Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Open source Zigbee stack

Pagina: 1
Acties:
  • 1.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeden dag mensen,
Ik weet persoonlijk niet of ik dit wel in het juiste forum post maar omdat dit toch wel degelijk veel met elektronica te maken heeft post ik het toch maar hier.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Open source versie van een compliant zigbee stack.
Voor mensen die het niet weten Zigbee is een robuust wireless systeem met hoge zekerheid van dataoverdracht op relatief lage snelheid.
Zigbee is in principe een soortemet van software stack zoals TCP-ip maar dan speciaal bedoelt voor microcontrollers met weinig resources.
Het geheel maakt gebruik van hardware volgens de IEEE 802.15.4 specificatie.
En de processor die dan aan een chip volgens deze specificatie aangesloten wordt moet dan de zigbee stack draaien.
Ik weet al dat microchip een Stack vrij heeft gegeven.(http://ww1.microchip.com/...pNotes/MpZBeeV1.0-3.5.zip)
Er kleven alleen 2 nadelen aan:
  1. deze mag niet aangepast worden volgens de licentie.
  2. deze stack is niet volledig zigbee compliant omdat er geen encryptie systeem in zit.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die weten of er een open source zigbee stack bestaat die volledig compliant is?
(ik ga toch niet t wiel opnieuw uitvinden)
Zo nee bestaat er interresse om een open source stack te schrijven die volledig compliant is?
_/-\o_ _/-\o_
alvast bedankt voor uw aandacht.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik ga volgend jaar een eindwerk doen met Zigbee (educatieve opstelling maken voor in de hogeschool), en het probleem is inderdaad dat Zigbee gloednieuw is (de standaard is niet hélemaal klaar, wel bijna, heb ik me laten vertellen). Microchip is idd de enige die gratis een stack vrijgeeft, vanwege het simpele feit dat het heel wat tijd en uitzoekwerk kost om dat op te stellen, en dus wat geld kost.

Als jij interesse hebt, ga uw gang :+ Je zal het open-source wiel niet uitvinden, je zal (een van) de eerste(n) zijn om eraan te beginnen.
Ik weet dat de mannen van mikroelectronica ook van plan zijn om een zigbee stack te gaan schrijven, voor hun compilers, maar of die open-source wordt, en wanneer die komt, I don't know.

Eerst heb ik examens, maar in de zomervakantie ben ik al van plan wat aan de gang te gaan met de development kit van microchip, als het haalbaar is maak ik dan alles zo open-source als mogelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 02-05-2006 19:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
AAHHH!!! ZigBee!

Ben vanaf februari al aan het zoeken op mijn stage :O
Waarvoor wil je het gebruiken? Stage? Werk? Hobby?

FF samenvatting van maandenlang zoeken.

Draadloze sensor netwerken protocollen:
- NanoNET
- Enocean
- Z-Wave
- ZigBee, staat niet alleen bekend om zijn robuustheid maar ook vooral om zijn energiezuinigheid. Een sensor kan enkele jaren meegaan (ligt aan duty cycle uiteraard en aan batterij en stroomverbruik tijdens meten en...).

Naftebakje, je hebt geen benul van hoeveel leveranciers ZigBee wel niet leveren.... Echt je verdwaalt!

Het oerwoud van fabrikanten van ZigBee:
Ember, Cirronet, Airbee, Luxoft labs, Figure 8, Jennic (mooie!!!) etc etc etc........

Jennic en Ember zit ik op het moment tussen te twijfelen. Jennic is nog best betaalbaar.

Open source die in ontwikkeling is: OpenBee. http://www.openbee.org/

en check dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Zigbee

[ Voor 20% gewijzigd door JuuL20 op 02-05-2006 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:22:
AAHHH!!! ZigBee!

Ben vanaf februari al aan het zoeken op mijn stage :O
Waarvoor wil je het gebruiken? Stage? Werk? Hobby?

FF samenvatting van maandenlang zoeken.

Draadloze sensor netwerken protocollen:
- NanoNET
- Enocean
- Z-Wave
- ZigBee, staat niet alleen bekend om zijn robuustheid maar ook vooral om zijn energiezuinigheid. Een sensor kan enkele jaren meegaan (ligt aan duty cycle uiteraard en aan batterij en stroomverbruik tijdens meten en...).

Naftebakje, je hebt geen benul van hoeveel leveranciers ZigBee wel niet leveren.... Echt je verdwaalt!

Het oerwoud van fabrikanten van ZigBee:
Ember, Cirronet, Airbee, Luxoft labs, Figure 8, Jennic (mooie!!!) etc etc etc........

Jennic en Ember zit ik op het moment tussen te twijfelen. Jennic is nog best betaalbaar.

Open source die in ontwikkeling is: OpenBee. http://www.openbee.org/

en check dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Zigbee
Het meeste is mij wel bekend`van de merken die je opnoemde het is in principe voor een stage van me , maar vanwege persoonlijke interresse ga ik er ook zelf aan werken.
momenteel hebben we op mn stage een stack liggen deze is alleen vanwege licenties in een library gegooit.
Dat zorgt er dus voor dat ik het enkel en alleen op een type processor kan gebruiken.. :X :X :X
andere oplossing was het porten van microchip stack maar ivm licenties kan ik niks aanpassen.
dus mijn hoop was dat ik een open source stack over het hoofd had gezien , kennelijk niet het geval dus :'( :'( :'(
maar goed dan ga ik zelf maar weer typen B)

edit:
Ik neem aan dat je z-stack bedoelt z-wave is geloof ik home automation merk
En wat ik tot nu toe van openbee heb gezien is dat het eerder een soort OS is dan een zigbee stack.

ohw ja ik gebruik de chipcon cc2420 in mijn ontwerp, eigen pcb antene etc

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 20:49 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
JuuL20 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:22:
...
...
Zigbee leveren is niet gelijk aan een gratis stack ter beschikking stellen. Die van Microchip is gratis; welke andere die je noemt ook?
En ik weet dat fabrikanten graag al beginnen produceren voor de standaard helemaal af is, gezien de laatste aanpassingen allemaal in software zitten zal dat wel geen probleem zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
AirBee:
Wij hebben op stage ook een kitje liggen, eentje van softbaugh met een MPS430 uC. De software is van AirBee afkomstig (ook met libraries). Ik had maar zo'n anderhalf kB vrij voor mijn eigen c-code dus daar heb je ook weinig aan. Echter is AirBee (AirBee is puur software) icm een andere microcontroller miss wel een goede keus.

Ik bedoelde Z-Wave, dat is idd home automation. Dus daar heb jij (ik iig) vrij weinig aan.

Jennic:
Deze fabrikant maakt gebruik van een eigen chip, dat valt ook niet te porten. Maar een development incl stack kost 1300 (euro/dollar? weet ik zo niet). Dit is wel een kanshebber voor mij, echter is het energieverbruik van deze chips een stuk hoger dan die van bijvoorbeeld ember.Hierdoor neig ik om toch voor Ember te kiezen.

Ember:
Een jumpstarters development kit voor $2500,- je moet dan gebruik maken van de EM250: een microcontroller + RF chip in een van Ember. Stack zit erbij hier, echter wel weer met libraries als ik me niet vergis. Dit lijkt me wel wat.

Microchip:
Oke, dus aan die microchip stack heb je ook vrij weinig... Die kan je dus alleen voor PIC gebruiken, mijn stagebedrijf was niet zo gecharmeert over de PIC.

/edit
Ik las dat een stacklaag (MAC of NWK bijv) enkele programmeurs een jaar lang werk kost, dus je kunt beter een stack kopen dan zelf ontwikkelen.

[ Voor 13% gewijzigd door JuuL20 op 02-05-2006 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:54:
AirBee:
Wij hebben op stage ook een kitje liggen, eentje van softbaugh met een MPS430 uC. De software is van AirBee afkomstig (ook met libraries). Ik had maar zo'n anderhalf kB vrij voor mijn eigen c-code dus daar heb je ook weinig aan. Echter is AirBee (AirBee is puur software) icm een andere microcontroller miss wel een goede keus.

Ik bedoelde Z-Wave, dat is idd home automation. Dus daar heb jij (ik iig) vrij weinig aan.

Jennic:
Deze fabrikant maakt gebruik van een eigen chip, dat valt ook niet te porten. Maar een development incl stack kost 1300 (euro/dollar? weet ik zo niet). Dit is wel een kanshebber voor mij, echter is het energieverbruik van deze chips een stuk hoger dan die van bijvoorbeeld ember.Hierdoor neig ik om toch voor Ember te kiezen.

Ember:
Een jumpstarters development kit voor $2500,- je moet dan gebruik maken van de EM250: een microcontroller + RF chip in een van Ember. Stack zit erbij hier, echter wel weer met libraries als ik me niet vergis. Dit lijkt me wel wat.

Microchip:
Oke, dus aan die microchip stack heb je ook vrij weinig... Die kan je dus alleen voor PIC gebruiken, mijn stagebedrijf was niet zo gecharmeert over de PIC.

/edit
Ik las dat een stacklaag (MAC of NWK bijv) enkele programmeurs een jaar lang werk kost, dus je kunt beter een stack kopen dan zelf ontwikkelen.
Ik heb wel een stack gevonden die er goed uit ziet dat is Z-stack.

Wat me opvalt aan die jennic is dat deze een andere matching weerstand verwacht dan de normale 50 ohm.
Voor de rest ziet de chip er goed uit.

Ik heb voor mezelf toch maar eens even de zigbee specificatie uit geprint, toch ff naar de mogelijkheden kijken.
Misschien is dit ook wel een project voor op sourceforge... als je zowiets met een aantal programmeurs aanpakt maken vele handen licht werk

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 07:14 ]

• JuuL20
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 07:13:
[...]

Ik heb wel een stack gevonden die er goed uit ziet dat is Z-stack.
Ik zal eens kijken thx!
Wat me opvalt aan die jennic is dat deze een andere matching weerstand verwacht dan de normale 50 ohm.
Dat komt doordat ze een differential antenne gebruiken, daar is 200 ohm standaard. Als je toch bijv een spriet antenne wil gebruiken heb je een balun nodig, op zich geen probleem.
Voor de rest ziet de chip er goed uit.
Ik zit alleen nog in over het stroomverbruik, voor standby is deze 50uA itt 1,5uA bij Ember.
Ook wordt het programma in extern flash gezet en daarna gekopieerd naar het RAM geheugen. In de deep sleep mode gooit hij al het RAM weg, je zou dan dus dat flash weer moeten overschrijven (wat ook beperkt mogelijk is) om data op te slaan...

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 07:50:
Ik zit alleen nog in over het stroomverbruik, voor standby is deze 50uA itt 1,5uA bij Ember.
Ook wordt het programma in extern flash gezet en daarna gekopieerd naar het RAM geheugen. In de deep sleep mode gooit hij al het RAM weg, je zou dan dus dat flash weer moeten overschrijven (wat ook beperkt mogelijk is) om data op te slaan...
Voor mijn applicatie gebruik ik de devices alleen maar in FFD mode dus het stroomverbruik is bij mijn applicatie niet direct van belang

• JuuL20
Ow jah! Ik heb het Low-Power RAM over het hoofd gezien!_/-\o_
Deze is 128bytes en blijft behouden tijdens alle sleep modussen (modi?). Waardoor je met de gewone sleep kan gaan werken: een sleep stroom van 5uA.

[ Voor 95% gewijzigd door JuuL20 op 03-05-2006 09:48 ]

Pagina: 1