Toon posts:

Een paar vraagjes m.b.t. nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen week ben ik flink bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe pc. Voornamelijk bedoeld om de nieuwe, zwaardere games (fear o.i.d.) fatsoenlijk te kunnen spelen.

Omdat ik tot vorige week een totale noob op hardware gebied was heb ik me flink verdiept in wat er allemaal te koop is, hoe alles werkt, welke dingen wel en niet compatibel zijn etc. Anyway ik heb nog een paar kleine vraagjes... Dit is wat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht:

- Asus A8N-SLI Premium
- AMD Athlon 64 4000+ San Diego
- Connect3D VGA Radeon X1800XT 256 MB
- Corsair TWINX2048-3200C2 2048 MB, PC3200, 400 MHz (2x 1GB)
- Antec PSU SmartPower 2.0 500 Watt
- LG GSA-4167B (DVD/ROM Brander)
- LG GDR-8163B (DVD/ROM speler)
(Kast, beeldscherm, toetsenboard, muis en geluidskaart heb ik nog :-) )

Over deze bovenstaande onderdelen ben ik op dit moment vrij zeker. (Over de videokaart twijfel ik nog een beetje tussen de ati x1800xt en de Nvidia 7900GT. Maar aangezien dit al 36 keer is besproken zal ik jullie daar niet mee lastig vallen.)

Ik heb nog 2 vragen waar ik nu nog mee zit:
1: De HD. In eerste instantie dacht ik aan een Maxtor Diamond Max 300 GB SATA 2. Nu las ik gisteren over de compatibility problemen tussen Maxtor en Asus. Na wat meer erover gelezen te hebben heb ik maar besloten me hier niet aan te wagen. Ik zoek dus nog een goede HD voor dit systeem.

Mij oog viel op de 'Samsung 250 GB HDD Spinpoint SP2504C SATA II 7200RPM 8MB' Ik weet alleen niet zeker of samsung nu wel zo'n goed merk is op het gebied van HD's. Ik heb i.i.g. al één goede review over het type gelezen, maar ben nog niet helemaal overtuigd.

Hoe denken jullie over Samsung HD's (e.v.t. in combinatie met het gehele systeem)? Raad je deze HD aan of zou je zelf voor een andere kiezen (zo om en nabij de 100 Euro)? (wordt bijvoorbeeld WD of Seagate als 'beter' beschouwd?) Ik heb wel wat gezocht maar heb niet echt een bevredigend antwoord gevonden...

2: Ik zag op de Asus website dat de AMD 4000+ pas vanaf bios XXX (weet niet precies welke) ondersteund wordt. Betekent dit dat ik de bios van het mobo eerst moet updaten voordat hij de processor zal herkennen? Of beschikt het mobo wat ik nu koop al over de nieuwe bios updates?

Als je nog opmerkingen/aanbevelingen hebt over het gehele systeem laat het weten!! Maar de post is voornamelijk voor het kiezen van een HD en de bios...

Alvast bedankt voor de hulp!!!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Waarom ga je voor een AMD Athlon 64 4000+, terwijl je voor dezelfde prijs een AMD Athlon 64 X2 3800+ (Dual Core dus) kan hebben?

Qua hardeschijven zou je kunnen kijken naar de 320 GB hardeschijven van Western Digital, die zijn vrij stil, koel en ook aardig geprijsd.

The devil is in the details.

Verwijderd

PS: SLI is van Nvidia, ATi heeft crossfire. Ik weet niet op je überhaupt in de toekomst 2 videokaarten gaat gebruiken?
Hahn schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:06:
Waarom ga je voor een AMD Athlon 64 4000+, terwijl je voor dezelfde prijs een AMD Athlon 64 X2 3800+ (Dual Core dus) kan hebben?

Qua hardeschijven zou je kunnen kijken naar de 320 GB hardeschijven van Western Digital, die zijn vrij stil, koel en ook aardig geprijsd.
Als je naar de toekomst kijkt, is dualcore het handigst, maar hij wil NU zware spellen spelen, die waarschijnlijk grotendeels geen dualcore ondersteunen

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 21:57 ]

Verwijderd

van processor een iets goedkopere maken en een ati 1900 serie nemen of een 7900 GTX

de 3500+, 3700+ en 3800+ zijn krachtig genoeg voor gamen, en games hangen meer aan een sterke graphische kaart.

HD, eigenlijk is elke HD goed, alleen maxtor geeft problemen met de nforce 4 chipset, maar dit is de fout van nvidia.
eigenlijk kan je qua HD weinig fouts kiezen.

dat bios verhaal weet ik niet, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat ie gewoon ondersteund wordt, ookal zou ik een lichtere proc nemen, en miss en goedkoper mobo, aangezien SLI toch niet rendabel is.

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de input allemaal :-)

Ik neem de 4000+ cpu voornamelijk omdat deze op dit moment toch het beste uit de benchmarks komt. Zoals Fedask zei, bij de meeste games behaal je met dual core nu toch nog geen voordeel.

Het SLI moederboard is eigenlijk de reden waarom ik nog twijfel tussen Nvidia en Ati... Om de één of andere reden heb ik een voorkeur voor Ati (ook al heb ik hier geen concrete reden voor ;-) ) Maar met een Nvidia kan ik er altijd een extra videokaart aan toevoegen en SLI gaan draaien. Al heb ik ook weer vaker gehoord dat één nieuwe (toekomstige) videokaart sneller zal zijn dan 2 verouderde.

Het mobo kies ik voornamelijk op basis van de vele goede reviews die ik erover heb gelezen. Hij is misschien iets duurder dan bijvoorbeeld een Asus a8n-e maar beschikt wel over meer features. En hij mist de luidruchtige fan van veel van de a8n mobo's. Maar voornamelijk doordat het mobo veel features heeft hoop ik dat ik er lang mee kan doen :-)

Qua processor wil ik ook graag lang vooruit... Grafische kaarten komen volgens mij iedere week nieuwe uit (beetje overdreven ;-) ). Als mijn videokaart dan begint te verouderen ben ik met de aankoop van een nieuwe videokaart al klaar. Ik denk in ieder geval dat ik met deze processor qua gaming nog best een tijdje vooruit kan. Aangezien de videokaart waarschijnlijk toch weer het snelst zal verouderen geef ik hier ook liever geen 500 euri aan uit.

En met die samsung HD kan er dus weinig mis zijn? Op zich lijkt hij best aardig, ik kan er alleen maar weinig reviews van vinden :-/ Ik zal ook eens kijken naar WD HD's, misschien dat ik daar meer over kan vinden :-)

Ik heb eigenlijk nog 2 vragen: Denk je dat je op gaming gebied langer vooruit kan met een 'AMD Athlon 64 X2 3800+' dan met een Athlon 64 4000+? Want ik wil vooral van mijn processor lang plezier hebben!

En denk je dat ik (zonder over te klokken) een extra fan nodig heb om het spul te koelen? Dan kan ik die meteen erbij bestellen! (Uitgaande van de specs van de eerste post) Alvast bedankt weer hé :-)

Verwijderd

Ik zou nu geen 500 euro kostende videokaart kopen, als Vista uitkomt (ik weet, dat duurt nog eeuwen.....) komen denk ik vrij snel games uit die DirectX 10 ondersteunen.

Daar heb je weer een nieuwe kaart nodig, ik zou het dan zonde vinden als je nu eerst 500 euro uitgeeft en straks heleboel eyecandy moet missen... :o

Verwijderd

Ik denk er zo over:
Games ondersteunen nu nog geen X2 (dualcore) dus met een AMD X2 3800+ zou je game dan lopen op 1 3200+ core. Tot die tijd dat games geen X2 ondersteunen doet die 3200+ het nog goed genoeg en als het dan eenmaal zover is, heb je er dik profeit van. Dus ik zou gaan voor de X2.

Samsungs zijn juist hele goede HD's en veel personen op hier op GOT vinden het 1 van de stilste die er zijn. Dus ik zou die nemen :).

EDIT: Wat voor koeler? 1 Voor in je kast of 1 bijvoorbeeld voor op je processor?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 10:37 ]

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
1: De HD. In eerste instantie dacht ik aan een Maxtor Diamond Max 300 GB SATA 2. Nu las ik gisteren over de compatibility problemen tussen Maxtor en Asus. Na wat meer erover gelezen te hebben heb ik maar besloten me hier niet aan te wagen
Dit was geen probleem van Maxtor en Asus, maar van Maxtor en de Nforce4 chipset. Schijnt tegenwoordig niet meer voor te komen.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Verwijderd

Marck21 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:41:
[...]

Dit was geen probleem van Maxtor en Asus, maar van Maxtor en de Nforce4 chipset. Schijnt tegenwoordig niet meer voor te komen.
Dat had toch te maken met een batch van maxtor HD's meen ik ergens te hebben gelezen?
Na die batch waren/zijn er geen problemen meer gemeld.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het probleem zit hem in de NForce4 chipset. NVidia heeft het wat ruimer genomen met de specificaties van SATA2. Aangezien de Maxtor schijven aardig wat van de SATA2 specificaties in zich hebben, leverde dit een conflict op met de NForce4 controller.

Maxtor heeft zo uit mijn hoofd gezegd op 6 februari 2006 een aangepaste firmware vrijgegeven, die ook vanaf die tijd ongeveer in hun schijven geprogrammeerd zit. Hiermee zijn de problemen tussen hun SATA2 schijven, en de NForce chipset, opgelost. Absoluut niet een probleem van Asus, heb er zelf op een Gigabyte bord ook last van gehad. Met die nieuwe firmware zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, bedankt voor de info :-)
Maxtor is dus nog steeds een goede kanshebber!! (altijd leuk als je veel keus hebt :-) )

Ik ben nu ook gaan twijfelen over mijn CPU. Ik heb nog een aantal reviews gelezen over de Athlon 64 x2 3800+ en er wordt in eigenlijk alle gevallen wel erg positief over gesproken... Daarnaast is hij goedkoper dan de 4000+!! Zoals Marni-x zei: De dual-core is met het oog op de toekomst misschien toch een 'betere' keuze. Als ik dan nog eventjes een beetje leer overclocken kan het helemaal niet meer stuk. Ja, waarschijnlijk ga ik toch voor de dual-core :-)
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:35:
EDIT: Wat voor koeler? 1 Voor in je kast of 1 bijvoorbeeld voor op je processor?
Whoops sry, ik bedoelde 'gewoon' een casefan :-) Voornamelijk om de airflow wat beter te regelen. Tenminste... ik neem aan dat die heatpipe van asus wel goed werkt :-)

Anyway, ik ben al een stuk wijzer geworden, ik ga vandaag nog eens goed alle pros en cons van de verschillende onderdelen tegen elkaar afwegen en maak mijn definitieven keuze. De 2 twijfelgevallen zijn voornamelijk nog de HD en de CPU. Ik zal mijn uiteindelijke keuze zowieso eventjes posten :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de samenstelling een beetje veranderd:

- Asus A8N-SLI Premium
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual-Core (veranderd)
- LG GDR-8163B (DVD/ROM speler)
- Maxtor Diamond Max 300GB, SATA 2 (Veranderd)

Nog 2 vraagjes en ik denk dat ik klaar ben om te gaan bestellen :-)

1: Ik was van plan om een 'boxed' cpu te kopen. Leek me wel handig als er al een koeler op zit, en de extra garantie is ook nooit weg :-). Nu maakt de Asus a8n-SLI Premium gebruik van een heatpipe koeling voor de cpu... Gaat dit toch wel samen? Het lijkt me dat ik dan dubbele koeling heb (heatpipe & boxed cpu) Ik heb hier al wel naar gezocht op de AMD en ASUS websites maar kon hier eigenlijk niets over vinden. Ook een google en GoT search leverden weinig op :-/

2: Heb ik bij een dergelijk systeem als deze een extra casefan nodig voor de airflow? Ik weet dat dit van een aantal factoren afhankelijk is. Ik ga het waarschijnlijk inbouwen in een hele oude, enorm grote kast :-) Een grote kast helpt al voor de airflow, maar of dit genoeg gaat zijn... Ik zoek eigenlijk voornamelijk naar de algemene ervaring bij de aanschaf van een nieuwer systeem. Is een extra fan altijd/vaak nodig?

Alvast bedankt voor de hulp :-)

Verwijderd

Topicstarter
Whoops :-/
Ik denk dat mijn vorige vragen niet echt 'slimme' vragen waren ;-)

Ik heb zojuist nog even zitten lezen en volgens mij had ik het heatpipe idee een beetje verkeerd begrepen. Die heatpipe is er toch voornamelijk voor de algemene koeling van het systeem en het mobo. Een niet specifiek/alleen voor de cpu. Het maakt hierom dus ook niets uit of je een boxed cpu neemt of niet.. Er moet toch zowieso een extra koeling op de cpu.

Mijn fan vraag moet dan ook iets anders geformuleerd worden... Is de heatpipe voldoende koeling voor dit systeem? Maar ik neem eerlijk gezegd wel aan dat dit het geval is (zonder overclocken dan hé :-) )

Anyway, klopt dit verhaal een beetje? Of heb ik het weer verkeerd begrepen? (ik voel me een beetje een noob nu hehe)

Sorry voor mijn onwetendheid, maar tot vorige week had ik nog nooit van SATA en SLI en dergelijke gehoord...

Verwijderd

die heatpipe is genoeg
en anders is het asus' zijn probleemwant die northbridge hoort gewoon koel genoeg te blijven, maar een casefan erin zou ik wel doen
anders koop je een coolermaster centurion 5, dan ben je zeker van genoeg airflow(2x 120mm fan, standaard meegeleverd)

maar je zei dat je wil overclocken, dan is een andere koeler zeker aan te raden. boxed is altijd net genoeg om stressed koel te houden op standaard clocks.

en je hebt idd een aparte processorkoeler
die heatpipe is om de northbridge koel te houden en die van nvidia wordt nogal warm, want het is de enige chipset die ik ken die met een fan wordt koel gehouden.

maar ff over je branders, ik raad je nec aan, die zijn net iets goedkoper en van perfecte kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok, da weet ik weer hoe het zit... dank je Twix :-)

Ik ben op zich niet van plan om hem meteen in het begin al over te clocken. Dus de 'boxed' koeling is voorlopig wel genoeg... ik neem er wel direct een case-fan bij (better safe than sorry ;-) )

Ik koop alles van Sallandautomatisering.nl en daar zag ik een 'Antec SmartCool 120 Mm' staan voor een redelijke prijs. Heb er ook goede reviews over gelezen dus ik mag aannemen dat deze wel ok zijn? (ze hebben overigens geen coolermaster centurions :-/ )

Daarnaast vervalt mijn intentie om een DVD/ROM speler te kopen... Ik zag bij de specs van de DVD/ROM brander staan dat deze al met 48X cd-rom en 16X DVD leest (dezelfde snelheden als de DVD\ROM speler die ik wilde kopen :-/ ). Ik kan deze brander dan toch ook gewoon als DVD/ROM speler gebruiken? Het is misschien iets minder handig bij het kopiëren... maar aangezien ik dit toch al weinig doe lijkt me dit een net zo goede oplossing.

Ik heb trouwens nog wel bij de NEC branders gekeken maar deze waren eerlijk gezegd niet goedkoper dan de LG (37 euro). En ik heb zelf wel goede ervringen met LG... vandaar dat ik graag een LG neem :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 18:12 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

I kblijf het zonde vinden dat je een SLI moederbord koopt terwijl je een ATI kaart heb. ik zou dan gaan voor een nVidia kaart met je sli mobo, of een crosfire mobo met je ati kaart.
De combinatie die je nu heb is eigelijk zonde van het geld, neem dan een mobo dat maar één gpu ondersteunt

Nu met WP, PV, EV en PC

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Inderdaad, logischer om een Ati kaart op een Ati mobo te prikken... kijk ook eens naar het gamesysteem in de Best Buy Guide die gisteren op T.net is gezet.

Wat die casefan betreft: er moeten wel bevestigingspunten zijn voor zo'n grote casefan natuurlijk. Dus check je kast even.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:24:
Wat die casefan betreft: er moeten wel bevestigingspunten zijn voor zo'n grote casefan natuurlijk. Dus check je kast even.
Ja ik heb 2 bevestigingspunten... 1 grote achterin onder de voeding en kleinere 1 voorin onder de HD. Ik moet nog even uitzoeken welke maten dit zijn... Aan de grootte te zien zou ik zeggen 120mm en 92mm. Maar ik ben nog niet helemaal zeker... Kan natuurlijk ook één 92Mm nemen, dan zit ik zeker goed :-)

Het mobo heb ik voornamelijk gekozen vanwege de 'uber-positieve' reviews die ik heb gelezen. Ik wil graag lang doen met het mobo, ik heb hem dan ook gekozen vanwege de vele features. Denken jullie dat een bijvoorbeeld een asus a8n-e beter geschikt is voor mijn systeem? Ik had deze afgeschreven vanwege een schijnbaar minder goed koelsysteem als op de premium. (de a8n premium gebruikt een heatpipe en de a8ne een zogezegd luidruchtige fan) Maar na opnieuw over de reviews te lopen blijkt hij misschien toch wel geschikt... die heatpipe is ook vast geen 60 euro waard :-)

Misschien is een a8n-e toch een betere optie... de euro's die ik over houd kan ik gebruiken om een Athlon 64 x2 4200+ te halen ipv een X2 3800+ Hoe klinkt dat... goed idee?

Even een nieuw lijstje ;-)

- Asus A8N-E
- AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual-Core
- Maxtor Diamond Max 300GB, SATA 2
- Antec SmartCool 92 Mm

Heeft er iemand overigens ervaring met het gebruiken van een DVD/ROM brander als DVD/ROM Speler? Ik ben namelijk van plan om één DVD/ROM brander te kopen en deze ook als speler te gebruiken (hij leest DVD X16 en CDROM X48) Dit werkt toch gewoon goed (als je niet te veel directe kopieën maakt dan :-) )

Verwijderd

die a8n-e voldoet prima idd, gewoon nemen, s939 is toch bijna dood met de komst van AM2 binnenkort
dus futureproof heb je nu niet erg veel meer aan en de a8n-e heeft ook pci-e x1 sloten dacht ik

de configuratie zoals ie er nu uitziet is prima, alleen weet je zeker dat je zulk duur geheugen wil, een iets hogere CAS latency maakt niet heel veel verschil...
maar het geeft wel een (zeer) lichte boost in games.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 14:07 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Idd, CAS boeit niet echt bij ddr-ram: http://www.lostcircuits.com/memory/ddr2/3.shtml (en die gast kan het weten, hij is hoofdontwikkelaar bij OCZ).

Dat geld gaat misschien beter naar je videokaart. (En het geld dat je nu in de X2 4200+ upgrade stopt misschien ook wel?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:34:
Knip*

Heeft er iemand overigens ervaring met het gebruiken van een DVD/ROM brander als DVD/ROM Speler? Ik ben namelijk van plan om één DVD/ROM brander te kopen en deze ook als speler te gebruiken (hij leest DVD X16 en CDROM X48) Dit werkt toch gewoon goed (als je niet te veel directe kopieën maakt dan :-) )
Alleen een brander werkt hardstikke goed, er zijn zat mensen hier die dat ook hebben. Het werkt ook wel al je vaker kopieen maakt ;) :P.

Kijk iig maar is naar andere mensen die hier een nieuw (game)systeem aan het samenstellen zijn. Je zult zien dat heel veel andere ook alleen aan brander kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ja het geheugen is idd wel best duur. Ik zie alleen niet echt uitzonderlijk grote prijsverschillen... Die 2GB Corsair is 187,- maar het goedkoopste dat ik zie staan is Transcend (152,-) en Twinmos (166,-)

Misschien is die twinmos wel de moeite waard? (heb nog niets van transcend gezien/gehoord :-/ )
"2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB PC3200, 400 MHz, Cas 3, non-ECC"
Het scheelt toch weer 20 Euro... Bedankt voor de tip en link :-) Maar ik zal straks eerst even in de 'uitermate duidelijke' asus QVL kijken voor compatibility...

En gezien de problemen met Maxtor en de Asus A8n-e (ook al schijnt dit opgelost te zijn :-) ) ga ik toch maar voor de Samsung Spinpoint SP2504C 250 GB (7200rpm, 8MB, SATA II)
Schijnt een goede, erg stille hd te zijn. Hij is ook goedkoper dan de maxtor :-)

Nog maar een keer :-)

- Asus A8N-E
- 2GB Twinmos DDR400-3200 Dual Channel
- Samsung Spinpoint SP2504C 250 GB
- Antec SmartCool 92 Mm
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:51:
[...]

Alleen een brander werkt hardstikke goed, er zijn zat mensen hier die dat ook hebben. Het werkt ook wel al je vaker kopieen maakt ;) :P.

Kijk iig maar is naar andere mensen die hier een nieuw (game)systeem aan het samenstellen zijn. Je zult zien dat heel veel andere ook alleen aan brander kiezen.
Precies wat ik wilde horen! Dank je!
Ik verwachtte al wel dat dit niet vreemd zou zijn, maar ik heb natuurlijk toch graag zekerheid!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je kan ook het mobo verwisselen en de Maxtor houden :)

De BBG van deze maand gaat bijvoorbeeld voor een Asrock/ULi of voor een Abit/ATi mobo. Beide zijn fanloos, dus net zo stil als de heatpipe die je eerst overwoog.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb ze allebei al eens bekeken. Van de Asrock heb ik toch wat wisselende reviews gelezen waardoor ik een beetje ben afgeschrikt. (niet dat alle reviews van de Asus A8N-E zo positief zijn maar goed ;-) )

De Abit is wordt niet meer geleverd bij Sallandautomatisering. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar toch koop ik liever alles in 1 keer. Daarnaast is er van deze Abit AT8 niets meer op de abit website te vinden :-/

Ik heb in ieder geval veel te vaak van mobo gewisseld tijdens mijn beslissingsproces. Ik blijf toch bij de A8N-E. Ik ga wel weer ander geheugen zoeken omdat ik in een review van dit board zag staan dat er compatibility problemen waren met twinmos geheugen :-/

Ik denk dat ik dan toch voor Kingston ga. Op de kingston website staat duidelijk aangegeven dat het volgende setje compatibel is met de Asus a8N-e:
Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3 (167,-)

Ik denk dat ik nu wel compleet ben dan:

- Asus A8N-E
- Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, CAS 3
- Samsung Spinpoint SP2504C 250 GB
- Antec SmartCool 92 Mm

Samen (incl verzending): 1130,-

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik was helemaal overtuigd van de samenstelling van mijn systeem... maar ben na het lezen van de vele probleemtopics mbt het Asus A8N-E mobo toch weer gaan twijfelen :-/

Mijn vraag is nu heel simpel:
Zijn de vele problemen met dit mobo een reden om niet voor dit mobo te kiezen? Of denk je dat met de probleemtopics niet direct aan het mobo liggen, maar meer aan de grote aantal verkopen.

Kortweg: Zou jij dit mobo nu nog kopen? (en zo niet, wat is een goed alternatief?) Of denk je dat bij dit mobo de verkoop/probleem ratio niets hoger ligt dan bij andere mobo's?

De features/prijs van de A8N-E zijn voor mij in principe goed. Ik zoek gewoon een degelijk mobo met eenzelfde soort features als de A8N-E (Sata 2, SLI-E, X2 proc compatible etc.) Hij hoeft van mij geen firewire, sli/crossfire o.i.d. te hebben. Ook het aantal USB poorten vind ik niet echt belangrijk... ik zoek een goed, degelijk mobo met zo min mogelijk problemen!

Ik heb al veel mobo's bekeken (o.a. Abit KN8 Ultra, KN8 SLI, Asrock 939dual-SATA, Asus A8R-MVP om er een paar te noemen) maar wordt steeds afgeschrikt door vele probleemtopics op diverse forums, matige reviews etc. Ik snap dat geen enkel board probleemloos/bugloos is, maar ik zoek toch een board waarbij ik zo min mogelijk problemen kan verwachten.

Alvast bedankt voor de hulp :-)

PS: ik klink misschien een beetje desperate maar het valt nog wel mee hoor... Ik zie alleen door de mobo's het bos niet meer ;-)

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Over het flashen van de bios naar een nieuwere bios.

Als je je onderdelen gewoon koopt bij een bedrijf die ze steeds opnieuw besteld,
en niet allemaal ouwe spullen weggeeft, dan zit je goed.

Mijn ASUS A8N-E had ik 1april, en ik had als bios versie: 1010

Nu is der alweer een 1011, maar die bestond toen nog niet..

Laurens

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, hoef ik me daar i.i.g. geen zorgen meer om te maken,
bij Sallandautomatisering zit ik dan zeker goed ;)

Hoe bevalt jouw a8n-e eigenlijk? Geen spijt dat je hem hebt gekocht? Problemen? Wat denk jij, wel of geen A8N-E? (in het A8N-E Topic zie je voornamelijk probleemverhalen)

in ieder geval bedankt voor opheldering _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 09:36:
Perfect, hoef ik me daar i.i.g. geen zorgen meer om te maken,
bij Sallandautomatisering zit ik dan zeker goed ;)

Hoe bevalt jouw a8n-e eigenlijk? Geen spijt dat je hem hebt gekocht? Problemen? Wat denk jij, wel of geen A8N-E? (in het A8N-E Topic zie je voornamelijk probleemverhalen)

in ieder geval bedankt voor opheldering _/-\o_
Salland is inderdaad een top winkel! Alles goed geregeld daar:*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:06:
[...]

Salland is inderdaad een top winkel! Alles goed geregeld daar:*)
Ja idd, ze hebben ook echt VEEL spul daar... Check de lijsten met Geheugen, mobo's... ze hebben van alles echt heel veel :P

Anyway... ik heb mijn oog laten vallen op een ander mobo... de Abit KN8 SLI. Hij heeft eigenlijk alle features van de A8N-E + een heatpipe koeling :7

Hij is een E15,- duurder, maar dat heb ik er wel voor over. Ook al gebruik ik de SLI niet... het is nog steeds geen 'duur' board. (en ik hoef ook geen chipset-fan meer te kopen :*) )

Ik heb er op internet tot nu toe veel goede ervaringen over gelezen, en eigenlijk maar heel weinig specifieke probleemgevallen of compatibilityproblemen... Zoals het er nu voor staat gaat dit hem dan toch echt worden (voor de vierde keer ;) )

Ik heb echter nog een vraag... in één van de reviews merkte ze op dat het board een '3 phase circuitry' heeft (en dit werd als nadeel gezien, 4 was volgens mij normaal). Ik weet alleen totaal niet wat dit is, en of het echt iets uitmaakt... Google/GoT search leverde eigenlijk weinig relevants op.
Kan iemand mij uitleggen wat dit is en of dit echt iets uitmaakt?

Daarnaast hoor ik natuurlijk graag ervaringen/meningen over dit specifieke board... Betere keuze dan de A8N-E?

Alvast bedankt weer 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 17:16 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

De 3-phase circuitry slaat op het aantal "trappen" die er in de voeding voor de CPU zitten (het moederbord moet namelijk de 12V die uit de PSU komt omzetten naar het gewenste voltage voor de CPU). Hoe meer trappen, hoe stabieler het voltage kan zijn, is het idee. Vooral overclockers vinden dit belangrijk. Veel belangrijker is natuurlijk dat het ontwerp goed is uitgevoerd, en aangezien Abit een overclockersmerk is, zal dat wel goed zitten denk ik (maar ik weet niet speciaal iets over dit specifieke bord).

Volgens mij bedoel je trouwens de KN8, niet de AN8, want die laatste is peperduur...

Verwijderd

Topicstarter
Aah ok, perfect... dank je :*)

3 phase is i.i.g. geen reden om het bord niet te kopen lijkt mij zo :P
(ik ben toch niet van plan veel te gaan oc'en, en zoals je zei: het zal bij Abit wel goed zitten)

En ik bedoelde idd de KN8 SLI 8)7
Pagina: 1