Toon posts:

[enermax] beveiliging of kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met waterkoeling in mijn kast te bouwen en nu ik hem toch open heb liggen, wil ik ook maar gelijk alles netjes weer aansluiten en wegwerken. Maar nu heb ik eerst ff al mijn fans en verlichting + aerogate 2 getest en ineens valt mijn voeding uit, maar zijn eigen fans blijven toch draaien.

Als ik eerst een paar fans aansluit en start doet deze het gewoon maar als ik dan de aerogate of de verlichting van de fans aansluit valt deze weer uit. Het is net of de voeding het niet trekt, maar het is een 600 Watt voeding dus dat kan het probleem niet zijn. Het vreemde is ook dat als je de voeding aanzet dat je een raar knetterend geluid hoort alsof hij kortsluiting maakt. Ik heb alle mogenlijkheden al geprobeerd qua aansluiten, heb ook de voeding schoongeblazen met perslucht en een andere voeding geprobeerd. Da laatste deed hij wel zonder problemen.

Dus ik ben bang dat mijn voeding kapot is, alleen ik twijfel omdat hij het gewoon doet als je hem aanzet en ook niet teveel er aan hangt. Ik heb ook gezocht op GoT naar dat knetterende geluid maar kon niks vinden wat op mijn probleem lijkt.

Komt iemand dit bekend voor en zou die mij kunnen helpen of een tip geven wat ik nog kan doen om te testen.

De voeding is een Enermax Noisetaker EG701AX-VE(W) (24P) 600W

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 10:32
Belast je wel alle voltlijnen? Als je alle belasting (fans, verlichting, etc) aan 1 rails heb hangen wordt je voeding instabiel. Hang dus ook een paar harde schijven aan de andere rails, of verdeel de aansluitingen welke je gebruikt voor je verlichting/fans.

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:50:
Belast je wel alle voltlijnen? Als je alle belasting (fans, verlichting, etc) aan 1 rails heb hangen wordt je voeding instabiel. Hang dus ook een paar harde schijven aan de andere rails, of verdeel de aansluitingen welke je gebruikt voor je verlichting/fans.
Ik heb nog geen hardware aan de voeding gehangen, ik wil eerst ff mijn fans en verlichten e.d. testen dat da goed is. Maar ik heb es gedaan wat je zei door alles aan een andere lijn te hangen iedere component aan een andere lijn te hangen en toen deed hij het gewoon maar als ik de verlichting aan zette sloeg ie weer uit (maar de fans van de voeding zelf blijven draaien, in een zachtere RPM) Maar als ik hem daarna weer aanzette zonder verlichting knalde hij er weer uit. Dus voeding uitgezet, AG2 losgehaald en gestart en toen deed ie het weer wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 16:03 ]

Verwijderd

De Aerogate2 wil wel eens problemen veroorzaken icm bepaalde voedingen. Gewoon trial & error proberen

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 12:49
Het heeft ook te maken met de stroom die je voeding afgeeft. Je kan wel een 600 Watt voeding hebben maar als die maar op 12Volt 18A afgeeft schiet je er ook niet veel mee op.

Meet je lijnen eens door zou ik zeggen, wat voor een spanning staan er over de lijnen als je deze niet belast en als je de lijnen wel belast.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moet een ATX voeding geen minimale belasting op alle lijnen hebben? En dat doe je dus niet als je alleen maar wat verlichting en ventilators aansluit.

Edit: Ja dus, kijk maar eens hier: Uitleg over de minimale belasting

[ Voor 57% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-05-2006 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een lange tijd weer een kick, sorry hiervoor. Ja, ik zit nog steeds met het probleem na een half jaar, maar in de zomer heb ik er niet echt zin in gehad om er mee aan de slag te gaan en ik heb een tweede pc waar ik ook nog wat op kon surfen en gamen.

Maar nu on-topic:

Ik ben er dus weer mee aan de gang gegaan en was ik naar een lokale elektroboer gegaan maar die repareren geen voedingen 8)7 dat heet dan een elektroboer. Daarna ben ik maar naar een computershop in de buurt geweest en die hebben hem getest en ze zeiden dat de voeding te laag was. Nu ben ik thuis weer wat aan het hobbyen gegaan, weer kaal gestart, met alleen mobo, videokaart en 1 latje geheugen. Hij doet het wel, maar er komt geen bootpiep, maar dan zal dit wel komen door de te lage spanning, maar als ie dan draait zijn wel de 12 volt lijnen netjes 12,25V en de 5 volt lijnen ook ruim 5V.

Ik wilde em eerst RMA-en want daar viel tie nog onder, maar de leverancier zegt dat enermax geen garantie verstrekt als de kabels gesleeved zijn en dat ik dan zelfs een boete kan riskeren. Maar heeft iemand ook ziets meegemaakt dat de spanning niet goed is en zo ja, of je dit zelf kan repareren door een weerstandje oid te vervangen. Of kent er iemand nog een goeie elektroboer in de buurt van Kaatsheuvel ipv Boris die geen voedingen repareert. :(

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 11:29 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 14:14
Haal je de sleeve er toch af :| Is wel zonde maarja. Zo'n voeding kost toch wel wat meer.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:47
Een boete voor modden? vind ik knap. En dat die voeding te slech zou zijn lijkt mij dus ook niet, het probleem is volgens mij gewoon dat je die earogate niet kan gebruiken.

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er is echt iets niet goed mee, want als ik alleen het pompje van de waterkoeling aan sluit en dan laat draaien, dan kapt ie er ook mee, maar blijven de fans van de voeding wel gewoon doordraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2006 10:18 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Op aanvraag ->OH

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:58:
Daarna ben ik maar naar een computershop in de buurt geweest en die hebben hem getest en ze zeiden dat de voeding te laag was.
Iets concreter: de voeding te zwak of de spanning te laag (van welke lijn dan en hoeveel te laag, bij welke belasting) ? Of bedoelden ze nog iets anders?
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:18:
Nee, er is echt iets niet goed mee, want als ik alleen het pompje van de waterkoeling aan sluit en dan laat draaien, dan kapt ie er ook mee, maar blijven de fans van de voeding wel gewoon doordraaien.
Pompje waterkoeling: werkspanning?

Probeer gewoon eens te testen met een zelfgemaakte belasting en laat de voeding handmatig starten. Belast hierbij elke lijn: de 2 12V rails, de 5V lijn, de 3.3V lijn en de -12V lijn. Op de laatste na moet elke lijn zeker 1A leveren. Handmatig starten door de juiste pins (14 en 15 ?) door te verbinden. Vervolgens elk voltage uitmeten.
Pagina: 1