• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:22

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Wat is wijsheid om te pakken?

Ik zit zelf te denken aan een:

Secure Digital Card 4GB (Transcend, 150x) deze kost iets meer dan 100 euro op pricewatch.

Is dat slim om te kiezen, of zijn meerdere kaartjes van 1gb aan te raden? of zelfs misschien 2 van 2gb?

Ik moet sowieso niet lager dan 133x hebben.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik vind spreiding over meerdere kaarten veiliger. En die snelheid is niet noodzakelijk wanneer je camera het toch niet zo snel kan wegschrijven. Kijk eerst eens wat de maximale schrijfsnelheid van je cam is en pas daar de snelheid van je kaartje op aan. Ze maken de consument gek met die snelheden. :)

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Stinger666 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:08:
Ik vind spreiding over meerdere kaarten veiliger. En die snelheid is niet noodzakelijk wanneer je camera het toch niet zo snel kan wegschrijven. Kijk eerst eens wat de maximale schrijfsnelheid van je cam is en pas daar de snelheid van je kaartje op aan. Ze maken de consument gek met die snelheden. :)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke schrijfsnelheid mijn Nikon D50 heeft.

Maar qua prijs is een sneller kaartje tegenwoordig goedkoper dan een standaard kaartje, dus qua prijsverschil hoef je niet te kijken, vandaar dat ik ook een sneller kaartje wil. Het kan iniedergeval geen kwaad! :)

Ik heb op dit moment een 512mb sd kaartje erin zitten maar ik vind het te weinig. Een aantal fotos maken op RAW en hij is vol.

Ik zag ook dat er leuke doosjes waren om je SD kaarten in te bewaren :) Dat lijkt me wel wat als ik met meerdere kaartjes ga werken. :Y) :9

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

De enige dSLR die SD geheugen pakt is naar mijn mening de D50, en die schijnt problemen te hebben met 4GB kaartjes. Ik heb wel ergens wat gelezen, maar hoe en wat weet ik ook niet meer precies. Ik zou dus adviseren om 2x 2GB kaatjes te kopen :)

//edit: De D50 schrijft ongeveer met 9MB/sec :)

[ Voor 10% gewijzigd door Res-q op 02-05-2006 14:13 ]

en zo is het voorspeld!

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Kijk b.v. even op deze site. Daar staan aardig wat metingen op van SD/CF snelheden in camera's op zowel RAW als jpg.

Leerde mij ook dat mijn Sandisk Extreme III eigenlijk overkill was die me nu alleen helpt bij het sneller uitlezen in me kaart lezer

En over 4, 2 of 1 GB stuk. Persoonlijk zou ik liever meerdere 1 of 2 Gb kaartjes hebben i.v.m. risico spreiding. Liever 1 kapotte kaart van 1GB en 3/4 van me fotos nog hebben als 1 kaart kaduk en al je foto's zijn foetsie...

//edit (semi)gericht op hierboven, theoretisch ja, in die test die ik net aanhaalt komt ie daar bij lange na niet aan... Pakweg 3.5mb/s is wel de max. Dus "dure" 133x kaartjes doen het net zo goed als 60x kaartjes. Je zult alleen bij uitlezen naar PC winst hebben maar niet tijdens het schieten.

[ Voor 23% gewijzigd door Defectiv op 02-05-2006 14:22 ]

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Hmm

Kijk, dit is nog eens interessante informatie :D Reden genoeg om dus niet voor de 4gb te gaan. :D

De D50 schrijft dus ong op 60x snelheid.

Het kaartje wat ik nu gebruik is ook die standaard.

2x2GB zou dus een prima keus zijn. :)

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Defectiv schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:14:
En over 4, 2 of 1 GB stuk. Persoonlijk zou ik liever meerdere 1 of 2 Gb kaartjes hebben i.v.m. risico spreiding. Liever 1 kapotte kaart van 1GB en 3/4 van me fotos nog hebben als 1 kaart kaduk en al je foto's zijn foetsie...
Maar als je meerdere kaartjes gebruikt is de kans natuurlijk wel 2 keer zo groot dat er 1 van de 2 kapot gaat :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb zeer slechte ervaringen met Transcend 150x (2GB) kaartjes.
Corsair 133x (2GB) werkt uitstekend. +/- 16 MB/sec leessnelheid en +/-12 MB/sec schrijfsnelheid.

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Nog een reden om niet voor Transcend te gaan :P

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Laukui schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:19:
[...]

Maar als je meerdere kaartjes gebruikt is de kans natuurlijk wel 2 keer zo groot dat er 1 van de 2 kapot gaat :)
Deze discussie ga ik maar niet op in. Die heeft in het verleden al eens een hele thread overgenomen :P

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Bij mij werkt Transcend niet in mn 30D. Overigens niet relevant, aangezien het prima werkte in een 350D :D

Zoals je ziet met die snelheden zit je met een 66x kaartje snel genoeg, dus zou ik gaan voor 2x 2GB Sandisk Ultra II. Sandisk is gewoon het beste spul wat er te koop is, alle pro's gebruiken het niet voor niets natuurlijk.

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Defectiv schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:25:
[...]

Deze discussie ga ik maar niet op in. Die heeft in het verleden al eens een hele thread overgenomen :P
Laten we die ook maar niet beginnen nee! want ik ben het er ook niet mee eens ;) :9

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Stinger666 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:27:
Bij mij werkt Transcend niet in mn 30D. Overigens niet relevant, aangezien het prima werkte in een 350D :D

Zoals je ziet met die snelheden zit je met een 66x kaartje snel genoeg, dus zou ik gaan voor 2x 2GB Sandisk Ultra II. Sandisk is gewoon het beste spul wat er te koop is, alle pro's gebruiken het niet voor niets natuurlijk.
Deze kaart heb ik nu ook, alleen dan de 512mb versie.

Bedankt voor de info.

Ik ga zodirect eerst eens even shoppen voor een leuke Crumpler tas en daarna gaan we shoppen voor geheugenkaartjes. O-)

Verwijderd

De Sandisk Ultra II geeft echter op die site waar de snelheden van verschillende kaarten getest worden maar een matig resultaat in de D50, terwijl 'ie wel bijna 2x zo duur is als een kaart van Transcend (80x), die betere resultaten geeft (3.603MB/s vs. 2.814MB/s voor JPEG). Hier ging het wel om de 2GB Ultra-II en de 1GB Transcend, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken...

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Topicstarter
Ik heb gisteren 2x1GB Corsair SD besteld.

Dit om even te testen hoe dit bevalt :)

Alvast bedankt voor de info en tips :D!

• mynicksnix
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 09:48
Er is (behalve het risico) nog een reden om te kiezen voor max. een 2 GB Secure Digital.
De meeste digitale camera's ondersteunen maar Max. 2 GB aangezien die van 4 anders geformateerd zijn. Voor die van mij (gloedjenieuwe Panasonic TZ1) gaat dit in ieder geval wel op.

Ik ga denk ik ook voor de Corsair.........maar dan wel de 2 GB........dan kan ik langer filmen....heb al een Sandisk Extreme 3 van 1 GB.

• mynicksnix
ow.....sorry.......bij DSLR's zal dat probleem niet opgaan waarschijnlijk.......

Verwijderd

mynicksnix schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:27:
ow.....sorry.......bij DSLR's zal dat probleem niet opgaan waarschijnlijk.......
Welke DSLR's werken er dan op SD?

• mynicksnix
......ik zag dat het topic over DSLR's en SD-kaarten gaat.......vandaar mijn 2e reactie.

Behalve de NIKON D50
Zie http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-7905

Nog een paar voorbeelden:
- Pentax *ist dl Body
- Konica Minolta 5D
- Samsung Digimax GX
- Canon EOS 1D (accepteert meerdere media)

Verder brengt Panasonic binnenkort de L1, die ook met SD-kaarten gaat werken.

[ Voor 28% gewijzigd door mynicksnix op 09-05-2006 18:28 ]

Verwijderd

Hallo,

Ik ga mij waarschijnlijk binnenkort een PANASONIC Lumix TZ-1 aanschaffen?
Welke geheugenkaart is de snelste die ik daar kan inplaatsen? Kwestie van geen overkill te kopen als ik er toch niets extra uithaal.
De capaciteit is beperkt tot 2 GB, dat weet ik, maar wat ivm met snelheid?

Extreme II
Extreme III

Bestaat daar ergens een logische uitleg voor?
Die die je kan omvormen tot USB, zijn die goed?

Bedankt!

• Ajajong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09-2021

Ajajong

Nobody is perfect, me either..

Als je een kaart van 4 GB wil kopen moet je op het apparaat controleren of deze FAT32 geformatteerde kaarten leest. Zelf kreeg ik die tip voor mijn Medion pocketPC, ik heb toen mijn 256 MB kaart me een kaartlezer op de computer FAT 32 geformatteerd. Mijn fotocamera Panasonic FZ10 zag deze kaart niet en wilde hem formatteren. Mijn poketPC kon de kaart wel lezen, ook bestanden die ik er daarna naar toe kopieerde las de pocket PC probleemloos.

Daarana heb ik een 4 GB kaart gekocht, heel europa en een paar films en de nodige muziek erop gezet, en het werkt feilloos...

De TZ1 kan alleen FAT 16 aan, dit gaat tot max 2 GB, de oude DOS beperking komen we weer tegen...

Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!

Verwijderd

Voor het nemen van "single-shot" foto's maakt het eigenlijk niets uit welke kaart je pakt. Ook een normale kaart is dan goed genoeg.
Pas als je regelmatig de burststand gebruikt, worden snellere kaarten interesant, tenminste dat is mijn ervaring. Daarbij ga ik er voor het gemak maar even van uit dat je als je de burst stand niet gebruikt, ongeveer een foto per seconde maakt en daarmee krijg je de buffer niet vol. Theoretisch mischien wel, maar in de praktijk (Kingston kaart 1 GB) niet.

In burst stand zie ik een ander verhaal, daar zie ik dat ik met de Kingston kaart ongeveer 10-12 foto's kan nemen en dan neemt de snelheid ineens heel sterk af. Op mijn PQI 150 speed kaart haal ik dan ongeveer 15-19 foto's.

n.b. Ik fotografeer (voorlopig) altijd in JPG op maximale grote en maximale kwaliteit. RAW en burst heb ik nog niet geprobeerd.

n.b.2. bovenstaande ervaringscijfers zijn gerealiseerd met een Nikon D50.

n.b.3. De reden dat ik 1GB kaarten heb is een prijs/opslagcapaciteit afweging geweest.
Pagina: 1