun je gebruiken. De wat duurdere varianten hebben veel meer opties met betrekking tot het monitoren en opdelen van de bandbreedte.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 17:37 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou een programma als Netlimiter kunnen installeren op de pc's van de buren zodat de up en download snelheid van ze niet te hoog word waardoor jij bijvoobeeld een slechte ping zou krijgen bij online games.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:24
Als je het met veel mensen wilt gaan delen zou ik wel voor ieder op zich een router neerzetten of het goed afschermen, misschien boeit het jouw wel niet wat anderen doen maar die anderen wel wat de mede internetters doen.

Verder zou ik inderdaad een fatsoenlijke router nemen welke bandbreedte op kan delen voor de onderlinge gebruikers.

Wil je het meteen in een keer goed regelen en geen routers meer neer hoeven zetten bij de mede internetters zet er dan een servertje neer met een stapeltje netwerkkaarten erin en laat dat ding lekker routeren, heb je ook meteen je monitoring, je kunt je bandbreedte per gebruiker toewijzen en je kunt alles mooi dichtspijkeren. Kost wel wat stroom maar dan heb je ook wat.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
een manageble switch is echter meestal vrij duur.

je kan een goedkoop PC-tje er neer zetten (pentium nogwat bv) met linux en dan gaan traffic shapen
is zeker de goedkoopste en waarschijnlijk snelste oplossing maarja die moet je wel eerst configureren en dat is misschien wat minder makelijk.

met die traffic shaping kan je bv per computer bepalen hoeveel bandbreedte iedereen heeft en wie er voorrang moet hebben (dus jezelf voorrang geven en de rest gelijk verdelen bijvoorbeeld, zo heb ik het hier gereleld)

hoe uitgebreid is die wanado box eigenlijk? zit daar niet een soort van traffic shaping in? zou in de webinterface moeten zitten. als dat zo is is het enige wat je nodig hebt een fatsoenlijke switch.

edit : iedereen een eigen router lijkt me wat overdreven.
gewoon je firewall aan zetten lijkt me een veel beter idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Countess op 03-05-2006 17:45 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 16:25
Ik kan mijn simpele Speedtouch 510 eenvoudig uitlezen per poort om mooie grafieken en tabellen met gegevens te produceren. Hetzelfde geld voor mijn Asus WL500g, die ook een aparte grafiek voor het wireless gedeelte laat zien. Eventueel zou ik dat zelfs per gebruiker kunnen doen alhoewel ik daar nog niet naar gekeken heb. Afin, je hebt geen enorm dure apparatuur nodig om te kunnen monitoren. Als je wilt gaan traffic shapen (dus beheren) ligt dat waarschijnlijk anders. Maar ik geloof dat ik met mijn Asus WL500g ook limieten kan instellen per gebruiken maar ook dat weet ik niet meer zeker.

• Djensen
Snelle reacties allemaal zeg, toch wat opmerkingen.
Ik dacht zelf aan het volgende:

livebox uitgang 1 aangesloten op mijn eigen pc
livebox uitgang 2 aangesloten op swich met ong. 5 uitgangen (max aantal buren)

als het goed is dan werkt het dan toch al?

Verdere wensen zoals ik al aangaf: Zo goedkoop mogelijk, ik woon hier nog hooguit een jaar dus geen grote inversteringen.
Beetje instellen van bandbreedte bij die switch als dat mogelijk is

Lukt dit? (nogmaals ik ben geen held in dit soort dingen)

(terwijl ik dit heb getyped stonden er al weer twee antwoorden)

[ Voor 11% gewijzigd door Djensen op 03-05-2006 17:51 ]

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:12

nhanssen

QVL is non-tweakers

Toevallig 2 pc's? gewoon op 1 extra pc (hoeft niet snel te zijn, P1 doet goed genoeg zijn werk hiervoor) netlimiter installeren.
Vervolgens simpel de bandbreedte geven voor elk IP adres die de bewoners krijgen. Laten we zeggen 20MBit minus jou snelheid zonder verlies = 10Mbit voor de buren delen door 5 is 2Mbit voor elke buur.
Vraag je iets van 10 euro per maand en je hebt bijna gratis internet ;), Als ze zelf namelijk willen aansluiten zijn ze voor 2Mbit al iets van 15 Euro of meer kwijt.
:Y)

edit:
En wat betreft de upload, ik meen me te herinneren 1Mbit, jij hebt iets van laten we zeggen 500Kbit nodig, blijft 500 over delen door 5 is 100 Kbit upload. Deze ook instellen anders zuigen ze je verbinding waarschijnlijk plat.

[ Voor 20% gewijzigd door nhanssen op 03-05-2006 18:08 . Reden: Toevoeging upload verhaal ]

Spec's PC

• Djensen
nhanssen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:05:
Toevallig 2 pc's? gewoon op 1 extra pc (hoeft niet snel te zijn, P1 doet goed genoeg zijn werk hiervoor) netlimiter installeren.
Vervolgens simpel de bandbreedte geven voor elk IP adres die de bewoners krijgen. Laten we zeggen 20MBit minus jou snelheid zonder verlies = 10Mbit voor de buren delen door 5 is 2Mbit voor elke buur.
Vraag je iets van 10 euro per maand en je hebt bijna gratis internet ;), Als ze zelf namelijk willen aansluiten zijn ze voor 2Mbit al iets van 15 Euro of meer kwijt.
:Y)
Toevallig moet ik het stellen met slechts 1 pc. Dus zie ik aankomen dat het monitoren niet gaat lukken helaas. Kan ik dus met enkel een eenvoudige switch aan mijn tweede liveboxuitgang dit 'netwerk' voor elkaar krijgen?

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Die 2e uitgang is voor toekomstige uitbereidingen zoals TV.
Die is dus niet te gebruiken...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Je kan ook bijv. een 54mbit wireless PCMCIA netwerkkaartje kopen voor in je Livebox (kan je in de zijkant erin drukken). Wel een redelijk merk zoals Compex, 3Com, Conceptronics e.d. en geen Sweex, want de Livebox hapt niet alles. Dan kan je alles wel vrij makkelijk in de gaten houden lijkt me zo.

En de upload is inderdaad 1 Mbit.

[ Voor 6% gewijzigd door Peedy op 03-05-2006 18:48 ]

• Djensen
The Milkman schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:43:
Die 2e uitgang is voor toekomstige uitbereidingen zoals TV.
Die is dus niet te gebruiken...
Die werkt anders prima hoor die uitgang...

• Djensen
Dit las ik op de Wanadoo site:

Een Livebox is een modem en een router in één kastje. Doordat het ding een routerfunctie in zich heeft, kun je er meerdere pc's op aansluiten die dan van de Livebox allemaal een eigen intern IP adres krijgen. Als de Livebox te weinig aansluitmogelijkheden heeft voor jouw pc's en spelcomputers dan kun je er een switch tussen zetten, zodat je meerdere apparaten kunt aansluiten

Als ik het goed begrijp ben ik met een switch klaar! Omdat de livebox al een router is kan ik dan ook monitoren wat de andere ip adressen (mijn buren) gebruiken?
Pagina: 1