[Exchange 2003] Spam, blacklists en fallback mailserver

Pagina: 1
Acties:

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Situatie: Windows 2003 SBS en Exchange 2003. In Exchange heb ik bij Message Delivery > Connection Filtering een aantal goed bekend staande blacklists ingevuld (de blacklists die ook worden geadviseerd door het spamfilter van XS4ALL).

Tot zover werkt het perfect, de hoeveelheid spam is flink ingedamd. Maar ja, de spammers zijn ook niet dom en misbruiken de batched SMTP server van onze provider (er is namelijk een fallback mailserver in de DNS opgenomen). Zo lijkt de mail dus van onze provider te komen en werken de blacklists in dit geval niet.
Is Exchange zo in te stellen dat hij bij Connection Filtering de originele verzender controleert, en niet de server die het mailtje als laatste verstuurt?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Update: inmiddels heb ik de update naar Exchange 2003 SP2 achter de rug en maak gebruik van de Intelligent Message Filtering mogelijkheid die er met SP2 bij is gekomen. Ik ben benieuwd of dit veel van invloed is op de hoeveelheid spam.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:40
Kijk eens naar GFI MailEssentials, deze bied veel meer mogelijkheden. Als je eventueel alleen DNS blacklists wil gebruiken ORF Enterprise Edition . Maar GFI kan veel meer.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je controle over je fallback mailserver? Zo ja - dan lijkt me de oplossing simpel, zorg dat je daar ook je blocklisten instelt. Zo nee, dan is het niet mogelijk voor zover ik weet - feitelijk is die fallback SMTP voor jou een relay SMTP en dus gaat al die z'n verkeer van die server komen :)