Toon posts:

upgraden van p4 2.8 512kb naar 3.0 1mb zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

Asus p4p800
Pentium 4 2.80c HT (512kb L2 cache)
4x 512MB DDR-400 pc3200 cl3
Nvidea 6800-TD128 @ 16x1, 1,6vp
2x 160GB Seagate baracuda

Ik kan voor een paar tientjes een Pentium 4 3.0 1MB L2 Cache krijgen.

ik heb dus geen zin om te upgraden naar een nieuw moederbord, dat staat voor het eind van het jaar in de planning. reden is dat ik dan een nieuwe cpu, moederbord en videokaart nodig heb. daarnaast is het dan ook verstandig om het geheugen te upgraden naar ddr2. maar alles draait nu goed, dus waarom zou ik dat nu al doen...

de vraag is ga ik de cpu upgrade echt merken?

ik gebruik mijn pc het meeste voor gamen. Oblivion, Everquest 2, batllefield

Ik heb al gekeken of ik via google vergelijkingen kan vinden tussen de twee cpu's maar niet dus.

Verwijderd

het verschil zal je wel merken, vooral door de cache :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
alleen dat de architectuur verschillend is.

dit wil zeggen: die P4 2.8 is een netburst northwood met een productieproces van 130nm en 512kb cache

die 3.0 is een netburst prescott met een productieproces van 90nm en een prescott

je zal denken : 90nm vs 130nm en 1MB vs 512KB , ik weet welke te nemen, laat je niet misleiden

de prescott wordt veel , maar dan ook veel warmer. die 1mb cache zie je maar in bepaalde toepassingen en in sommige toepassingen is de prescott zelfs trager dan de northwood. Ze ontlopen elkaar althans niet veel , en meestal is de northwood even goed of sneller. neem je het stroomverbruik ook in rekening (performance per watt) dan maakt je northwood (2.8) al helemaal gehakt van die prescott.

de prescott is eigelijk gemaakt om heel hoge klokfrequenties aan te kunnen en men heeft om dit te bereiken de pipeline van de processor langer gemaakt , wat hem in de meeste gevallen trager maakt

ik zou gewoon bij je huidige procje blijven, het heeft weinig tot geen zin om naar een warmere processor over te stappen die weinig performancewinst heeft.

Out of the box? What box? There is no box.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

successor schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:52:
alleen dat de architectuur verschillend is.

dit wil zeggen: die P4 2.8 is een netburst northwood met een productieproces van 130nm en 512kb cache

die 3.0 is een netburst prescott met een productieproces van 90nm en een prescott

je zal denken : 90nm vs 130nm en 1MB vs 512KB , ik weet welke te nemen, laat je niet misleiden

de prescott wordt veel , maar dan ook veel warmer. die 1mb cache zie je maar in bepaalde toepassingen en in sommige toepassingen is de prescott zelfs trager dan de northwood. Ze ontlopen elkaar althans niet veel , en meestal is de northwood even goed of sneller. neem je het stroomverbruik ook in rekening (performance per watt) dan maakt je northwood (2.8) al helemaal gehakt van die prescott.

de prescott is eigelijk gemaakt om heel hoge klokfrequenties aan te kunnen en men heeft om dit te bereiken de pipeline van de processor langer gemaakt , wat hem in de meeste gevallen trager maakt

ik zou gewoon bij je huidige procje blijven, het heeft weinig tot geen zin om naar een warmere processor over te stappen die weinig performancewinst heeft.
Daarentegen klokt een Prescott onwijs goed over.
Ik heb hier (op een Asus P4P800-SE) een Prescott 3,0 GHz op 3,4 GHz lopen, met stressed (!) temeraturen van 40/41 graden. Idle Loopt hij zo rond de 35 graden *icm een Artic koeler*.

Dus, die hitte valt vandaag de dag wel mee, en het is (vooral voor een paar tientjes) een goede upgrade voor je huidige 2.8 .

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Astu
Ja je wint wel wat, maar ik zou geen prescott nemen voor die 200Mhz meer tenzij je van een warme omgeving houd.

[ Voor 40% gewijzigd door nAFutro op 02-05-2006 19:25 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je het voor weinig kunt krijgen zou ik het doen. Waarschijnlijk kun je de 2.8 voor meer verkopen..

Verwijderd

Topicstarter
als ik die link bekijk scheelt het maar heel weinig, ben nog steeds € 45 ervoor kwijt.

ik denk dat ik maar wacht tot eind dit jaar en dan overstap op de X2-4600 of 4800. dat is pas snelheidswinst, daarnaast kan ik dan me huidige geheugen blijven gebruiken en de prijzen zullen eind dit jaar ook daarvoor wel schappelijk zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:39:
als ik die link bekijk scheelt het maar heel weinig, ben nog steeds € 45 ervoor kwijt.

ik denk dat ik maar wacht tot eind dit jaar en dan overstap op de X2-4600 of 4800. dat is pas snelheidswinst, daarnaast kan ik dan me huidige geheugen blijven gebruiken en de prijzen zullen eind dit jaar ook daarvoor wel schappelijk zijn.
Lijkt me verstandig :)

Ben trouwens wel benieuwd waar jij voor 45euro een 3.0Ghz prescott kan halen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:06:
[...]

Lijkt me verstandig :)

Ben trouwens wel benieuwd waar jij voor 45euro een 3.0Ghz prescott kan halen :P
is van een maatje van me ;)
Pagina: 1