[XP]aansluiten Molex Asus 9800xt

Pagina: 1
Acties:

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Topicstarter
Ik heb problemen met mijn bovenstaande videokaart (die ik als demomodel heb gekocht), ik heb 'm daarom RMA gestuurd met de volgende gegevens:

Probleem:
Af en toe is, na opstarten of opnieuw opstarten, is het beeld gevuld met strepen. Meestal is het de tweede keer opstarten goed, maar soms moet ik de computer 2 maal opstarten. Het originele scherm is dan nauwelijks te zien. Dit gebeurt zowel met fastwrites ingeschakeld als uitgeschakeld.
Ook blijft de koeler af en toe stilstaan. Beide situaties doen zich helaas heel onregelmatig voor.
(Er is een screenshot van de strepen bijgevoegd)

hardware:
Moederbord MSI KT4V, processor AMD Athlon 3000+
Aopen H600B kast, NEC 4550 brander.

software
Windows XP Pro, Hyperion Pro VIA driver, Originele asus drivers,inclusief enhanced (1.21, 1.33 en smartdoctor (verschillende versies).

Nu krijg ik het volgende mailtje terug:

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw product getest en geen defecten gevonden.
Heeft u de extra voedingskabel aangesloten op de video kaart?
Misschien dat daardoor de videokaart te warm wordt en strepen gaat geven.

Het product ligt klaar om afgehaald te worden. Als dit verstuur moet worden komen hier Euro 8.95 bij.

Hopend u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

.....
Afd. Distributie

Salland Automatisering

Omdat het een demomodel is had ik geen manual, ik heb deze gedownload bij Asus (wat een crime btw). Hierin staat niet of de molex aangesloten moet worden. Volgens de review http://www.theregister.co...3/asus_radeon_9800xt_tvd/ is de molex required.
Ik heb 'm dus wel aangesloten. Volgens het mailtje moet dat dus niet.
Dat lijkt mij een beetje vreemd, daarom mijn vraag:
Wat gebeurt er met de prestaties van de 9800xt als je de molex niet aansluit? Ik heb gelezen dat bij Nvidia de prestaties zowat gehalveerd worden, is dat ook het geval bij ATI?

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ze bedoelen imho juist of je de molex wel hebt aangesloten. Die moet iig worden aangesloten. Ik heb trouwens ook eens een defecte 9800 Pro gehad. Was niks op aan te merken, behalve dat soms het beeld bevroor. Oorzaak is altijd onbekend gebleven, maar heb wel een nieuwe kaart gekregen. (door leveringsproblemen wel een NVidia 6600 GT, maar dat is een ander verhaal)

edit:
oh ja, misschien wel handig om ook te vermelden: Toen de hele dag laten testen (3dMark draaien)--> geen probleem. Zodoende kreeg ik de kaart terug van de leverancier. Het probleem bleef, dus ze hebben de kaart in een ander systeem gezet, en een hele dag laten testen. Weer niets te vinden. Toen de pc 's nachts laten testen, om me toch van dienst te zijn, en 's morgens hing die vast. Dit herhaalde zich zo 3 dagen, dus het probleem was reproduceerbaar, maar heel typisch kwam het tijdens de test van de leverancier niet overdag voor. Ik zeg niet dat jouw kaart ook een dag/nacht ritme heeft, maar misschien is het gewoon niet zo makkelijk te reproduceren.

[ Voor 51% gewijzigd door DrivinUCrazy op 02-05-2006 21:13 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat een onzin zeg :X
Die extra stekker moet juist wel aangeloten zijn omdat je anders geen beeld krijgt (meestal iig).

@hierboven: ik dacht eerst ook dat ze dat bedoelden maar volgens mij bedoelen ze het toch echt omgekeerd 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 02-05-2006 21:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik had de mail inderdaad verkeerd begrepen. De molex moest er dus wel op.
Ook hebben ze de kaart hertest en hebben ze vastgesteld dat de kaart inderdaad defect is.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Roelof schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:27:
Bedankt voor de reacties. Ik had de mail inderdaad verkeerd begrepen. De molex moest er dus wel op.
Ook hebben ze de kaart hertest en hebben ze vastgesteld dat de kaart inderdaad defect is.
Volgens mij heb je hem wel juist begrepen.
De auteur van dat mailtje bedoeld imo dat door het aansluiten van de extra molex stekker er meer stroom naar de kaart gaat wat resulteerd en meer warmte, daardoor raakt de kaart sneller oververhit en vertoont ie artifacts 8)7
Totale nonsense dus :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl