Toon posts:

twee sms routers na elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met de volgend situate:

kabelmodem -> router 1 -> router 2 -> PC

router 1: smc barricade7004wvbr
router 2: smc barricade7004br

zolang router 2 weggelaten wordt kan ik zonder problemen een verbinding maken met het internet.
met router 2 ertussen lukt dit niet.

op beide routers is DHCP ingeschakeld
ip adres router 1: 192.168.123.254
ip adres router 2: 192.168.123.199

MAC adres van router 1, router 2 en PC zijn identiek.
reeds andere mac adressen geprobeerd, maar verbinden lukt nog niet.
met een smc barricade7004vbr lukt dit wel.
enige tips?

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Waarom zijn je MAC adressen identiek? Die horen juist uniek te zijn! Als je de MAC adressen identiek maakt is dat natuurlijk vragen om problemen!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 16:49

Haan

dotnetter

twee sms smc routers na elkaar ;)

Ten eerste: waarom 2 routers achter elkaar zetten?

Ten tweede: je moet die tweede router een andere ip-range geven (bijv. 192.168.2.x) dan zou het gewoon moeten gaan werken.
En mac adres = fysiek adres van apparaat, dus die is idd uniek voor ieder apparaat.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Wat me verder opvalt is dat beide IP adressen van de routers in de zelfde reeks liggen. 192.168.123.*

Heb je al eens op internet iets gelezen over TCP/IP, routers en dergelijke? Als ik dit zo zie dan vermoed ik dat dit zo ongeveer de 1e keer is dat je iets dergelijks doet.

Puur vanwege belangstelling.... waarom 2 routers?

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05-2024

deejee007

Ubuntu fan

Ik heb deze situatie ook. Een router had ik al en daarna kreeg ik een draadloze router die draadloos erbij had. Liever had ik gewoon een accespoint maar deze kreeg ik.

De draadloze router heb ik als switch gebruikt. Je gebruikt dan dus niet de in maar een van de uitgangen om de routers met elkaar te verbinden.

Werkt bij mij OK.

Dus:

Modem > router > router draadloos
\ > aangesloten op een van de uitgangen van de router draadloos

Niels en Lieke in the house

Verwijderd

Topicstarter
m'n kabelmodem aanvaard enkel het mac adres van de pc waarmee de verbinding geregistreerd is.
om met 1 router en pc verbinding te maken moet ik het mac adres in de router klonen.

de ip adressen liggen in dezelfde range nu, louter als test, eerst was het ip adres van router 2 192.168.2.1, maar dit werkte ook al niet.

de reden van de 2 routers is dat m'n woning per verdiep een router heeft, ik kan maar 1 kabel naar het 2de verdiep leggen.

het is een netwerk dat al gewerkt heeft met 2 routers, maar er is er eentje defect gegaan en is vervangen door een iets ander type.

sms smc router: tikfoutje

met vermoedens moet je altijd opletten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:10:
m'n kabelmodem aanvaard enkel het mac adres van de pc waarmee de verbinding geregistreerd is.
om met 1 router en pc verbinding te maken moet ik het mac adres in de router klonen.

de ip adressen liggen in dezelfde range nu, louter als test, eerst was het ip adres van router 2 192.168.2.1, maar dit werkte ook al niet.

de reden van de 2 routers is dat m'n woning per verdiep een router heeft, ik kan maar 1 kabel naar het 2de verdiep leggen.

het is een netwerk dat al gewerkt heeft met 2 routers, maar er is er eentje defect gegaan en is vervangen door een iets ander type.

sms smc router: tikfoutje

met vermoedens moet je altijd opletten...
Waarom gebruik je niet alleen het switch deel van de tweede router?
(Je sluit poort 1 van de 4 uitgangen van router 2 aan op 1 van de uitgangen van router 1).
Op deze manier kan alles wat op router 2 zit aangesloten over 1 kabel en is de routerfunctionaliteit van router 2 overbodig.

Als je perse de situatie met 2 routers wil handhaven:
1. Probeer MAC adressen zoveel mogelijk anders te maken. Stel alleen de router die aan het modem hangt op het specifieke MAC adres dat je provider wil hebben in.
2. De PC die dat MAC adres had even niet aansluiten. zodat dit geen verwarring geeft voor de achterste router.
3. Zet beide routers in een andere IP Range, anders kan TCP/IP absoluut niet werken.
bijv:
192.168.0.1 en 192.168.1.1 met subnetmasker 255.255.255.0
zet in de gateway van de achterste router het IP van de eerste.

Verwijderd

Topicstarter
yes, het werkt nu, er is een poort defect op router 2, zolang ik die gebruikte was er geen verbinding tussen router 1 en 2.

enige tips waar ik info kan vinden om de router als switch te gebruiken?
de uitgaande poorten met elkaar verbinden werkt namelijk niet.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 16:49

Haan

dotnetter

Heel simpel, zet dhcp uit op de router die je als switch wilt gebruiken :)
En misschien dat je ook een bepaalde poort nog moet gebruiken (de uplink poort) of anders een cross kabel er tussen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
dus enkel op de router die als switch gebruikt wordt dhcp uitschakelen? en een crossover in een lan poort ipv de wan?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 00:02:
dus enkel op de router die als switch gebruikt wordt dhcp uitschakelen? en een crossover in een lan poort ipv de wan?
ja, dat zou idd moeten werken.
Maar volgens mij werkt het ook wel als je hem wel in de wan poort drukt. Maar het moet iig werken als je hem in 1 van de 4? switch poorten drukt.

systeem specs

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 00:02:
Kom op joh, dat had jij ons kunnen vertellen in die 48 uur :P

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Kom op joh, dat had jij ons kunnen vertellen in die 48 uur :P
nope, eerst zeker zijn, dan pas crossover kabel gaan kopen.

na wat testen werkt de smc router niet als switch, de wan poort moet blijven gebruikt worden...

yes, het boeltje werkt: de truk is de router die als switch gebruikt wordt af te koppelen van het thuisnet, deze te configureren en dan pas weer aan te sluiten.

router 2: dhcp uitgeschakeld en ip in DEZELFDE range als router 1.
router 2 en router 1 verbinden via lan poorten met crossover kabel.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 21:11 ]

Pagina: 1