Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

baybus vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
helow, ik wil een baybus maken met volgende opties:

FAN aan/uitzetten
FAN snelheid bepalen dmv potmeter

Nou ik heb een idee van schema, maar hoe met die potmeter? welke waard?

ps: FAN is 12V.

mvg

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Vaak is 0-100 ohm een goede waarde :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
mijn fan trekt 0.16A, dus een potmeter van 100ohm is okej?

mvg

• DarthPlastic
De beste manier is om het uit te proberen ;)

Waarschijnlijk is 100 ohm idd prima, ik ben het namelijk eens tegengekomen op een andere modsite.
Let wel op dat je potmeter 'zwaar' genoeg is, en plak er eventueel een klein heatsinkje op ;)

Beter is overigens gebruik te maken van een regelaar zoals de LM317, dan gaat niet alle grote stroom door die potmeter heen. Maar werken zal het iig :)

edit: Gevonden: http://www.fanbus.com/thelab/rheostat.htm

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 02-05-2006 17:56 ]

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:28
Hier ff een schema voor je. Ik heb deze tijdje terug in cad gemaakt. Omdat ik zelf ook zo'n dergelijk iets zou gaan maken. Als het goed is heb ik ook nog een uitgebreidere versie hiervan ik zou nog even voor je zoeken

Afbeeldingslocatie: http://www.casemodden.eu/images/fancontroller.jpg

Verwijderd

Topicstarter
zijn alle waarden hiervan correct? en het is voor mijn eindwerk eh... zou je aub eens uitleg kunnen geven bij het schema

merciii!

mvg

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:28
Ik heb deze nog niet in praktijk getest. De waardes zouden iets kunnen afwijken. Bouw het schema op met een paar variabele weerstanden.

Wat wil je precies weten?

Verwijderd

Topicstarter
de werking en logica van de componenten in dit schema. Welk component waarvoor dient in het schema

mvg

Verwijderd

een lijntje staat voor een draad 8)7
volgens mij zijn er talloze schema;s te vinden met en zonder potmeters als je even zoekt ;)

Verwijderd

0.16A bij 12V
R = U/I
= 12/0.16 = 75 ohm

Bij een potmeter van 100ohm zal je fan net regelbaar zijn van 5V tot 12V, perfect lijkt me.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:23:
de werking en logica van de componenten in dit schema. Welk component waarvoor dient in het schema

mvg
De verhouding van de spanning tussen de outpen en de ground en de spanning tussen adjustpen en de ground, bepaald de uitgangsspanning. De verhouding van deze spanningen is recht evenreddig met de verhoudingen van de respectievelijke weerstanden. Met die potmeter kan je de verhoudingen aanpassen, waardoor je uitgangsspanning verandert wordt, onafhankelijk van de belastin die eraan hangt.
De spanning tussen adjust en ground gaat altijd een vaste waarde hebben, bijvoorbeeld 1.275V. Als de verhouding dan bijvoorbeeld 5 tegen 1 is, gaat de uitgangspanning zijn: 1.275*5/1 = 6.375V

De weerstandjes + potmeter dienen gewoon om de verhouding te bepalen. De condensators dienen om het voltage stabiel te houden (de linkse mag weggelaten worden).

EDIT> En euhm, kan je voor een eindwerk misschien niet beter iets uitdagender nemen dan een LM317?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 23:15 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:15:
zijn alle waarden hiervan correct? en het is voor mijn eindwerk eh... zou je aub eens uitleg kunnen geven bij het schema

merciii!

mvg
Als et voor je eindwerk is, moeten we zeker geen uitleg geven. Je zou het zelf perfect moeten kunnen, adh van de datasheet van een LM317. Enig werk zelf doen kan ook, dan sta je op je verdediging niet voor lul.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb zitten denken een fan controller kun je niet maken met enkel potmeter eh? want als je dan harder zou draaien zou je voltage dempen endus omgekeerde werking krijgen. juist eh?
Dus voor de spanning van +-5.5V naar +-11.5V te krijgen zoals in het schema kun je niet zonder lm317 eh?

mvg!

[ Voor 214% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb zitten denken een fan controller kun je niet maken met enkel potmeter eh? want als je dan harder zou draaien zou je voltage dempen endus omgekeerde werking krijgen. juist eh?
Dus voor de spanning van +-5.5V naar +-11.5V te krijgen zoals in het schema kun je niet zonder lm317 eh?

en euh dus het probleem is, als ik potmeter omdraai avn polen:

http://img47.imageshack.us/my.php?image=naamloos5yt.png

kan ik dan probleem oplossen?

mvg!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 13:44 ]

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:16:

en euh dus het probleem is, als ik potmeter omdraai avn polen:

http://img47.imageshack.us/my.php?image=naamloos5yt.png

kan ik dan probleem oplossen?

mvg!
Zo moet het niet :o

Het pootje linksonder aan de +12V, die ene bovenaan aan de Fan +, de derde (rechtsonder) openlaten.
De minpool direct doorverbinden.

Dus:

. . . . . ----------------------------- FAN +
. . . . . | . . . .
. . .. .O . . . .
. . . ./ . \ . . .
+12-/ . . X

0V --------------------------------- FAN -

(die puntjes zijn er omdat 2 of meer spaties weg worden geveegd, en je het plaatje anders niet ziet :X)

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 15:13
Daarvoor bestaat die mooie [code] [ /code] tag O+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze schakeling gemaakt zonder de LED-functie en werkt zeeer correct.

Spanning op uitgang als potmeter open staat = 10.43V

Spanning op uitgang als potmeter toe staat = 5.55V

[afbeelding]

Verwijderd

Misschien handig, komt op hetzelfde neer :)
Zalman Fanmate 2 Nabouwen

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:55:
Spanning op uitgang als potmeter open staat = 10.43V
Dit klopt, dat het geen 12V is, komt door de relatief hoge drop-out van een LM317. Als je van quasi 12V naar 5V wilt kunnen regelen kan je bijvoorbeeld een LM2941 (= low drop-out) nemen ipv een LM317. :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, dit is al vaak zat langsgekomen: als je de search gebruikt had had je het geweten en als ik me niet vergis staat het zelfs in de faq van TCA.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.