Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12 v accu maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb voor mijn auto led-lampen die werken op de 12v powersupply. Het moeilijke is dat ik een rookvrije auto heb, dit gaat dus niet werken. Ik vraag me daarom af of het makkelijk is om een soort accu hiervoor te maken, met bijvoorbeel batterijen. Heeft iemand hier ervaring mee? het is dus nodig om de 12v socket te krijgen en op de een of andere manier een powersupply van te maken. Any suggestions?

Verwijderd

Hoe moeilijk kan het zijn om 12V in een auto te vinden?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Lampen waar? Ter vervanging van je koplampen ? Zoja > gewoon kijken wat de huidige voeding doet. En anders kun je altijd van de accu aftappen.

En waarom is de aansteker geen optie omdat je niet rookt ? Mag je de socket toch wel misbruiken??

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
well, ik heb liever een methode waarbij ik niet stroom van de auto zelf aftap maar zelf een externe powersupply in elkaar knutsel. Aangezien er geen aansteker-unit in de auto zit en ik ook liever niet aan de auto self knutsel. Er is dus geen socket in de auto.

Het zijn geen vervangende lampen voor de koplampen maar Flitsunits (led-strobes) voor aan het zonneklepje. Het heeft niets met de koplampen zelf te maken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 15:14 ]

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:50

empy

Rijdt rondjes

iedere auto heeft toch wel een sigarettenaansteker? al is het voor andere doeleinden, de auto van me pa heeft er zelf 1 speciaal achterin voor andere apparatuur (koelkast oid)
Anders kan je altijd nog bij de lokale electroboer een 12v accu halen, zelf gamma verkoopt ze :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 18:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Denk eraan dat als je een autoaccu gaat gebruiken je deze niet helemaal moet leegtrekken. Dit is zeer slecht voor de accu. Een goede oplossing zou zijn de extra accu op te laden met een "load-balancer", deze kan met een standaard alternator ("dynamo") toch twee accu's opladen.

Maar je geeft aan niet te willen sleutelen/solderen/krimpen etc aan de auto zelf dus dan houdt het snel op :/ ....

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:13:
well, ik heb liever een methode waarbij ik niet stroom van de auto zelf aftap maar zelf een externe powersupply in elkaar knutsel. Aangezien er geen aansteker-unit in de auto zit en ik ook liever niet aan de auto self knutsel. Er is dus geen socket in de auto.

Het zijn geen vervangende lampen voor de koplampen maar Flitsunits (led-strobes) voor aan het zonneklepje. Het heeft niets met de koplampen zelf te maken :)
Als je echt per se niet de stroom van de accu wilt gebruiken dan zoek je gewoon naar een 12 volt accu? Of je zet 10 1,2 volt oplaadbare penlites in serie.

Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem ook niet echt, waarom niet gewoon de sigarettenaansteker gebruiken? In mijn auto wordt ook niet gerookt en toch gebruik ik de sigaret aansteker erg veel (onder ander omvormer naar 230 volt)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Je zegt dat je liever niet rommelt aan de auto...maar als je 12V van het radiocircruit afhaalt, dan heb je draden gebruik waaraan je mag rommelen. Bovendien is dit bij de meeste auto's al gezekert, en zorgt het ervoor dat de LEDs uitgaan als je de sleutel uit het contact haalt zodat je accu niet wordt leeggetrokken.

Verwijderd

Koop zo'n 12V accu zoals in scooters worden gebruikt.
Die zijn zeer compact en behoorlijk krachtig.

Maar ja, dan zit je wel met een extra accu in je auto die je zo nu en dan moet opladen.... Dan is de optie om de radiodraden te gebruiken toch stukken eleganter.

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 21:13

Emilio_TT

Never fear...I is here!

GH45T schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:20:
[...]

Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem ook niet echt, waarom niet gewoon de sigarettenaansteker gebruiken? In mijn auto wordt ook niet gerookt en toch gebruik ik de sigaret aansteker erg veel (onder ander omvormer naar 230 volt)
Kerel, neem nou gewoon even de moeite om te lezen wat je zelf quote..!! :X
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:13:
Er is dus geen socket in de auto.
Cursus Nederlands hebben ze bij de LOI vast ook... :O

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Emilio_TT schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:27:
[...]

Kerel, neem nou gewoon even de moeite om te lezen wat je zelf quote..!! :X

[...]

Cursus Nederlands hebben ze bij de LOI vast ook... :O
Sorry hoor, ik heb het wel gelezen maar ik ben ook nog andere dingen aan het doen hier.

Overigens is de inbreng van jouw ook niet echt denderend in dit topic.

ontopic:
TS, makkelijkste oplossing lijkt me toch echt ergens 12 volt van de auto vandaan te vissen, bijvoorbeeld de radio wat al genoemd werd, wil je dit echt niet dan zul je bijvoorbeeld een dik batterijpak achterop je zonneklep moeten maken wat je ook nog eens in de zoveel tijd op moet laden. Scooteraccu lijkt me een beetje overkill, led lampjes verbruiken bizar weinig licht en dus zullen, zoals ik al genoemd heb, een tiental penlites het een hele tijd uit kunnen houden.

Verwijderd

Op Conrad.nl kan je best mooie 12V accu's vinden. Bijvoorbeeld loodaccu's, of accu's voor boormachines.
Als je niet met je auto wilt prutsen, zul je best zoiets nemen denk ik. Of zoals hierboven gezegd normale accutjes in serie hangen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
GH45T schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:47:
[...]

... dan zul je bijvoorbeeld een dik batterijpak achterop je zonneklep moeten maken wat je ook nog eens in de zoveel tijd op moet laden. ...
Ik zou zeker geen accupack achterop een zonneklep hangen, de eerste zon komt er tegenwoordig door, en hier was het vandaag bv 30° buiten. Moet je niet vragen wat dat in een auto geeft net achter het raam, tegen een zonneklep.

Op een andere plaats zou eventueel wel kunnen. Als je echt een externe accu wilt, moet je eens kijken voor accu-packs voor rc-autootjes. Daar zitten misschien ergens 12V pack's bij.

Of zelf 10-20 (voor dubbele gebruiksduur moest je dat willen) batterijen van 1.2V aaneenhangen in serie(/parallel)

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:40

AJK

...

ooit aan een 12v batterij gedacht uit een foto camera?
Hoewel deze redelijk snel leeg zijn kunne een paar leds jes er wel een paar uur opbranden.

bijvoor beeld een A23 of A27
of anders 2 x een 6v: 4LR44

[ Voor 24% gewijzigd door AJK op 03-05-2006 21:49 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
GH45T schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:47:
[...]

Sorry hoor, ik heb het wel gelezen maar ik ben ook nog andere dingen aan het doen hier.

Overigens is de inbreng van jouw ook niet echt denderend in dit topic.

ontopic:
TS, makkelijkste oplossing lijkt me toch echt ergens 12 volt van de auto vandaan te vissen, bijvoorbeeld de radio wat al genoemd werd, wil je dit echt niet dan zul je bijvoorbeeld een dik batterijpak achterop je zonneklep moeten maken wat je ook nog eens in de zoveel tijd op moet laden. Scooteraccu lijkt me een beetje overkill, led lampjes verbruiken bizar weinig licht en dus zullen, zoals ik al genoemd heb, een tiental penlites het een hele tijd uit kunnen houden.
koewl, k wist niet dat die dingen op licht werken :P

maar ik zou toch ook voor het aftappen gaan. bij de radio is het echt eenvoudig, kan niet missen. en anders eventueel een accupack voor een RC auto, die heb je ook in 12v

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Pagina: 1