[Advies] Keuze maken tussen 2 luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Topicstarter
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op het gebied van (boekenplank)luidsprekers en ben daartoe al een aantal maal wezen luisteren naar verschillende luidsprekers. Met behulp van deze luistersessies zijn er op dit moment 2 luidsprekers die me wel aanspreken, nl:

- De KEF iQ3 (http://www.kef.com/qseries/products.htm en dan ff op iQ3 klikken)
- De Dali Concept 2 (http://www.dali.dk/uk/page288.aspx?sub=213&prod=483_

Helaas is het zo dat ik beide luidsprekers bij 2 verschillende hifi zaken heb beluisterd. Daarom kan ik vooralsnog niet echt een keuze maken. Vanwege het feit verder dat hier in de buurt geen dealer zit die beide types van de 2 merken op voorraad heeft (of binnenkort krijgt) vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met beide luidsprekers. Zo ja, dan hoor ik het graag :)

Specs | Audioscrobbler

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 16:25
Heb je al een versterker? Ik raad je zeer aan om met de versterker de winkel binnen te wandelen en daar je speakers op te kiezen. Ik had eerst ook de Dali Concept 6 uitgekozen, maar toen ik ze op mijn pioneer vsx-908 aansloot, waren ze op eens niet echt meer geweldig...Uiteindelijk voor Elacs gegaan. Indien je nog geen versterker heb, dan is NAD + Dali een meestal een goede match.

• Sappie

Sappie

Topicstarter
PhoneTech schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:18:
Heb je al een versterker? Ik raad je zeer aan om met de versterker de winkel binnen te wandelen en daar je speakers op te kiezen. Ik had eerst ook de Dali Concept 6 uitgekozen, maar toen ik ze op mijn pioneer vsx-908 aansloot, waren ze op eens niet echt meer geweldig...Uiteindelijk voor Elacs gegaan. Indien je nog geen versterker heb, dan is NAD + Dali een meestal een goede match.
Ik heb nog geen versterker; ik heb er echter wel een op het oog, en dat is een 2e handse Marantz SR5200 die ik voor een mooi prijsje over kan nemen (is dat een goede keus btw?). Verder ben ik vanmiddag weer eens gaan luisteren en nu sprong de Klipsch rb25 er tussen uit. Deze heb ik tevens kunnen vergelijken met een paar iQ3's en de Klipsch spraken me toch weer ff meer aan (waren ook wel wat duurder). Tis maar kut om een beslissing te maken met dat geluister allemaal :s

Specs | Audioscrobbler

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Sappie schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:19:
[...]

Ik heb nog geen versterker; ik heb er echter wel een op het oog, en dat is een 2e handse Marantz SR5200 die ik voor een mooi prijsje over kan nemen (is dat een goede keus btw?). Verder ben ik vanmiddag weer eens gaan luisteren en nu sprong de Klipsch rb25 er tussen uit. Deze heb ik tevens kunnen vergelijken met een paar iQ3's en de Klipsch spraken me toch weer ff meer aan (waren ook wel wat duurder). Tis maar kut om een beslissing te maken met dat geluister allemaal :s
Kut? De voorpret van het uitzoeken en luisteren is de helft van de lol ;) Maar die SR5200 is een surround reciever, ben je van plan om later over te stappen op een complete HT setup? Zoniet, dan is het misschien zonde om te betalen voor functionaliteit die je toch niet gaat gebruiken. (tenzij het echt een knal aanbieding is natuurlijk)

Ikzelf ben zeer gecharmeerd van mijn KEF reference 101/3 monitor speakers met harman kardon versterking, maar dat zegt helemaal niks over jouw eventuele smaak natuurlijk. Zoals eerder gezegt is dali - NAD een veel geziene combi, marantz daarentegen klinkt bijvoorbeeld heerlijk met mordaunt short! (en die speakers worden weer geïmporteerd door marantz) Je ziet dus dat goedklinkende combi's vaak bij 1 importeur zitten, maar dat hoeft uiteraard ook niet altijd zo te zijn.

Ik zou proberen om beide speakers eens te beluisteren op dezelfde versterker, dan zit er tenminste nog 1 constante in de vergelijking. Een NAD C320BEE bijvoorbeeld, die kan je bijna overal wel kopen/vinden.

uncle_sjohie

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Uncle sjohie schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:14:
[...]
Kut? De voorpret van het uitzoeken en luisteren is de helft van de lol ;) Maar die SR5200 is een surround reciever, ben je van plan om later over te stappen op een complete HT setup? Zoniet, dan is het misschien zonde om te betalen voor functionaliteit die je toch niet gaat gebruiken. (tenzij het echt een knal aanbieding is natuurlijk)
Tis zeker leuk, maar ik zie langzamerhand door de bomen het bos niet meer :) Verder ben ik inderdaad van plan later over te stappen op een 5.1 setup, maar door gebrek aan ruimte (12m2) en geld wil ik graag beginnen met een nette stereo setup. Verder is muziek voor mij op dit moment belangrijker dan film en heb ik me enigszins aan laten praten dat luidsprekers de grootste vinger in de pap hebben wanneer je naar geluidsbeleving kijkt. Maar dat laatste zal ik mezelf wel een beetje wijs hebben gemaakt dan :)

Specs | Audioscrobbler

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:29

DJ Vincento

1422055

Sappie schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:23:
[...]

Tis zeker leuk, maar ik zie langzamerhand door de bomen het bos niet meer :) Verder ben ik inderdaad van plan later over te stappen op een 5.1 setup, maar door gebrek aan ruimte (12m2) en geld wil ik graag beginnen met een nette stereo setup. Verder is muziek voor mij op dit moment belangrijker dan film en heb ik me enigszins aan laten praten dat luidsprekers de grootste vinger in de pap hebben wanneer je naar geluidsbeleving kijkt. Maar dat laatste zal ik mezelf wel een beetje wijs hebben gemaakt dan :)
Zelf wijsgemaakt?De speakers is een zeer belangrijk onderdeel van een goede installatie,je kunt nog zo'n goede versterker hebben,met slechte luidsprekers zal hij ronduit belachelijk klinken.

• Sappie

Sappie

Topicstarter
DJ Vincento schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:11:
Zelf wijsgemaakt?De speakers is een zeer belangrijk onderdeel van een goede installatie,je kunt nog zo'n goede versterker hebben,met slechte luidsprekers zal hij ronduit belachelijk klinken.
Dat zeg ik ook niet :) Ik bedoel daarmee te zeggen dat de versterker, volgens de mensen die ik heb gesproken, minstens net zo belangrijk is als de speakers als het op geluidsbeleving aankomt.

Specs | Audioscrobbler

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
Smaak qua muziek combinaties is redelijk persoonlijk.

Speakers bepalen meer de kleur van de muziek dan de versterker. Ik zou dus de keuze van speakers laten leiden door je persoonlijke smaak.

Mocht het nog wat toevoegen: Ik ben een zeer tevreden Marantz + Dali gebruiker ;) (M PM-7200 + D suite 1.7 SE)

Verwijderd

Ik zou ze gewoon beide kopen. Valt ook binnen je budget.

Verwijderd

Indien de winkel het toelaat, vraag dan beide speakers gedurende enkele dagen bij je THUIS op proef, pas dan kan je echt oordelen welke van beide het best past. Sorry dat ik even hoofdletters gebruik, maar ik vind de acoustiische omstandigheden in je eigen luisterruimte minstens even bepalend dan de keuze van LS en/of versterker. Ik geloof, na jarenlange ervaring met audioweergave, nog altijd niet dat je in de winkel DE juiste keuze kan maken.
Natuurlijk niet altijd simpel, veel handelaars staan nogal weigerachtig tegenover het uitlenen van hun apparatuur, maar bij de betere Hifi-zaak moet zulks wel lukken (ev. mits voorschtien van een waarborgsom).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:18:
Indien de winkel het toelaat, vraag dan beide speakers gedurende enkele dagen bij je THUIS op proef, pas dan kan je echt oordelen welke van beide het best past. Sorry dat ik even hoofdletters gebruik, maar ik vind de acoustiische omstandigheden in je eigen luisterruimte minstens even bepalend dan de keuze van LS en/of versterker. Ik geloof, na jarenlange ervaring met audioweergave, nog altijd niet dat je in de winkel DE juiste keuze kan maken.
Natuurlijk niet altijd simpel, veel handelaars staan nogal weigerachtig tegenover het uitlenen van hun apparatuur, maar bij de betere Hifi-zaak moet zulks wel lukken (ev. mits voorschtien van een waarborgsom).
helemaal mee eens. 85% ! van het uiteindelijke resultaat wordt bepaald door de akoestiek van de luister ruimte.

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen. Ik ga morgen in ieder geval luisteren naar de receiver die ik op het oog heb in combinatie met onder andere de KEF iQ3's, een stel Quad 11l's. een stel Mordaunt Short 902i's en nog wat andere boekenplankluidsprekers. Ik zal ook eens vragen of ik de set van mijn keuze eens een aantal dagen thuis mag uitproberen (volgens mij had de verkoper het daar zelfs zelf al over gehad). Toch is dit dan weer minder interessant vanwege het feit dat ik mijn (studenten)kamer van 12m2 binnen nu en een jaar of 1.5 wel graag wil verruilen voor wat anders / groters :) Laat wel weten wat mijn bevindingen zijn.

Specs | Audioscrobbler

• Sappie

Sappie

Topicstarter
Ben wezen luisteren; Echter tjidens het luisteren bleek de eindtrap van het rechterfront kanaal van de marantz onverwacht kapot te zijn. Bij bepaalde frequenties kraakte ie als de ziekte :s Wel wordt de marantz nog opgestuurd ter reparatie, zodat ik (als reparatie mogelijk is) binnen een aantal weken nog eens kan gaan luisteren. Verder toch weer meer gecharmeerd geraakt van de iQ3. Heb ze vergeleken met een setje Tannoy Eyris 1's en een setje Tannoy SensysDC1's, maar het geluid van de Tannoy's sprak me niet erg aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Sappie op 04-05-2006 18:02 ]

Specs | Audioscrobbler

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 12:44
Sappie schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:02:
Ben wezen luisteren; Echter tjidens het luisteren bleek de eindtrap van het rechterfront kanaal van de marantz onverwacht kapot te zijn. Bij bepaalde frequenties kraakte ie als de ziekte :s Wel wordt de marantz nog opgestuurd ter reparatie, zodat ik (als reparatie mogelijk is) binnen een aantal weken nog eens kan gaan luisteren. Verder toch weer meer gecharmeerd geraakt van de iQ3. Heb ze vergeleken met een setje Tannoy Eyris 1's en een setje Tannoy SensysDC1's, maar het geluid van de Tannoy's sprak me niet erg aan.
Dat kraken kan ook gewoon een vervuilde potmeter zijn, en dat is vrij gemakkelijk te verhelpen. Die iQ3 wordt links en rechts de hemel in geprezen, zelfs door duitse stereobladen, en die zijn meestal ietsjes conservatief (net als de engelse bladen over hun eigen nationale producten trouwens) Als de klank je aanspreekt kan je daar nog veel plezier van hebben volgens mij. :)

uncle_sjohie

Pagina: 1