Toon posts:

Draadloze router achter een gewone?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb hier twee linksys routers staan. De bedrade router staat als eerste opgesteld, en daar hangen ook alle computers aan. Nu heb ik een laptop aangeschaft en daar zit een draadloze internet verbinding op.. Ook heb ik ergens nog een draadloze router gevonden. Is het mogelijk om deze opstelling te maken?

Internet - Bedrade router - Wireless router - Laptop?

Alle gewone computers moeten nog wel aan de bekabelde router blijven.

Verwijderd

is wel mogelijk, moet je de router functie uitschakelen

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43
Dat kan prima, het zijn toch allebei routers?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 13:41
Is de draadloze router alleen draadloos, of zit er ook nog een bedrade switch in? Als je alleen een WAN poort hebt en de rest is draadloos wordt het misschien moeilijk, anders werkt het misschien al als je een lan kabel van je bedrade router in een LAN poort van de draadloze router steekt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Kan opzich prima, gewoon dat ding een ander IP geven en de dhcp uitzetten. Dan een kabeltje in een van de LAN-poorten prakken.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-04 12:24
Ik heb ook zoiets, ik heb een 'routermodem', met daarachter een draadloze router, zo dus =

Splitter => 'Routermodem' => Draadloze router => PC => Laptop

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Geen probleem.
Prik een kabel vanuit een normale poort van je normale router in de WAN poort van je draadloze router. Verbinding in je draadloze router op automatisch DHCP o.i.d. zetten. Wifi opzetten en je laptop instellen.

Je kunt ook het routen aan je normale router overlaten en op de draadloze router uitzetten.
Dan kun je alleen niet de WAN poort gebruiken, maar moet je een crosskabel gebruiken tussen een normale poort op je normale router en een normale poort op je draadloze router.
Als je een up-link poort op je draadloze router hebt kun je een straigt kabel gebruiken en die i.p.v. in deze poort prikken.

Succes.

Als je nog andere vragen hebt kun je beter eerst de search gebruiken. Daar zijn dingen zoals deze makkelijk te vinden en heb je gelijk het antwoord.

[ Voor 35% gewijzigd door My-life op 03-05-2006 16:46 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Zelfs router achter router moet kunnen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Jiriki schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:37:
Is de draadloze router alleen draadloos, of zit er ook nog een bedrade switch in? Als je alleen een WAN poort hebt en de rest is draadloos wordt het misschien moeilijk, anders werkt het misschien al als je een lan kabel van je bedrade router in een LAN poort van de draadloze router steekt.
De draadloze router is een WRT55AG van linksys, 4 bedrade ingangen + antennes voor WIFI. :) Op de bedrade (1e) router hangen dus 3 computers, en die moeten daar ook blijven zitten.. Want de draadloze router doet moeilijk met poorten open gooien. Ik ga iig even proberen om DHCP op automatisch te zetten en ff kijken of het dan werkt, ik had net al even wat geprobeerd maar dat werkte niet.. mss met dhcp open. :)

Verwijderd

Topicstarter
Neen, als ik DHCP uitschakel krijg ik geen verbinding met het internet.. moet ik niet iets ni de bedrade router instellen?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:24

YellowCube

Wait...what?

ChaserBoZ_ schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:13:
Zelfs router achter router moet kunnen.
dat kan idd, als je een DMZ op een van de routers in kunt stellen.
althans zo heeft het bij mij een tijdlang gewerkt
router ---> DMZ---> 2e router.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
DMZ? Nog nooit van gehoord, maargoed: ik zie in de router config page een tabblad staan met DMZ eronder. Daarin kan ik DMZ enablen of disablen, en moet ik een host ip adres aangeven.. Hoe werkt dit?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:40:
Neen, als ik DHCP uitschakel krijg ik geen verbinding met het internet.. moet ik niet iets ni de bedrade router instellen?
Heb je de wlan router wel in dezelfde IP range gezet als de bekabelde router

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me wel.. de wireless staat achter de bekabelde. Allebei de ip's beginnen met 192.168. Dus het lijkt me wel.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Je kan het beste idd de wireless router via de WAN interface aan de switch hangen v/d andere router.
De WAN interface krijgt dus gewoon een LAN adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Redje op 03-05-2006 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/3317/router2yw.jpg
(sorry voor de brakke tekening maar het is duidelijk genoeg zo denk ik)

Dit werkt niet. Ik heb DHCP uitgeschakelt bij de wireless router maar ik krijg geen verbinding met het internet.

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
Router 1 zorgt voor de volgende dingen(deze router zit dus direct op je internet aangesloten)
- routing/nat
- dhcp/dns

Router 2
- Wireless en meer niet..

Configureer je router van te voren.. hang hem direct aan je laptop oid. Zet dhcp uit op deze router en zet hem in dezelfde range van ip adressen die je nu al gebruikt. Range kan je afkijken van router 1, die deelt dhcp uit.

Nu prik je een kabel van je router 1 naar router 2. Let hierop dat je alleen LAN poorten gebruikt..
Die WAN bestaat niet meer wat jou betreft..

Deze setup is een veel gebruikte setup, accesspoints zijn vaak duurder dan routers...

Je kan het op de volgende manier zien, je wireless zit gekoppeld aan je LAN poorten. Dus zodra je wireless verbind krijg je een ip adres van router 1 want die doet jou dhcp in je netwerk. Als je met een normale bedrade pc kan internetten kan je dat ook met je wireless machine dan.
DMZ(demilitarized zone) kan ook, maar ik denk dat dat helemaal niet handig is in deze situatie.

Hoop dat dit duidelijk genoeg is :)

Als je DHCP uitdeelt op router 1, en je koppelt router 2 met de wan verbinding aan router 1. Dan blokkert het nat/firewall gedeelte jou DHCP van router 1. Dan werkt het nooit...
In dit geval moet je dan dhcp op router 2 juist aanzetten, maar dat levert meer configuratie op...

[ Voor 19% gewijzigd door declan001 op 03-05-2006 20:59 ]

chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, bedankt voor je uitleg! ;)

Een paar dingen zijn me nog niet duidelijk.
Configureer je router van te voren.. hang hem direct aan je laptop oid. Zet dhcp uit op deze router en zet hem in dezelfde range van ip adressen die je nu al gebruikt. Range kan je afkijken van router 1, die deelt dhcp uit.
Welke router moet ik configureren? Router 1 of wireless router? En hem in dezelfde range zetten als de ip adressen die ik nu gebruik, wat bedoel je hier precies mee? Dus ipv de kabel in de WAN de prikken, prik ik hem in bijvoorbeeld poort 1?

• declan001
Router 2 configureer je, die voeg je toe aan je netwerk.
Je plugt router 2 in EEN poort van router 1. Maakt niet uit welke zolang het lampje maar brand dat je verbinding hebt.
Een range = een reeks ip-adressen. jij draait range 192.168.x.x ( die x weet ik niet, jij wel :D )
Kijk op een pc die je hebt aangesloten op router 1, kijk in de dhcp status. (status van je netwerkverbinding en dan laatste tabblad) Hier zie je een bepaald ipnummer in staan die je hebt gekregen bv. 192.168.0.222. In dit geval zet je dan router 2 op een ip-adres als 192.168.0.X.
De X mag je dan zelf verzinnen, zolang deze nog maar niet gebruikt word.
Zodat je altijd vanuit je huidige netwerk nog op de router pagina kan komen.. Als je wat wilt wijzigen in je configuratie en het ip-adres van je router2 is bv 192.168.1.1 dan kom je er niet meer op.

Btw, standaard subnetmask mocht hierom gevraagd worden is in 192.168.X.X altijd 255.255.255.0, just so you know :D

[ Voor 21% gewijzigd door declan001 op 03-05-2006 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
declan001 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:03:
Router 2 configureer je, die voeg je toe aan je netwerk.
Je plugt router 2 in EEN poort van router 1. Maakt niet uit welke zolang het lampje maar brand dat je verbinding hebt.
Een range = een reeks ip-adressen. jij draait range 192.168.x.x ( die x weet ik niet, jij wel :D )
Kijk op een pc die je hebt aangesloten op router 1, kijk in de dhcp status. (status van je netwerkverbinding en dan laatste tabblad) Hier zie je een bepaald ipnummer in staan die je hebt gekregen bv. 192.168.0.222. In dit geval zet je dan router 2 op een ip-adres als 192.168.0.X.
De X mag je dan zelf verzinnen, zolang deze nog maar niet gebruikt word.
Zodat je altijd vanuit je huidige netwerk nog op de router pagina kan komen.. Als je wat wilt wijzigen in je configuratie en het ip-adres van je router2 is bv 192.168.1.1 dan kom je er niet meer op.

Btw, standaard subnetmask mocht hierom gevraagd worden is in 192.168.X.X altijd 255.255.255.0, just so you know :D
Ik heb wireless router in poort 2 geprikt, en die zit dan weer in poort 1 van de wireless router. Dat ip adres moet ik dus in de router instellen? Maar als je hem in poort 2 prikt, krijgt hij toch al automatisch een ip van router 1?

Edit: het is me gelukt, heel erg bedankt iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 21:08 ]

• declan001
Router2 krijgt geen ip-adres en zal deze nooit krijgen van router1. Omdat je LAN poorten gebruikt..
Je moet die router2 gewoon zien als een blokje plastic met antenne's en dat heb je gekoppeld aan router 1. Poorten maken niet uit, welke poort je ook gebruikt het maakt allemaal niks uit. ZOLANG JE MAAR VAN DIE WAN AFBLIJFT :P

Je setup moet nu opzich al werken, een router hoef je niet perse in dezelfde range te zetten wil je wireless en internet het doen(In dit geval dan)

• declan001
Ik had niet minder van je verwacht!

Heel goed!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-04 17:00

Nicap

Tsssk....

Ik ga dit een dezer dagen ook ff testen, want ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb routermodem1(+switch) met daaraan in LAN1 -> WAN de Sweex router/AP en LAN2 gaat naar m'n Sipura 3000. Maar die kan ik met m'n wifi PC niet upgraden omdat die dus in een andere range zit.
Ik kan hem wel via de webbrowser benaderen 8)7

Maar ik zal het eens doen zoals hier uitgelegd.

Moet ik een crosscable gebruiken om de Sweexrouter aan te sluiten op router 1?

• declan001
afhankelijk van de router, niet elke router ondersteunt auto mdi-x. Dat wil zeggen niet elke router kan zien aan de poort of er nog een router aan hangt of een pc.
Dit is heel makkelijk te zien, zodra het lampje van de desbetreffende poort die je hebt aangesloten gaat branden dan werkt het. Zo niet dan zal je een andere kabel(cross of normaal ) moeten gebruiken.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Niet elke idd, maar tegenwoordig zeker een hoop doen auo MDI/MDX. Anyway, zelfde verhaal. Geef dat ding een IP in de range van je huidige router, zet DHCP uit en prik 'm in een normaal LAN poortje.
Pagina: 1