Toon posts:

Netwerk sloom (speedtouch 546)

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hetzelfde probleem als in dit topic Netwerk sloom als ene PC eerst opgestart wordt Helaas is daar geen oplossing gepost dus vandaar dit topic.

Ik heb een netwerkje met een laptop en een pc. Deze hangen beide aan een router (speedtouch 546), beide zijn ingesteld op 100 full duplex en draaien xp prof. Ik heb ook nog met TCPoptimizer wat dingen aangepast met de hoop dat het allemaal wat sneller zou gaan. Het versturen van een 20 mb bestandje ging in 5 minuten.

Toevallig ben ik er dus achter gekomen dat wanneer ik de laptop eerst opstart het een stuk vlotter gaat (hetzelfde bestand in 45 seconden) en ook streamen gaat vlekkeloos. Nu is het zo dat de pc vaker aanstaat dan de laptop dus de laptop vaak na de pc wordt opgestart. Om nou elke keer dat ik iets over het netwerk wil doen de pc opnieuw te starten vind ik teveel van het goede.

Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

(het is trouwens ook erg moeilijk om met dit probleem oplossingen op het web te zoeken, welke trefwoorden kan ik hier gebruiken??)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
kickje,

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke allerlaatste kick.

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 20:26

Phreak

KTM SuperDuke

Probeer de netwerkkaarten eens op auto negotiate te zetten.
Als de switch in de speedtouch auto negotiatable is dan wil dat nog wel eens problemen geven dat het super traag gaat.

Blyatifull

Verwijderd

Topicstarter
Ze stonden voorheen beide op auto, na een beetje op het net gezocht te hebben heb ik dit veranders naar 100 full.

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 20:26

Phreak

KTM SuperDuke

Probeer de laptop en de pc eens met een crosslink kabel aan elkaar te knopen.
Probeer dan eens te kopieren.

Als het dan wel normaal snel gaat dan ligt het probleem toch bij router.
Als het met de crosslink heel traag gaat dan ligt het probleem bij je pc of laptop.

Probeer zowiezo ff een andere kabel.

Blyatifull

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 18:37
Klinkt misschien gek, maar heb je nog gekeken naar een eventuele firmware upgrade van de router?

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Kabels switchen ook al geprobeerd, lag het niet aan. Directe verbinding heb ik ook al aan gedacht, maar als het dan wel goed zal gaan helpt het me ook niet veel verder met mijn probleem. Ik denk idd ook dat de combinatie computer-router ligt. De laptop heeft meer opties bij de netwerkkaart (broadcom netxtreme gigabit ethernet) zoals checksum offload, flow control, 802.1p etc. terwijl de netwerkkaart op de pc (SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter), alleen een netwerkadress en duplex regelaar heeft.

Bestanden versturen gaat nu trouwens best vlot, vloeiend video-streamen (multicast) is nog steeds afhankelijk van opstart-volgorde.

Voor de router was er helaas geen nieuwe firmware beschikbaar.

• Ed1969
Ja,wij hebben hetzelfde euvel alleen met het geval als we een computer in ons netwerk opstarten die een 10MBIT netwerkkaart heeft, dan lijkt de router zich hierop aan te passen. Je kunt ook je aanpassen aan deze 'bug' en ermee leven. Hebben wij ook. Wij laten dan,als we veel moeten kopieren, de 10MBIT pc uit staan.

Ed1969

• marcelz37
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-01 15:03
Mmm welke firmeware zit er dan in ?
Ik gebruik deze modem/router ook speedtouch 546 Annex A met de firmware 5.4.0.14

• Ed1969
Hoi Marcel,

Jij hebt al een nieuwere bios versie dan ik heb. Ik heb nog de orginele 5.2.7.19.0 versie, als toen ik hem kocht bij Primafoon. Hiermee is de modem/router stabiel en gesupport door KPN. Heb jij trouwens ook weleens een langzamere verbinding tussen 2pc's? Misschien heeft de poster (Deprem) van dit topic iets aan deze info :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ed1969 op 06-05-2006 00:05 ]

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb dus ook de 5.2.7.19.0 versie, alleen wanneer ik klik op "get the latest sotware here" geeft hij aan dat ik al de laatste versie heb.

• Ed1969
Ja, dat klopt, als je werkt vanuit de router zelf. Die kijkt naar de laatste update en dan waarschijnlijk ook de GESUPPORTE bios versie. Men heeft mij verteld dat 5.4 NIET door KPN wordt gesupport. Maar het is het overwegen waard om deze nieuwere versie te installeren, omdat DAN misschien het probleem van jou verholpen is. Heb jij ook nog contact opgenomen met Speedtouch Nederland over dit euvel? Zorg wel voor een backup van je oudere bios, zodat je die altijd weer terug kan zetten.

Dit is info van de Speedtoch.nl site.

Telefonische Helpdesk Nederland.

Telefoon: 0900 2375457 of 0900 ADSLHLP (70 cent per minuut)
Openingstijden: Maandag-Zaterdag 9.00-19.00 uur.

Ze zijn benaderbaar dus. Maar OOK via email.

Deze link verwijst zelfs naar de ALLERlaatste versie voor dit modem:

http://www.speedtouch.nl/drivers.html#516

[ Voor 29% gewijzigd door Ed1969 op 06-05-2006 13:00 ]

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Oke firmware gedownload en geinstalleerd, het lijkt beter te gaan, even een aantal malen opnieuw starten om te controleren. De web-interface ziet er in ieder geval beter uit.

Nee geen contact opgenomen met speedtouch omdat ik er niet vanuit ging dat het probleem zou liggen bij de router maar bij het instellen van de computers.

edit: het gaat helaas nog steeds niet goed: 1 megabyte/ sec via netwerk. Via crosskabel ging het al helemaal waardeloos: 10kb/s

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 18:24 ]

• Ed1969
En dan begrijp ik dat je de crosscable tussen 2 pc's hebt aangesloten en NIET tussen 1 pc en de router??

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Crosskabel inderdaad tussen de twee computers, gemeten met netcps.

• Ed1969
Dan zou je bijna denken dat 1 van de pc's niet helemaal lekker is.

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de firmware upgrade waren ook de tcp-receive window en mtu instellingen veranderd vandaar die 10kb/s.

Ik haal inmiddels 100 mb in 10 seconden ;), deze instellingen/aanwijzingen heb ik gevolgd in combinatie met tcpoptimizer.
General Settings tab:

Custom settings - check
Modify All Network Adapters - check
network adapter selection - your NIC
MTU - 1492
TTL - 64
TCP Receive Window - 2055680
MTU Discovery - Yes
Black Hole Detect - No
Selective Acks - Yes
Max Duplicate ACKs - 2
TCP 1323 Options:
Windows Scaling - checked
Timestamps - uncheck

Advanced Settings tab:

Max Connections per Server - 10
Max Connections per 1.0 Server - 20
LocalPriority - 5
Host Priority - 6
DNSPriority - 7
NetbtPriority - 8
Lan Browsing speedup - optimized
QoS: NonBestEffortLimit - 0
ToS: DisableUserTOSSetting - 0
ToS: DefaultTOSValue - 240
MaxNegativeCacheTtl - 0
NetFailureCacheTime - 0
NegativeSOACache Time - 0
LAN Request Buffer Size - 32768

Then select "Apply Changes" and reboot to take effect

VERY IMPORTANT TO DO THE FOLLOWING:

1. Under your LAN connection - properties - general tab, uninstall all the protocols there that you do not need. For a stand alone pc all you need is Internet Protocol TCP/IP.

2. Open IE and select tools - internet options - connections - LAN settings, make sure NOTHING there is checked.

3. ALWAYS connect your modem via ethernet (NIC) and make sure you have the latest drivers for your NIC from the manufacturer and set your duplex mode to "auto". If you are using a router make sure you have the latest firmware.

4. Clean out your temporary internet files with CrapCleaner.

5. Power cycle your modem i.e. unplug it for at least 15 seconds.

6. Download, update and scan with SpyBot S&D 1.4 EXACTLY as mnosteele has explained HERE & Ad-Aware SE 1.06 EXACTLY as mnosteele has explained HERE to remove any spyware then install and update SpywareBlaster 3.4 to stay spyware FREE. YOU MUST USE BOTH AD AWARE & SPYBOT TO ENSURE YOU ARE SPYWARE FREE SINCE ONE FINDS WHAT THE OTHER MISSES. If these 2 programs find a lot of things then please post a HijackThis 1.99.1 log for us to look at.

7. Make sure you do the faster web page tweak in our Help & Tips page.

8. If you have Zone Alarm as a firewall uninstall it and search your pc for the left over files.

9. Install Kerio Personal Firewall 2.1.5, it's FREE and uses next to no resources.

10. Do a FREE online virus scan from Kaspersky Webscan, make sure to check the option to use the EXTENDED DATABASE.

11. Make sure you have ALL of the latest Windows Updates.

• Ed1969
Zo, gelukkig zit je dan weer een beetje op normale waarden. Dus dat is helemaal voor elkaar. Zijn de trage netwerkproblemen nu helemaal weg?

Ed1969

Verwijderd

Topicstarter
Yep geen problemen meer.

• Ed1969
Goede zet, dat tcp optimizer. Ik heb hem ook even gedraaid op de pc en ik kan nu ook sneller downloaden. Werkt oke.

Ed1969

Pagina: 1