Coaxkabel aansluiten in de meterkast

Pagina: 1
Acties:
  • 6.170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mirage010
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01-2023
Ik wil mijn gewone coaxkabel aansluiten op op het kastje in mijn meterkast. Op dat kastje staat DATA/TV/FM. De aansluiting daarop is een groot 'mannetje'. Echter, dit mannetje is net te groot om in het vrouwtje van mijn gewone coaxkabel te passen.

Weet iemand of er tussenstukjes te vinden zijn om deze overgang te maken, of mag ik mijn coax-kabel helemaal niet op die aansluiting zetten?

alvast bedankt

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

uhm... dat is het zelfde als bij satteliet.. je kan er iets op draien of niet..?
zal ff foto zoeken

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 23:39

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Het klink allemaal een beetje vaag. wat is "mijn gewone coaxkabel" voor iets? Een kant en klare coax-kabel met aan bijde zijde een conector (male-female)? en dan wil je denk ik dus de ene kant in de tv en de andere dus aan sluiten op je CAI punt in de meterkast. In principe zou dit gewoon moeten werken. Normaal gesproken gebruikt het kabelbedrijf hier gewoon een standaard maat connector voor. Misschien wijkt jou kabel iets af kwa maat waardoor het net niet helemaal lekker past?

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

waarschijnlijk heeft ie UPC...
dat gaat van een sateliet plugje naar coax plugje.
dan gaat er een sat => coax plugje op en kan de coax er op...
tenminste bij ons.

Afbeeldingslocatie: http://www.the-satellitecompany.com/easyshopmaker/tn_e11_8.jpg

die moet je hebben..

hierzo staan ze

[ Voor 44% gewijzigd door Arnold-D op 02-05-2006 19:52 ]

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk een F-connector (schroef-) aansluiting op de AOP-data uitgang (abonnee-overname-punt) voor een kabelmodem, en een enkele uitgang met zowel de tv als radio frequenties. Daar hoort nog een WCD achter, een standaard tv-radio wandcontactdoos die meestal in de huiskamer komt. De tv/radio uitgang op de AOP kan je met een standaard splitter verdelen naar bijv. 2 verdiepingen. Moet je wel op het nieuwe aansluitpunt ook weer een WCD zetten.
LET WEL: een AOP kan galvanisch gescheiden zijn, of niet! Er moet in ieder geval 1 (en niet meer) galvanische scheiding in het kabelcircuit zijn, of in de AOP en NIET in de WCD, of andersom.
Als je AOP geen galvanische scheiding heeft, en je WCD ook niet, en/of je sluit de tv rechtstreeks op een ongescheiden AOP aan, ben je bij overspannig wellicht de sjaak, qua tv.
Galvanische scheiding is meestal herkenbaar aan de plastic ringetjes aan de voet van de tv/radio aansluiting, daar waar deze aan het stalen huis vastzitten.
EDIT, vergeet nog te zeggen dat upc gewone radio/tv stekkers gebruikte voor de oude AOP's, en tegenwoordig dubbele AOP's gebruikt, 1 met de scheiding, daarachter 1 met data en radio/tv uitgang. Die hebben alleen maar F-connectoren, en worden afgemonteerd met een schroefconnector zoals Ghost-rider laat zien. Daar kan je dan weer een gewoon mannetje tv-plug op zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 20:12 ]

• Mirage010
Hmmm. Dat laatste is me niet helemaal duidelijk.

Ik zit bij ONS (schiedam). Het is in een nieuwbouwwoning.

Ik heb een foto gepost op imageshack
http://img453.imageshack....nsluitingmeterkast0fb.png

Komt het iemand bekend voor?

• reddog33hummer
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Mirage010 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:15:
Hmmm. Dat laatste is me niet helemaal duidelijk.

Ik zit bij ONS (schiedam). Het is in een nieuwbouwwoning.

Ik heb een foto gepost op imageshack

Komt het iemand bekend voor?
Dat is wat ze noemen een F connector wat ook gebruikt wordt als sataliet connector

[ Voor 6% gewijzigd door reddog33hummer op 02-05-2006 20:19 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Mirage010
Moet ik hem dan zoals BadPritt voorstelt splitten op de TV/FM connectie? Of kan ik hem ook op de TV/FM/DATA aanlsuiting zetten? En kan dat dan met zo'n sat => coax plugje zoals Ghost-rider voorstelt? Die past dan op de TV/FM/DATA connectie?

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:28
Ik weet bijna zeker dat dat een F-connector is.

(beetje te laat)

[ Voor 6% gewijzigd door brada op 02-05-2006 20:23 ]

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

• reddog33hummer
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Mirage010 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:21:
Moet ik hem dan zoals BadPritt voorstelt splitten op de TV/FM connectie? Of kan ik hem ook op de TV/FM/DATA aanlsuiting zetten? En kan dat dan met zo'n sat => coax plugje zoals Ghost-rider voorstelt? Die past dan op de TV/FM/DATA connectie?
Dat kan, maar officieel moet je een splitter op de rechte maken en dan zo'n stekker.
Omdat de linker geen filter heeft.
beetje te laat
3 minuten maar :P

[ Voor 8% gewijzigd door reddog33hummer op 02-05-2006 20:25 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

brada schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:22:
[...]

Ik weet bijna zeker dat dat een F-connector is.

(beetje te laat)
Is 100% zeker een F connector. FF kabel halen met aan de ene kant een F connector; en aan de andere kant een gewone Coax steker voor de TV. Zelf maken kan ook :)

Yo.

Verwijderd

Je kan dat schroefconnectortje op de linker-uitgang plaatsen, want daar staat data/tv/radio, die zal alle frequenties doorlaten. Daar doe je dan je coax met een tv-plugje op voor je 2de aansluiting.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 20:31 ]

• Mirage010
Aha en onofficieel kan hij dus ook gewoon op de linkeraansluiting?

Dan moet ik deze:

https://www.satshop.nl/catalog/popup_image.php?pID=177

dus in de winkel kopen, of gewoon een kabel met die aansluiting en aan de andere kant coax?

• Mirage010
Ok, dus kan ik beter in de winkel gelijk een 'F-connector splitter (met 2 coax uitgangen (?)) ' kopen en daarop dan twee coaxkabels aansluiten?

Verwijderd

Nee, dat zijn baggerdingen. Je kan er alleen een goede connector opknijpen met een geschikte krimptang. Dan is de schroefconnector van Ghost-rider beter.
EDIT: je kan die rechter splitten: schroefconnector-->splitter-->tv-stekker(s)
je kan die linker gebruiken--->schroefconnector--->tv-plug , of f-connector aan je coax laten knijpen bij een winkel (laatste is beter, minder koppelpunten is minder verlies)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 20:36 ]

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Mirage010 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:21:
Het is inderdaad zoals hier gezegd word een F-connector, wat je ziet is volgens mij een afsluitweerstand, die je er dus eerst af moet halen voor je een F-connector kunt aansluiten.
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/allekab-505-main-Afsluitweerstand.jpg

• Mirage010
Ok die schroefconnector van Ghostrider past gewoon 'onofficieel' op mijn DATA/FM/TV aansluiting en dan vandaar gewoon met de coax verder... (ben niet echt handig met dit soort zaken, dus dit is het gemakkelijkst?)

[ Voor 5% gewijzigd door Mirage010 op 02-05-2006 20:40 ]

Verwijderd

Mirage010 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:36:
Ok die schroefconnector van Ghostrider past gewoon 'onofficieel' op mijn DATA/FM/TV aansluiting en dan vandaar gewoon met de coax verder... (met niet echt handig met dit soort zaken, dus dit is het gemakkelijkst?)
juist, of ergens een f-connector aan je coax-kabel laten knijpen.

• Mirage010
Ok bedankt. Dan ga ik hiermee naar een Primafoon(?). Ik ben al bij de Gamma geweest, die verklaarden mij voor gek. Hadden nog nooit zoiets gezien. Het bestond niet eens.

Ik neem aan dat de Primafoon die wel heeft...

tnx all

Verwijderd

Mirage010 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:40:
Ik neem aan dat de Primafoon die wel heeft...

tnx all
Dat lijkt me sterk, geen electronica zaken in de buurt? Waar ze satelliet-tv spul verkopen? Neem je kabel mee, en laat er ter plekke een f-connector aan snijden en knijpen.

• Mirage010
Ik zie er niet zo snel eens weten in Schiedam, Vlaardingen of Rotterdam. Ze zullen er ongetwijfeld zijn. Ik zal wel eens even Googlen...

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 12-12 23:39

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik weet dat ze bij de praxis en dacht ook bij de gamma een setje hebben om je kabel signaal te splitten inc kabels splitter en f-connectoren. Ze verkopen ook alles los bij www.electronica-online.nl
Ik vind het zelf een hele prettige winkel om zaken mee te doen.

Wat je kunt doen is alleen een verloopkabeltje (of connector) kopen en dan kun je daarna gewoon jou standaard consumenten kabels/connectoren gebruiken. Je hebt dan nodig:
Een verloop kabel:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/444.jpg
OF
Konnector:
F- konnektor verloopstukje, F- konnektor male naar Coax male
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/386.jpg

Als je nog 1 punt over wilt houden om later nog iets aan te knopen kun je er ook nog een spitter tussen zetten. Je plaatst dan de eind dop (afsluitweerstand) die je van het "DATA/TV/FM" punt afgeschroefd hebt op een uitgang en de andere een verloopstukje waar dan weer jou standaard kabel op komt. Ik denk dat die voor jou het makkelijkste is. De mooiste oplossing is natuurlijk om alleen maar f-connectoren te gebruiken.
Nodig:
Antenne kabel met F-konnektors, 0,5 meter
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/457.jpg
2 wegs splitter:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/4306.jpg
F- konnektor verloopstukje, F- konnektor male naar Coax male
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/386.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak-Freak op 02-05-2006 21:19 ]

• Mirage010
Dus als ik het goed begrijp moet ik wel eerst die bovenkant van die aansluiting op dat kastje eraf halen?

deze aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/444.jpg

past natuurlijk zo niet op

Dus moet ik eerst dat punt van die DATA/TV/FM afschroeven en dan krijg ik waarschijnlijk iets waar dat puntje van die kabel in kan? Toch?

( PS. Waarom werken Imageshack plaatjes niet in je post? Of heb ik de read-this-first-post niet goed gelezen? )

[ Voor 13% gewijzigd door Mirage010 op 03-05-2006 09:25 ]

• Filipek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo,

Ik heb min of meer hetzelfde probleem als de TS.

Ik heb in m'n meterkast alleen meteen een splitter zitten, waar in de linkerkant een grijze kabel met zo'n F connector aan vast zat, en die loopt dan via de muur door naar de woonkamer waar de tv ook gewoon is aangesloten. Nu wil ik in de slaapkamer ook een tv aansluiten, maar ik kan dus niet echt opmaken uit de bovenstaande posts wat ik precies moet doen.

Moet ik gewoon een F-connector kopen, die verbinden met een coax kabel en dat aan de splitter vast maken. Vervolgens via een gat in de muur de coax kabel doortrekken, dat aansluiten op een tv/radio "doos" en vervolgens een andere coax kabel via die doos naar m'n tv laten lopen?

Zeg ik 't goed, of zie ik iets over het hoofd? Gebruik ik de goede termen?

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat je gewoon een stukje coax moet pakken, en aan de ene kant een F-bus connector eraan moet zetten, en aan de andere kant een gewone coax stekker, daarop de splitter, en via die spitter naar je huiskamer en slaapkamer :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Filipek
Misschien was ik niet duidelijk genoeg,

maar aan de onderkant van de splitter loopt dus een kabel en aan de bovenkant van de splitter (waar 2 aansluitingen zijn) loopt ook 1 kabel door naar de woonkamer en daar is de tv dus gewoon aangesloten en die doet het gewoon goed.
Maar nu wil ik dus op m'n slaapkamer ook een tv aansluiten, maar ik weet dus niet precies wat ik het beste kan doen

• Jaeben
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 13:22
Je moet hetzelfde doen als bij de huiskamer.

f-connector, coax kabel, naar WCD doos (die monteer je mooi op de wand van je slaapkamer). WCD splitst signaal in radio en tv deel. TV sluit je aan op je TV aansluiting in de WCD ;-D

Of je koopt er nog een digitale tv-ontvanger bij (lang leve caiway) en die sluit je aan op je coax wcd, waarna je je tv via de scartkabel met de digitale ontvanger verbindt.

O-)

• Filipek
Thnx Jaeben! Ik ga het meteen proberen

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-12 11:13

Yuco

Womanizer!

Omdat tegenwoordig de beeldkwalitieit scherp, scherper, scherpst moet, vraag ik me hoeveel winst je (ook) behalen door kwalitatief (=duur?) goede connector's en splitters te gebruiken. Of zal dit nauwelijks waarneembaar zijn? Iemand een idee?
Pagina: 1