Casemamodem (Motorola sb5100e) + switch?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds een weekje heb ik naar bijna volle tevredenheid internet van casema. Het modem is een sb5100e van Motorola. Volgens informatie die ik kon vinden, zou het modem tot 32 adressen kunnen beheren (dhcp). Via http://192.168.100.1 kom ik netjes in de configuratie van het modem (wel erg mager in vergelijking met mijn oude zyxel :( ) Daar staan onder "address > Known CPE MAC Address" 2 adressen, niet meer.

Op de één of andere manier lukt het niet om gelijk de switch achter het modem te zetten. Volgens de (weinig technische) handleiding van casema, zou er nog een router achter moeten (het is dus legaal). Maar dit snap ik niet? Als Motorola zegt dat het apparaat 32 adressen aankan, dan hoef ik toch niet nog een router er tussen te zetten? Of heeft casema het apparaat 'geblokkeerd'?

[edit]
Van de motorola site:
Does the Motorola SURFboard cable modem support multiple users?
SURFboard DOCSIS® cable modems are capable of providing multi-user functionality with additional equipment such as wireless access points, Ethernet hubs or switches; however your cable operator may not offer this functionality or may charge extra to enable it. Please contact your cable provider for more information.

SURFboard cable modems have both Ethernet and USB connections, can I use both to attach multiple computers?
Yes. The USB port will support only one user and the Ethernet port (with a hub or switch) can support multiple users, to a maximum of 31 attached computers. Please check with your ISP or cable operator to see how many users they allow on cable modems.
Aangezien je wél een netwerk mag hebben, maar modem > switch niet werkt, denk ik dat ik ergens een fout maak, of dat er een fout in het modem zit.
@mod: als dit in het verkeerde forum staat, verplaats het dan maar. Ik kwam via de search veel topics tegen die in dit subforum stonden. Daar heb ik mij bij aangesloten, al vond ik het niet logisch.

[ Voor 48% gewijzigd door Eusebius op 03-05-2006 15:21 ]

==
hoi

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

De te vinden topics zijn hier perongeluk meegenomen toen het Internet & Telefonie forum gesplitst werd. Waarschijnlijk zijn alle topics met "Motorola" als highlight automatisch overgeplaatst.

PSGG > Netwerken

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf ook Casema en zo'n SufBoard, maar ik krijg gewoon een IP uitgedeeld uit de 81.x.x.x reeks ofzo (iig een publieke reeks).
Het zou best wel eens kunnen dat Casema zijn modems uitlevert met eigen firmware. Omgekeerd zou het me overigens ook niet verbazen als ze zien dat je aan het ding hebt lopen rotzooien, je geen support meer krijgt en mag gaan dokken.
Ik zou dus gewoon een routertje kopen (kost tegenwoordig tocg niks meer) en dan lekker zelf het beheer houden. Hou je d'r btw ook even rekening mee dat het kabelmodem eigendom is van Casema en niet van jouzelf?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb dit ook geprobeerd, maar volgens mij wordt het DHCP gedeelte (en dus het routeren) niet gebruikt bij het kabelmodem. Je kan het namelijk zien als je er een PC aanhangt, je krijgt geen 192.168.x.x adres maar een extern IP adres van je provider op je PC. Dus het is eigenlijk een bridge en geen router.
Je moet dus ben ik bang een routertje kopen ;)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Inderdaad, die opmerking over 32 IP adressen; het modem kan het wel ondersteunen maar Casema doet dit blijkbaar niet.

Met een simpel Sweex/Etech/etc routertje van €30 kun je doen wat jij wilt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Staat de dhcp server aangevinkt in het modem?

Anders probeer je gewoon op alle computers vaste ip adressen in te stellen:

These addresses are assigned from an address pool which begins with 192.168.100.11 and ends with 192.168.100.42. Statically assigned IP addresses for other devices on the LAN should be chosen from outside of this range

Rekening mee houdend dat ze niet in de range 192.168.100.11-42 mogen zitten. Dus buiten de DHCP address pool. Zoals staat beschreven in het modem.

BTW: Jij wilt echt niet een switch gebruiken, want dan heb je geen hardwarematige firewall. Anders moet je op elke pc apart een softwarematige firewall installeren, das echt bagger. Edimax dingetje heb je al voor 30 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 16:34 ]

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-03 14:14
De computer krijgt een ip van de isp (casema), casema (chello ook..) deelt maar 1 ip uit per modem, maar zou het zo in kunnen stellen dat ze er meerdere geven. als ze dat doen kan je bijvoorbeeld 5 computers via 1 modem direct aan internet hangen. als nu de internetverbinding weg valt, dus je geen ip meer van je isp krijgt, kan het modem tot 32 adressen uitdelen, zodat het eigen netwerk nog wel werkt.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• Eusebius
  • Niet online
De modem moet idd als router fungeren, niet als bridge. Het IP van de PC is 83.83.*.*, dus het adres wat hij van de modem krijgt. De modem zit op http://192.168.100.1 en de dhcpserver op 10.1.192.7.

Imho, als het modem 32 (eentje voor WAN, andere voor LAN) adressen aankan, wat heeft Casema hier dan over te zeggen? De modem zou het IP niet alleen moet bridgen, maar ook moeten 'voeren' (weet ff de technische term niet, ik bedoel dat het ip adres 83.83.*.* echt op het modem zelf slaat). Maar dat is de functie van een switch, als ik het goed herinner.

@Gab: ik gaf al aan dat de config mogelijkheden ietwat weinig zijn op de Motorola. Sterker nog, ik heb nergens iets gezien wat ik kan aanvinken of veranderen ... Daarom ben ik ook benieuwd of het mogelijk is het modem te flashen ofzo, zodat ik meer ermee kan.
[edit]
Beter kijken ... je kunt wel wat instellen, oa de dhcp. Die staat gewoon aangevinkt.

[edit2]
Als we toch al aan het lezen zijn :) In de webconfig van het modem staat
When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server.
Dus moet ik 'm eerst disconnecten - maar dan heb ik er weinig aan. Of andere firmware erop zetten. Iemand bekend met (legale :p) ) firmware?

[ Voor 27% gewijzigd door Eusebius op 03-05-2006 16:55 ]

==
hoi

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Eusebius schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:50:
De modem moet idd als router fungeren, niet als bridge. Het IP van de PC is 83.83.*.*, dus het adres wat hij van de modem krijgt. De modem zit op http://192.168.100.1 en de dhcpserver op 10.1.192.7.

Imho, als het modem 32 (eentje voor WAN, andere voor LAN) adressen aankan, wat heeft Casema hier dan over te zeggen? De modem zou het IP niet alleen moet bridgen, maar ook moeten 'voeren' (weet ff de technische term niet, ik bedoel dat het ip adres 83.83.*.* echt op het modem zelf slaat). Maar dat is de functie van een switch, als ik het goed herinner.

@Gab: ik gaf al aan dat de config mogelijkheden ietwat weinig zijn op de Motorola. Sterker nog, ik heb nergens iets gezien wat ik kan aanvinken of veranderen ... Daarom ben ik ook benieuwd of het mogelijk is het modem te flashen ofzo, zodat ik meer ermee kan.
[edit]
Beter kijken ... je kunt wel wat instellen, oa de dhcp. Die staat gewoon aangevinkt.

[edit2]
Als we toch al aan het lezen zijn :) In de webconfig van het modem staat

[...]
Dus moet ik 'm eerst disconnecten - maar dan heb ik er weinig aan. Of andere firmware erop zetten. Iemand bekend met (legale :p) ) firmware?
Vraag eens bij Casema hoeveel IP adressen je hebt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Maar heb je al geprobeerd om op de pc's vaste ip adressen in te stellen, of is dat geen optie?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan vziw bij Casema SB modems 2 pc's aansluiten met hub of switch (dat zou wel gereduceerd worden naar 1). Meer niet. Wanadoo via Casema is met SB en ook de oude Com21(1x pppoe) altijd 1 ip geweest, dus geen routing. Je krijgt je ip in de 83.* rechtstreeks op de pc. De ingebouwde dhcpserver wordt pas actief als de kabelverbinding niet meer online is. Niks aan te doen :P Je mag blij zijn dat je nog in de admin van je modem kan. Dat hebben ze bij de 5120 (het voipmodel) geblokkeerd.

[/ooit casemamedewerker]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Eusebius
  • Niet online
sanfranjake schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:05:
Dat hebben ze bij de 5120 (het voipmodel) geblokkeerd.

[/ooit casemamedewerker]
Dat weet jij als exmedewerker toch wel te omzeilen :p [/ongehoorzame klant]

==
hoi

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Eusebius schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:11:
Dat weet jij als exmedewerker toch wel te omzeilen :p [/ongehoorzame klant]
Daar is wel een username en password voor, maar die heb ik "helaas" niet })

Mijn spoorwegfotografie

• Eusebius
  • Niet online
Zat je op de helpdesk of was je techneut 8) Dan kun je me vast ook wel vertellen of de sb5100e nog meer functies heeft waar ik zo 1,2,3 niet bij kan :+ Of waarom het modem alleen bridge kan zijn en geen switch :(

==
hoi

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:49

Sabbi

je denkt aan mij.

ik heb ook wat met m'n surfboard zitten pielen, met deze pagina kan je wat meer te weten komen over wat alles op die webinterface betekent,
http://www.chelloo.com/in...task=view&id=42&Itemid=28

maar het docsdiag programma krijg ik niet aan de praat, wat er aan te wijten is dat casema bij mij SNMP niet toestaat, zie
http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/ onderaan.
dus helaas kan ik geen mooie testjes draaien over welk kanaal een snellere verbinding op zou leveren...

• Eusebius
  • Niet online
Het opkrikken van je snelheid is il-lu-gáál ... dat is ook niet wat ik zoek. Ik heb de laagste internetverbinding genomen, wat snel genoeg is voor mij (gek is dat: ze proberen je wijs te maken dat je als thuisgebruiker minimaal 2mb down nodig hebt! Ik kijk met gemak online films en zwaardere eisen heb ik niet; bittorrent ed gebruik ik niet).

==
hoi

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:49

Sabbi

je denkt aan mij.

dat soort snelheid opkrikken bedoelde ik niet, ik bedoelde kijken welke kanaal in je wijk er niet druk bezet is, en dat kanaal dan instellen in je html-config van je router. Dat is gewoon een keuze-instelling. Een andere firmware oid flashen is wel fout ja.

Om op jouw probleem terug te komen, ligt het probleem niet in je switch? Probeer het eens met een andere?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Snelheid opkrikken gaat je niet lukken in het modem. Ook snmp is inderdaad alleen intern (via het 10.-ip van je modem) benaderbaar, via de centrale van Casema.

Mijn spoorwegfotografie

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat modem heeft geen router-functie. Hij kan wel 32 IP-adressen bridgen, maar Casema deelt maar aan 1 computer per modem een IP adres uit, dus dan heb je aan die functie ook niks.

Conclusie: Koop een routertje

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Misschien laat,maar er staat heel duidelijk dat de ip nummers pas uitgedeeld worden als er geen internet verbinding is.
Er zit dus wel een dhcp server in,maar die gaat pas aan als de verbinding met internet wegvalt zodat in elk geval het interne netwerk blijft draaien.
Deze reactie is dus meer voor de mensen die met de search werken.
Je hebt dus altijd een router nodig als je met meerdere pc's op dit modem wil.
Dit is niet iets dat casema moedwillig zou inschakelen,dat casema moedwillig de router in het modem niet aan zou zetten of ondersteunen,het modem kan het gewoon niet.
Overigens,als je internet verbinding weg valt en je hebt een router dan gaat deze regelmatig in de war omdat deze opeens een hele andere ipadres krijgt.
Je kan dus beter de interne dhcp server uitschakelen in het modem zodra je een router gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Nick39 op 18-06-2006 12:21 ]

Verwijderd

Kan iemand mij mischien vertellen wat de standaard inloggegevens zijn van de Motorola modems die je bij Casema krijgt?

Ik wil ook in de instellingen van de modem, maar ik kan nergens de gegevens er van vinden.

Alvast bedankt!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:49:
Kan iemand mij mischien vertellen wat de standaard inloggegevens zijn van de Motorola modems die je bij Casema krijgt?

Ik wil ook in de instellingen van de modem, maar ik kan nergens de gegevens er van vinden.

Alvast bedankt!
login: admin
Password: motorola

De ingebouwde dhcp server werkt alleen als er geen verbinding is met casema.
Om te voorkomen dat dan je netwerk op zijn gat gaat gaat op dat moment de dhcp server in het modem werken.
Een switch werkt niet,een router wel.

Het beste is om een router aan te sluiten,maar dit pas te doen NADAT je jezelf hebt aangemeld bij Casema.
Voor de beste werking is het daarna een kwestie van router aansluiten,mac adres clonen in de router van de pc waar je je mee hebt aangemeld.
DHCP server in het modem daarna uitzetten.
Je voorkomt hiermee dat de router,als het netwerk plat gaat,het ip van de dhcp server van het modem overneemt.
Komt de verbinding weer terug dan kan de router de dhcp server niet meer terug vinden en moet je hem eerst rebooten.

Verwijderd

Ik heb ook een probleem met het aansluiten van extra of zelfs vervangende apparatuur. Bij mijn oude werkgever werd een Zyxel (Zygate) Presitge 954 weggedonderd en aangezien ik nog geen router had dacht ik: Leuk voor thuis.
Maar op een of andere manier krijg ik het met Casema niet aan de praat.Aangezien er weinig ondersteunig (zeg maar geen) voor de P-954 is moet ik erbij vermelden dat het om een Cable Router gaat.
Ik heb 2 opstellingen geprobeerd:
1.
Ik heb dus geprobeerd om de kabel direct aan te sluiten op de router en mijn PC in de router te hangen.
Pingen en tracert etc gaat wel vanuit de router maar niet vanuit de PC. Dus hij ontvangt wel een correct IP van Casema, maar daarna stokt het dus.

2.
Als ik gewoon het modem aansluit en mijn PC en het modem in de LAN-poorten plaats dan neemt de PC de instellingen vaak over van het modem waardoor het net is alsof de router niet ertussen zit. Dan is er dus gewoon verbinding met het net, maar niet met de router. Als ik het ip-adres vernieuw in deze opstelling krijg ik hem weer van de router toebedeeld en kan ik vrolijk in de router kijken, maar internetten ho maar.

Het liefst haal ik het Motorola Modem er helemaal uit (zeker als het niet nodig blijkt, wat ik opmaak uit opstelling 1), maar als het niet anders kan dan maar het modem ook erin.
Ik kan wel de router een Mac-adres laten spoofen maar dat doet ie (uiteraard) alleen van aangesloten PC (apparatuur met IP). Maar gezien het feit dat ik of internet via het modem heb of verbinding met de router kan ik nooit het (dynamische) modem IP kiezen.

Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Pagina: 1