Toon posts:

Grote (120dpi) fonts ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik firefox op windows (2000, maar versie is niet relevant denk ik). Ik gebruik 120 dpi font instelling, en de meeste websites passen zich netjes aan, de fonts zijn groter. Op Tweakers niet helaas, als ik in de CSS kijk zie ik inderdaad ook alle fonts opgeven in pixels (px), niet in punten (met pt). Kan dit gefixt worden aub?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet zijn pt's/punten bedoeld voor drukwerk en pixels meer voor content op het web. Onze devvers kennende zal er dus over nagedacht zijn met betrekking tot wat er nu in de css staat, dus IMHO is dit geen bug. Beter zou trouwens nog zijn om gebruik te maken van em, zie ook http://www.awprofessional...article.asp?p=397663&rl=1.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pt is inderdaad voor print, niet voor screen.
Een goed schalende layout is een crime om (crossbrowser compatible) te maken - vooral het gemis aan behoorlijke CSS ondersteuning in IE is daar debet aan. Daarbij is er imo niets mis met het opgeven van een fontsize in pixels; in fatsoenlijke browsers zijn die gewoon te vergroten/verkleinen (zo ook in Firefox) - enkel de layout past zich dan niet aan waardoor er nog wel eens wat wrapping en overflow kan ontstaan.
Opera heeft een zogenaamde zoom-feature waarbij wel alles netjes meeschaalt (IE7 krijgt meen ik ook een soortgelijke feature), en eerlijk gezegd vind ik het ook een browser-issue en geen design-issue.

Abonnees hebben overigens de mogelijkheid om oa font-grootte op de frontpage aan te passen en hier op GoT zelfs de mogelijkheid om een complete custom stylesheet te gebruiken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 04-05-2006 00:08 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk, 'em' kan ook, 'pt' is niet verplicht, maar was een suggestie/voorbeeld.

Met Ctrl-+ kan ik de fonts inderdaad vergroten, maar dat is heel lelijk, aangezien alles wrapt in de linker kolom, maar ook de nieuwsartikelen zelf. Daarbij open ik nieuwsartikelen vaak in nieuwe vensters, en moet ik apart bij allemaal Ctrl-+ doen, wat redelijk irritant is.

Punten zijn niet alleen voor printen bedoeld, dat is toeval. Dat komt doordat printers niet allemaal dezelfde DPI hebben, 300, 600, 1200, etc... heleboel verschillende. Daar moet je dus wel een maat relatief hebben aan DPI om alles goed eruit te laten zien. Op monitoren is hetzelfde aan de hand, in windows kan men *allang* 120 dpi resolutie kiezen, al vanaf windows 95 denk ik. Dus voor goede programma's (en webpagina's) geldt dus ook dat er een maat afhankelijk van het aantal DPI gebruikt moet worden.

Verder vind ik het erg onprofessioneel dat een groep die veel van computers weet, niet eens met deze zeker-niet-van-gisteren concepten rekening kan houden.

Misschien is aparte CSS referentie voor verschillende browsers meegeven een oplossing ?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Een punt is, even voor de duidelijkheid, niet hetzelfde als een dot. Een punt is 1/72e van een inch, en de pt is dus bij uitstek geschikt om printwerk mee te zetten. Layouten met em's is verder, zoals crisp al zegt, een bitch, dus daar is, zoals crisp al zegt, de abo-feature voor uitgevonden. Als je dat te duur vindt, moet je eens gaan kijken naar clientside stylesheets; dan kan je patchen wat je wil. Overigens is het gebruiken van een uniform stylesheet niet alleen enorm veel beter onderhoudbaar, als principiële keuze is het ook bepaald goed te verdedigen. Het is maar wat je onprofessioneel noemt :{

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Een punt is inderdaad niet hetzelfde als een dot, want een pixel is hetzelfde als een dot :), en het gebruik van pixels ter bepaling van de grootte van tekstvakken is juist het punt wat ik ter discussie wilde stellen.

Verder denk ik dat er niet bizar veel veranderingen nodig zijn, de linkerkolombreedte (en middenkolombreedte) in punten specificeren, ik zie dat er plaatjes worden gebruikt, dan zal er een beige repeterend achtergrondplaatje achter moeten ter opvulling. En natuurlijk de fontsize voor die 2 kolommen in punten opgeven.

Een principekwestie bestempelen als professioneel kan alleen maar als er geen goed compromis te vinden is. Ik denk dat die er wel is, maar ik zal niet zeggen dat ik FP html/css van binnen en buiten ken en de oplossing kant en klaar kan aanleveren. Verder is het gebruik van meerdere stylesheets mogelijk waarbij de bulk hetzelfde is voor alle browsers (dus goed onderhoudbaar), maar sommige details browserspecifiek.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, btw, nu ik toch aan het zeuren ben: als ik Ctrl-+ gebruik, dan zijn ook de dropdown menuutjes te smal geworden, dus bijvoorbeeld "Javascript & XML Trac"ker valt 'ker' weg. Houd je nog steeds vol dat dit 'professioneel' is? ;)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:38:
Oh, btw, nu ik toch aan het zeuren ben: als ik Ctrl-+ gebruik, dan zijn ook de dropdown menuutjes te smal geworden, dus bijvoorbeeld "Javascript & XML Trac"ker valt 'ker' weg. Houd je nog steeds vol dat dit 'professioneel' is? ;)
Zoals gezegd is dat een browser-issue. Opera lost dat netter op door de hele layout mee te schalen.

Het probleem met scaling layouts is consistentie tussen je design-elementen; het grootste probleem hierbij zijn inderdaad images. Dat is ook de reden dat er pixels als unit worden aangehouden, dat is het enige dat je volledige controle geeft over de complete layout.

Je blijft overigens maar doorgaan op het 'pt' verhaal; CSS 2.1 definieerd een pt als zijnde 1/72 inch, een afwijkende DPI zou daar dus geen invloed op mogen hebben en het geeft meteen aan waarom het ongeschikt is voor een medium waarvan de fysieke afmetingen niet bekend zijn.
Voor scaling layouts is 'em' het meest geschikt omdat je dan alles relatief tov de default fontsize kan scalen, maar zo eenvoudig als jij het hier stelt:
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:23:
Verder denk ik dat er niet bizar veel veranderingen nodig zijn, de linkerkolombreedte (en middenkolombreedte) in punten specificeren, ik zie dat er plaatjes worden gebruikt, dan zal er een beige repeterend achtergrondplaatje achter moeten ter opvulling. En natuurlijk de fontsize voor die 2 kolommen in punten opgeven.
is het niet; je complete layout moet meegaan als je een consistente look wilt houden (hetgeen gewenst is), niet alleen die 2 kolommen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:52:
Misschien is aparte CSS referentie voor verschillende browsers meegeven een oplossing ?
Waar dat nodig is doen we dat al maar we proberen uitzonderingen voor specifieke browsers zoveel mogelijk te vermijden.

Verder blijft dit een non-issue omdat er mogelijkheden genoeg zijn voor gebruikers om zelf een user-specifieke stylesheet toe te passen, de meeste browsers hebben daar ondersteuning voor en anders zijn er genoeg 3rd party tools waarmee hetzelfde bereikt kan worden.
Dan zal je waarschijnlijk zeggen dat dat ingewikkeld is voor de meeste gebruikers, maar net zozeer als dat wij professionals zijn zijn onze bezoekers tweakers ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even zitten experimenteren met een custom stylesheet, en ik kan idd de fonts relatief eenvoudig aanpassen. Echter, de breedte van de twee kolommen is niet aan te passen, dat is op zoveel manieren gehardcode dat ik er gewoon kotsmisselijk van wordt, bijv. in zowel HTML als in CSS op diverse plaatsen. Misschien is het nodig voor verschillende browsers, dat weet ik niet.

In ieder geval, met een abbo zou je niet veel meer kunnen bereiken lijkt mij en de layout is dus echt enorm lelijk als je alleen de fonts opschaalt, doordat je dan veel wordwrapping krijgt. Daar betaal je niet voor als abbo lijkt me. Just IMHO of course.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

dat is op zoveel manieren gehardcode dat ik er gewoon kotsmisselijk van wordt
* crisp geeft mdvmine een emmer :P

De frontpage heeft niet voor niets een (onvolledig) Transitional doctype; het is een transitie van oude HTML naar modernere markup, maar zoals je wellicht zelf zal weten is dat proces in een bestaande omgeving lastig in 1 keer uit te voeren en erg tijdrovend. Wij zijn ons ervan bewust dat de frontpage markup nog lang niet optimaal is.

En je hebt gelijk als je zegt dat je met een abonnement niet veel meer ermee kan doen - sterker nog, als het je puur gaat om custom styling dan is een userstylesheet juist dé manier en daar heb je geen abonnement voor nodig - hooguit wat kennis van CSS. Een abo geeft je wel de mogelijkheid het aantal items in de content te veranderen en de volgorde van de trackers e.d. en heeft daarbuiten natuurlijk nog een hoop andere features ;)

* crisp is overigens van mening dat de frontpage markup al vele malen beter is dan die van menig collega-site...

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 08-05-2006 10:40 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1