[9800pro] Verwarde tekens tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 10:47

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Beste,

Voor mijn Videokaart, een PowerColor 9800pro ( 128mb 256bits editie) heb ik verschillende drivers, van oud naar nieuw als omega als WHQL drivers van Windows geprobeerd. Ik heb mijn videokaart voorzien van een zalman koeler (VF-700) en de bijgeleverde heatsinkjes (de blauwe) geplakt op het geheugen. (Waarom de koeler? De stock koeler gaf zo een kabaal...)
Vandaag heb ik de hele kast stofvrij gemaakt en dat was ook nodig.

Mijn probleem is dat ik verwarde tekens (misschien artifacts) krijg als ik een game speel. Met 'game' bedoel ik voornamelijk Battlefield 2. Ik heb de kaart geunderclocked, maar ook overgeclocked en de kaart op default settings gelaten. Allemaal heeft het geen effect. Wanneer ik aan het spelen ben en de pc is net opgestart, krijg ik geen verwarde tekens, maar pas na een minuut of 20. Wanneer ik de instellingen van BF2 helemaal op low heb gezet, heb ik geen last van dit probleem. Alleen wanneer ik de instellingen wat hoger zet. Een tijdelijke oplossing is dan natuurlijk die instellingen lager zetten, wat ik momenteel ook doe, maar ik zou graag van mede 9800pro bezitters die BF2 spelen, graag willen weten of ze dezelfde problemen hebben. Jullie kunnen aan de pic die ik als voorbeeld wil laten zien, wat ik bedoel

Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/8898/bf2small1nf.jpg
-klikbaar-

Dit is een voorbeeld van het menu, maar ingame heb ik de zelfde problemen...

...en waarom?

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Als het alleen na lang spelen op hoge settings optreedt moet het haast wel een hitte probleem zijn lijkt mij. Draait je VF700 op snelste stand? Hoe is de airflow in je kast?

Specs

Verwijderd

lijkt mij idd een overhittings probleem als het pas optreed na enige tijd, kun je uitlezen hoe warm je kaart wordt? draai de fan nog wel goed?

edit: er zijn een hoop 9800 kaarten geweest met slechte koeling, mischien heb jij er ook zo een, als die de oorzaak is kun je mischien een zalman koeler eropzetten of iets soortgelijks :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:44 ]

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 10:47

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
dkwakkel schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:39:
Als het alleen na lang spelen op hoge settings optreedt moet het haast wel een hitte probleem zijn lijkt mij. Draait je VF700 op snelste stand? Hoe is de airflow in je kast?
Misschien was het idd wel belangrijk om erbij te vermelden: Ik heb nu een paar uur achter elkaar bf zitten spelen met de kast open en op z'n zij. Nog steeds deze problemen. Ik vroeg me trouwens ook af of het de heatsinks waren die de warmte tegenhouden, want het zijn geen koperen dingetjes ofzo. Meer goedkope troep, want het voelt heel licht aan. en die 'adhesive thermal compound' is naar mijn mening erg dik.

De koeler draait trouwens op z'n hartst.

@ NeverAlone:
Ik ga het meteen even proberen. Bedankt. :)
edit: Ik heb net ff gekeken en zag dat je een multimeter nodig had. Ik zag er thuis ergens een liggen. Ik heb zoiets wel eens op een batterij gebruikt, maar nooit op deze manier. Is er geen tool die dit kan meten?

[ Voor 25% gewijzigd door Younes op 03-05-2006 11:16 ]

...en waarom?

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-07 11:50
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 9800 Pro (met Samsung geheugen), maar ik heb de oplossing gevonden. Het is spontaan gekomen zonder dat mijn kaart ooit is geoverclocked.

Bij mij was het probleem dat de spanning van de geheugenchips te laag was en dat daardoor enkele chips niet goed meer werkten. Bij mij was de spanning 1,68V terwijl dit zo'n 1,8V moet zijn. Ik had ook last van pixelfouten na een half uurtje als ik geen spel speelde en bij het afspelen van DVD's. Nadat ik de spanning weer goed had gekregen was het probleem ook weer over.

Via de volgende link kun je zien hoe je het op kunt lossen, en hoe je de spanning kunt meten.

http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=108&pgno=6

Controleer eerst maar eens de spanning van de geheugenchips.

Succes