Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc kast onder stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.123 views sinds 30-01-2008

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Hallo,
Soms als ik aan mijn pckast zit (Aopen bigtower) krijg ik een schok, en als ik daarna weer dezelfde plek aanraak krijg ik geen schok meer(soms een tweede keer). Raar genoeg heb ik nog niet echt een bron kunnen ontdekken waar ze vandaan komen.
Wel is volgens Speedfan mijn -12V lijntje bijna altijd 0.88V. Soms 0.80V tot 1.30V. Dit is al een hele tijd zo, maar omdat die min lijntjes volgens mij nauwelijks gebruikt word en ik al gelezen had dat die redelijk vaak verschillen met wat ze zouden moeten zijn had er maar geen topic over geopend. Tot nu.
Het kan waarschijnlijk wel kwaat voor sommige componenten en omdat ik WC overweeg wil ik het wel goed op orde hebben.
Ik heb zelf wat fans aangesloten op de PSU draadjes. Als die tegen de behuizing valt hij vanzelf uit heb ik al ondervonden. De schokken die ik nu krijg zijn meer tintelingetjes te noemen.

Zou iemand mij kunnen vertellen waar deze schokjes vandaan kunnen komen en nog liever, hoe ik ze kan wegwerken?
Bij voorbaat dank,
Koen

Specs:
AMD Athlon 64 3000+, 2.0Ghz @ 2.4Ghz
Asus V9520 Geforce FX 5200 128Mb
Asus K8V-X
AOpen H700A FullTower ATX2, 400W Silent
512mb geheugen
2 Hdd's

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

En nu de hamvraag, zit de pc op een geaard stopcontact?

Dit probleem met continu opdonders als ik mijn pc kast aanraakte had ik ook, heb nu aardedraad vanaf de badkamer getrokken en nergens last meer van.
Het was hier zelfs zo erg dat als ik een kabeltje vanaf de pc in mijn versterker prikte, de aardlekschakelaar uit ging in de meterkast.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dreeke schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:17:
En nu de hamvraag, zit de pc op een geaard stopcontact?

Dit probleem met continu opdonders als ik mijn pc kast aanraakte had ik ook, heb nu aardedraad vanaf de badkamer getrokken en nergens last meer van.
Het was hier zelfs zo erg dat als ik een kabeltje vanaf de pc in mijn versterker prikte, de aardlekschakelaar uit ging in de meterkast.
Idd.. gewoon aarden die kast.

Ik blies trouwens een keer met het aansluiten van mijn versterker op een ongeaarde PC het linker kanaal eruit :{ Gelukkig is dat Sony midisetje nu vervangen door een mooie NAD versterker waar dat niet meer mee kan gebeuren.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
99,99% zeker dat je geen ge-aard stopcontact gebruikt.

Het zou HEEL handig zijn als je dit wel hebt, niet alleen vanwege de schokjes die je krijgt, maar ook als je in de toekomst (perongeluk) kort sluitng in je kast hebt. Dan kan de aarde er zeker toebijdragen dat de schade door de kortsluiting enigzins beperkt blijft. (geen garantie natuurlijk)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Second base schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:24:
99,99% zeker dat je geen ge-aard stopcontact gebruikt.

Het zou HEEL handig zijn als je dit wel hebt, niet alleen vanwege de schokjes die je krijgt, maar ook als je in de toekomst (perongeluk) kort sluitng in je kast hebt. Dan kan de aarde er zeker toebijdragen dat de schade door de kortsluiting enigzins beperkt blijft. (geen garantie natuurlijk)
Niet alleen door kortsluiting, maar ook doordat je ineens stekkers in andere apparaten steekt waar een spanning van 115V op staat tov dat andere apparaat.
Die schade kan uiteraard ook optreden aan niet-electronische apparaten... In de meest ongelukkige situatie (bijv zwak hart, goed geleidende huid door zweten etc) kan 50V al dodelijk zijn, laat staan ruim het dubbele.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Volgens mij moet er een sticky-topic komen

V: "Help, ik krijg schokken van mijn kast"
A: "Aarden dan!"

U vraagt, wij antwoorden.

• koenderks
haha,
het is inderdaad zo dat ik geen aarde heb hierzo op dit zoldertje. Aan de andere kant is wel een nieuw muurtje opgetrokken met een stopcontact met aarding, ik zal nog eens na vragen of die ook daadwerkelijk geaard is, anders pak ik er een verlengsnoer bij.
Ik had iets gehoord over aarden via de cv, maar nadat ik net wat heb nagelezen ga ik dat maar niet doen. (Ookal denk ik soms kleine schokjes daarvan te voelen)

Bedankt voor jullie reacties. Bij nader inzien was het wel heel erg voor de hand liggend.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
Fleece trui aan :9 ?

Anders ff aarden (he dat werd nog niet gezegd boven mij O-) )

[ Voor 62% gewijzigd door Shuisman op 03-05-2006 00:46 ]

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Heb zelf een aantal kliene schokjes gehad op een mobiel uitzendsetje op locatie. En zat wel in een ge-aard stopcontact. Deze open gehaald, en bleek geen aarde draad in de inbouwdoos uit te komen 8)7

In een ander stopcontact gestoken met aarde En aarde draad, toen was het verlopen......

Al doende leerd men............. (auw)

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 03-05-2006 00:54 ]

Verwijderd

koenderks schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:41:
haha,
het is inderdaad zo dat ik geen aarde heb hierzo op dit zoldertje. Aan de andere kant is wel een nieuw muurtje opgetrokken met een stopcontact met aarding, ik zal nog eens na vragen of die ook daadwerkelijk geaard is, anders pak ik er een verlengsnoer bij.
Ik had iets gehoord over aarden via de cv, maar nadat ik net wat heb nagelezen ga ik dat maar niet doen. (Ookal denk ik soms kleine schokjes daarvan te voelen)

Bedankt voor jullie reacties. Bij nader inzien was het wel heel erg voor de hand liggend.
Niet aanvallend bedoeld oid, maar waarom heb je niet even gezocht naar topics? dit is het zoveelste nl- dus zo lastig kunnen ze niet te vinden zijn- vandaar da'k het me afvraag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 00:56 ]

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
TD-er schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:32:
[...]

Niet alleen door kortsluiting, maar ook doordat je ineens stekkers in andere apparaten steekt waar een spanning van 115V op staat tov dat andere apparaat.
Die schade kan uiteraard ook optreden aan niet-electronische apparaten... In de meest ongelukkige situatie (bijv zwak hart, goed geleidende huid door zweten etc) kan 50V al dodelijk zijn, laat staan ruim het dubbele.
offtopic:
Het aantal Volt maakt opzich niks uit, het gaat om de Ampere's.
Het menselijk lichaam zou een schok tot 70 miliampere aan kunnen (dit is dan wel dodelijk).
Stel ik raak 400 Volt aan met 0,001 miliampere dan is dit niet dodelijk voor mij.
Bron: Mythbusters & mijn elektrotechniek opleiding.

En dan nu weer ontopic:

Dit komt idd door dat je pc niet is aangesloten op een WCD met BC (in NL taal: Wandcontactdoos met randaarde). het beste is om een groen/gele 2,5 mm2 draad te trekken vanuit het CAP (centraal aarde punt) deze bevind zich meestal bij de meterkast.

vaak sluiten mensen hun aarde aan op de CV dit raad ik echt 100% af (lees maar hier onder).

uit een eerder geschreven stuk in een topic.
svandelft.nl schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:20:
Zelf ben ik een VMBO student elektrotechniek en mijn advies: aard je pc niet via de cv, verwarming of waterleidingen maar trek gewoon een aardekabel.

waarom niet aarden via:

Centrale verwarmingsleidingen:
  • Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
  • Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
Waterleiding:

Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in het vorige stukje.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.

Alternatieven:
  • Aarding van een computer plus alle randapparatuur op een gestandaardiseerd randaarde stopcontact. Zoals het hoort.
  • Op eigen risico en sterk af te raden:
    Alle met de computer verbonden apparatuur aansluiten op een stopcontactenblok met randaarde en het stopcontactenblok aansluiten op een niet geaard stopcontact. Alle apparatuur heeft op de kast en massa-aansluitingen dan hetzelfde potentiaal, maar heeft ten opzichte van wél (min of meer) geaarde systemen een spanningsverschil van circa de helft van de netspanning door het netfilter van o.a. de computer. Voor gezonde volwassenen is die 115 Volt niet gevaarlijk, maar wel zeer ongewenst.
Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

Daar kunnen we heel kort over zijn: JA! Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit. Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.

Genoeg info dus om je pc niet op een cv, verwarming of waterleiding aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door svandelft.nl op 03-05-2006 01:42 ]

System Spec

• koenderks
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:56:
[...]

Niet aanvallend bedoeld oid, maar waarom heb je niet even gezocht naar topics? dit is het zoveelste nl- dus zo lastig kunnen ze niet te vinden zijn- vandaar da'k het me afvraag :)
Ik had op google gezocht maar vond daar alleen dingen icm schok als in beweging van de kast. Maar nu ontdek ik dat op GoT de mooie zoekfunctie naar bepaalde onderwerpen(fora) zit ;)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
svandelft.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:35:
[...]

offtopic:
Het menselijk lichaam zou een schok tot 70 miliampere aan kunnen (dit is dan wel dodelijk).
Stel ik raak 400 Volt aan met 0,001 miliampere dan is dit niet dodelijk voor mij.
offtopic:
een mooi voorbeeld is statische elektriciteit dit kan ook ooit wel 30.000 volt zijn zonder dat het dodelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 03-05-2006 02:04 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
svandelft.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:35:
[...]

offtopic:

[...]
Sorry, maar je kunt niet een 400V aanraken "met 1 uA."
Je hebt zelf namelijk een (relatief lage) interne weerstand, dus als die spanningsbron niet genoeg vermogen kan leveren, zal de spanning ineen zakken (en de stroom door je lichaam zal waarschijnlijk eerst iets toenemen) tot ze in evenwicht zijn.
De weerstand van je lichaam zal zo rond de 1500 Ohm liggen. Soms wat meer en soms wat minder.

Maar goed, zoals je zelf weet, zijn er dus een hoop factoren die bepalen of je het loodje legt of niet.
Als al die factoren tegen zitten kun je zelfs dood gaan van het 'proeven' van een 9V batterij, maar erg waarschijnlijk is dat niet en ik vermoed dat de TS niet echt met zijn tong en lippen aan de kast zal hangen.
Het enige wat ik dus zei was dat onder ongelukkige omstandigheden je kunt overlijden door een spanning van 50V aan te raken. Dat de werkelijke doodsoorzaak dan de grootte van de stroom door je hartstreek is, maakt dan niet echt uit.

Maar goed, er staan hier 1001 topics over dit onderwerp, dus het heeft niet echt zin om er nu op door te gaan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ff de search gebruiken en je had genoeg resultaten gevonden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.