[x1600xt crossfire] warmte

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik heb nu een tijdje de x1600xt's in crossfire en nu is me opgevallen dat de kaart(en) vrij warm worden zodra crossfire aanstaat. Volgens ATI Tool wordt 1 van 2? kaarten 100 graden stressed en 60 graden idle. En als ik aan die kaarten voel, dan is de 1e kaart vrijwel normaal qua warmte maar de 2e kaart wordt vrij heet. Maar zodra ik crossfire uitzet dan wordt 1 van de 2? kaarten zowel idle als stressed zo'n 60 graden.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk of een kaart 100 graden wel aankan, welke kaart leest de ATI Tool af en waarom ATI Tool wel mijn kaart(en) afleest en CCC niet? :?

Het gaat trouwens om 2 Sapphire kaarten.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 22:03
eh... dat weet ik niet, maar ik weet wel dat 100 graden niet veilig of misschien wel schadelijk is...

Verwijderd

FF1987 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:53:
Hallo,

Ik heb nu een tijdje de x1600xt's in crossfire en nu is me opgevallen dat de kaart(en) vrij warm worden zodra crossfire aanstaat. Volgens ATI Tool wordt 1 van 2? kaarten 100 graden stressed en 60 graden idle. En als ik aan die kaarten voel, dan is de 1e kaart vrijwel normaal qua warmte maar de 2e kaart wordt vrij heet. Maar zodra ik crossfire uitzet dan wordt 1 van de 2? kaarten zowel idle als stressed zo'n 60 graden.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk of een kaart 100 graden wel aankan, welke kaart leest de ATI Tool af en waarom ATI Tool wel mijn kaart(en) afleest en CCC niet? :?

Het gaat trouwens om 2 Sapphire kaarten.
Bij ATItool kan je zelf bepalen welke kaart je afleest. (Settings > Device)
Met CF aan moet je wel rekening houden met hogere temperaturen ja.
Het is dan ook verstandig om andere koelers op je kaart te monteren dan de standaard fabriekskoelers. Momenteel de beste X1000 koeler past niet op een X1600 kaart. Je kan het best 2 Zalman VF700-CU koelers kopen. (AL/CU versie mag ook, werkt even goed)
Wat ook kan zijn is dat 1 van je kaarten, ik denk de onderste kaart, ingesloten is door 2 PCIkaartjes en daardoor zijn warmte niet kwijt kan. heb ik namelijk ook last van gehad.
Het is dus zaak dat je een goede airflow in je kast hebt zitten en een vent-holes aan de zijkant van de kast ter hoogte van je VGA. (raadzaam is om daar een ventilator op te plaatsen die lucht naar BUITEN afzuigt!!)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 14:10 ]

• FF1987
  • Niet online
Hmm toch raar dat hij zo warm wordt omdat ik maar 1 PCI kaart erin heb zitten en die zit 2 sloten verder en is de helft van een vid. kaart. En ik heb ook een ventilator erin zitten die de lucht naar buiten blaast.

De 1e kaart wordt trouwens helemaal niet zo warm, en dat terwijl hij boven de 2e zit (50 graden idle, 70% fan). :?

Verwijderd

FF1987 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:50:
Hmm toch raar dat hij zo warm wordt omdat ik maar 1 PCI kaart erin heb zitten en die zit 2 sloten verder en is de helft van een vid. kaart. En ik heb ook een ventilator erin zitten die de lucht naar buiten blaast.

De 1e kaart wordt trouwens helemaal niet zo warm, en dat terwijl hij boven de 2e zit (50 graden idle, 70% fan). :?
wat is de PCI kaart??
Geluid, opslag controller??

Je 2e kaart wordt altijd warmer. heb ik met mijn X1600 kaarten gehad en nu ook met mijn X1800 kaarten. waarom weet ik niet.
Welk moederbord & kast heb je??

ASUS mobo en Coolermaster kast zeker?? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 15:22 ]

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:25
draaien je gpu koelers wel 100% onder 3d-speeds?
zo niet, even instellen met ati-tool, wilt vaak helpen.
mijn 7800gt fan draaide onder load maar op 25% van zijn kunnen...

m.v.g. Mcdeath

huidige opstelling

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 21:51
Idd. Zet ze anders handmatig op 100% tijdens games. Mijn X850XT PE was ook eigenwijs en bleef op 30% oid draaien (''auto'' noemde 'ie dat ><). Resultaat: 93(!) graden celcius. (Het was dan ook een geflashte X850 Pro met stock cooling :P).

Maar hoe presteren twee van die kaarten nou eigenlijk?

Ben ik best benieuwd naar.

Better, Best, Bendtner

• FF1987
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:15:
[...]

wat is de PCI kaart??
Geluid, opslag controller??

Je 2e kaart wordt altijd warmer. heb ik met mijn X1600 kaarten gehad en nu ook met mijn X1800 kaarten. waarom weet ik niet.
Welk moederbord & kast heb je??

ASUS mobo en Coolermaster kast zeker?? :P
Een of andere philips TV kaart.

En jah het klopt ik heb een asus mobo, maar geen coolermaster (een of andere cheapass kast :D)
Mcdeath schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:29:
draaien je gpu koelers wel 100% onder 3d-speeds?
zo niet, even instellen met ati-tool, wilt vaak helpen.
mijn 7800gt fan draaide onder load maar op 25% van zijn kunnen...

m.v.g. Mcdeath
Ik zal eens kijken, zowieso draait die 2e kaart voordurend op 100%.
Jantje88 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:35:
Idd. Zet ze anders handmatig op 100% tijdens games. Mijn X850XT PE was ook eigenwijs en bleef op 30% oid draaien (''auto'' noemde 'ie dat ><). Resultaat: 93(!) graden celcius. (Het was dan ook een geflashte X850 Pro met stock cooling :P).

Maar hoe presteren twee van die kaarten nou eigenlijk?

Ben ik best benieuwd naar.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/25455882

:)

Verwijderd

FF1987 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:51:
[...]

Een of andere philips TV kaart.

En jah het klopt ik heb een asus mobo, maar geen coolermaster (een of andere cheapass kast :D)

[...]

:)
En een TV-Kaart wordt me toch warm :9 (komt door de tuner)
Plus een El Cheapo kastje, geen wonder dat hij warm wordt.
Voor 50 euri heb je een Coolermaster Centrurion 5, zeer goed te koelen en degelijk kastje!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 16:56 ]

• FF1987
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:55:
[...]

En een TV-Kaart wordt me toch warm :9 (komt door de tuner)
Plus een El Cheapo kastje, geen wonder dat hij warm wordt.
Voor 50 euri heb je een Coolermaster Centrurion 5, zeer goed te koelen en degelijk kastje!!
Mwa dat zal wel meevallen, ik gebruik de TV kaart nooit (hij is zelfs niet aangesloten aan een coax kabel). En ik heb de kast nu open gezet, maar nu wordt hij nog steeds 100 graden stressed. Trouwens de 1e kaart draait ook op 100% zodra ik in game zit, dus deze wordt ook gebruikt, maar niet zoveel als de 2e kaart. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door FF1987 op 03-05-2006 18:57 ]

Verwijderd

heeft niets met de kast of andere pci kaartjes te maken tenzij de kaart zit ingesloten, de masterkaart word gewoon warmer omdattie meer moet doen dan de slave kaart.... enige oplossing, zet er andere cooling op :)

• FF1987
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:01:
heeft niets met de kast of andere pci kaartjes te maken tenzij de kaart zit ingesloten, de masterkaart word gewoon warmer omdattie meer moet doen dan de slave kaart.... enige oplossing, zet er andere cooling op :)
Jah maar dan zou hij het toch ook in non-crossfire heel erg warm moeten worden. En daar komt nog eens bij dat de slave kaart heel erg warm wordt en niet de master.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/981/981_l.jpg

De slave zit dus in de zwarte PCI-E en de TV kaart zit in de onderste PCI slot (en die is de helft van de vid kaart).

Verwijderd

hmmm rare sjit..... ik trek me terug :)

• tudeLati
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 13:52
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. bji mij zat de koeler van de video kaart wel een halve cm boven de core. mss moet je wat prut ertussen spuiten of ze er opnieuw opzetten.

(bij mij ging mijn x1600xt van 90 stressed naar 72 stressed op 60% fan speed)

When in doubt, Ctrl-Q

Pagina: 1