Toon posts:

[SBS 2003] Bij verbreken van mirrorset kan niet recoveren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste members,

Ik zit met een (klein) vaag probleempje:

Bij een klant hebben we windows 2003 SBS geinstalleerd en 2 IDE schijven (80 GB Western Digital) erin gezet met een software matige Raid-1. Het zijn dus 2 dynamische schrijven met mirroring.

Maargoed, nu moet de mirrorschijf vervangen worden en heb ik op microsoft gelezen hoe dat kan.

Ik heb dus een fault tolerance floppy disk gemaakt en de boot.ini goed ingesteld. Nu als ik boot van die floppy dan kies ik de juiste disk en probeer ik daarvan af te booten, wanneer ik dat probeer krijg ik een zwart scherm, hoor ik daarna de harde schijf opspinnen en ratelen maar daarna crasht de server helemaal, hij blijft dus zwart scherm houden, en reageerd bijvoorbeeld ook niet meer op caps lock of num lock dus hij crasht echt.

Ik hoop dat iemand me (snel) kan helpen, ik wil jullie niet opdringen uiteraard want tijd is me eigen probleem :).

alvast dank!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

software raid voor een SBS Server zuigt kameleharenballen.

BackSlash32 in "Exchange overzetten op nieuwe server SBS..."

Dat was dus ook een software raid1 opstelling, alleen met 2 arrays over 4 disks.
Mooi dat allebei de arrays dus pleite gingen met een drive failure simulatie... niet recoverable.

Het is goedkoop, maar daar betaal je nu dus ook een hoge prijs voor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hmz ik snap je wel, maar dit is wat de klant wou/wil en nu moet het zooit ge-recovert worden. Jij gaat me toch niet vertellen dat dit niet gaat lukken ? :(

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat je nog zou kunnen proberen is de originele boot.ini gebruiken, en de disken even van locatie swappen.
Use care when selecting Advanced Technology Attachment (ATA) disks for a mirrored system volume. Although using ATA disks is supported, the recovery procedure is more complicated when the master disk on the primary integrated device electronics (IDE) channel fails. In this case, you must move the disk with the remaining mirror to the primary IDE channel and set its jumper to master position.
Vertel anders ook even vanaf welke disk je nu wilt booten (welke IDE controller, master/slave, welke partitie je wilt booten, etc) en post je gebruikte boot.ini eens. Een goede boot.ini maken is nl. lastig genoeg.

Overigens het KB-artikel wat je aanhaalt maakt gebruik van NT 4 drivers. Ik neem aan dat je deze wel van je SBS cd-tje gepakt heb ipv de "NT 3.51 of NT 4.0 CD" ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de opstart diskette gemaakt vanaf een windows xp machine. Jouw mogelijke oplossing zal ik morgen nog eens proberen of een andere keer.

Ik heb geprobeerd van zowel de master disk te booten en de slave (mirror) disk te booten maar beide hetzelfde probleem (zwart scherm en hangen). Ik gebruik gewoon de onboard ide controller.

En me boot.ini zal ik even posten zodra ik er weer ben.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een andere server met ongeveer hetzelfde probleem. Ik krijg Windows SBS 2003 niet opgestart vanaf de tweede schijf.

Op deze server loopt hij dan wel niet vast, maar geeft hij aan dat er problem zijn opgedaan tijdens het laden het besturings systeem. Ik heb de orginele boot.ini gepakt en rdisk veranderd naar 1.

Me boot.ini luid als volgt:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003 voor Small Business Server" /fastdetect /NoExecute=OptOut

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ook als de klant dit wil, dan moet je als leverancier zeggen, dat je dat niet doet. De klant wil een werkbare oplossing. Dit is duidelijk niet slim om dit te leveren. Als de klant niet wil betalen voor een hardwarematige RAID oplossing dan maar geen RAID oplossing, of alleen de data op een aparte RAID set.

Ik blijf het ongelovelijk dom vinden dat leveranciers dit soort acties uitvoeren onder het mom van "de klant wil het nou eenmaal zo"

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Zou je dan ook goed willen beargumenteren, waarom dit een slechte oplossing is? En het zou toch gewoon moeten werken?

Kan het trouwens ook aan liggen dat de schijven iets anders van model zijn. Het zijn allebei wel 80 gig schijven @ 7200 rpm maar als ik de WD diagnose doe krijg ik deze model nummers:

Schijf 1: WDC WD800BB-00DKA0
Schijf 2: WDC WD800BB-00JHC0

Volgens microsoft zouden de laatste cijfers te maken hebben met de firmware, welke dus gelijk horen te zijn. Iemand die dit kan bevestigen of juist niet?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 15:45 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Software mirroring wordt door Microsoft (of werd altijd) afgeraden, en zeker bij OS schijven omdat je daar ook nog eens van moet booten. Was het ook niet zo dat dynamische schijven niet werden ondersteund voor de schijf waar het OS op staat? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me,

Zowiezo kun je op de OS schijf, wel dynamische schijf van maken, en ik snap niet waarom je beweerd dat microsoft het afraad.

Ik snap ook wel dat soft raid niet de beste en snelste oplossing is, maar het zou toch wel gewoon moeten werken? Als het niet werkt waarom heeft microsoft er dan veel artikelen over, tutorials, etc en hebben ze het niet gewoon geschrapt?

Kijk ik ben opzoek naar een oplossing voor dit probleem, mijn baas heeft dit aan de klant verkocht, en ik had liever een leuk SCSI raid setje verkocht zien worden, maar helaas is dat niet verkocht, en de reden weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik hoop dat jij of andere bereid zijn mij te helpen met dit probleem, en me verder te helpen door of een goede reden te geven waarom het niet zou werken, of een mogelijke oplossing, of zoektip.

Alvast bedankt voor je begrip :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:53:
Het spijt me,

Zowiezo kun je op de OS schijf, wel dynamische schijf van maken, en ik snap niet waarom je beweerd dat microsoft het afraad.
Dat het kan betekent nog niet dat het verstandig is.
Een hardware RAID controller doet zelf de logica voor het mirroren, een software RAIDset legt de logica bij het OS neer wat ook nog eens op diezelfde RAID set moet draaien en is afhankelijk van vage shizzle als firmware versies op schijven (waar een hardware raid controller bijna altijd goed mee om kan gaan).
Zie je de bui al hangen?
Kijk ik ben opzoek naar een oplossing voor dit probleem, mijn baas heeft dit aan de klant verkocht, en ik had liever een leuk SCSI raid setje verkocht zien worden, maar helaas is dat niet verkocht, en de reden weet ik eerlijk gezegd niet.
de klant vond 500+ euro voor een SCSI raid controllertje (simpele 641) te duur.
Ach ja.
De factuur van jouw bestede uren zal ook wel zoiets zijn, dus uiteindelijk is het verkeerde zuinigheid;)

http://www.netadmintools.com/art439.html

Misschien dat je daar nog wat ideeen mee kan opdoen, naast de al gegeven tips om de boot.ini entries eens goed door te lopen.
Gaat om een RAID1 set want een software raid5 set kan je al niet eens van booten...

Een alternatief is natuurlijk met VirtualPC of VMware de situatie na te bootsen en te zien wat er gebeurt :)

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 10-05-2006 23:21 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1