Toon posts:

Debian; hoe in graphic mode?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik ben nieuw met debian. Het is me gelukt om hem te installeren, en nu krijg ik gewoon netjes een login scherm, in text-mode. Als ik inlog blijf ik in de command-line. Hoe kan ik in de graphic mode komen? Dat ik gewoon een fraaie desktop zie?

Verwijderd

Dan zal je eerst X samen met een GUI (KDE of Gnome) moeten apt-getten denk ik.

apt-get install kde of iets dergelijks?
[edit]

Exacte packetnaam niet bij de hand aangezien ik hier zo snel niet op een Linux bak kan komen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:07 ]

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56
Denk dat je dan X moet installeren. Deze zit standaard niet in Debian.

Weet niet of je hem via apt-get of aptitude kunt installen, zul je even voor moeten googlen.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 14:53
Gewoon een:
apt-get install kde
of
apt-get install gnome
moet het doen, die trekt alle dependencies wel naar binnen. Is nog wel vrij veel om te downloaden trouwens!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heeft Debian wel een graphic mode, ik gebruik zins vrijdag Mandriva 2006 ik ben dus ook nieuw maar het bevalt echt goed. Alleen heb ik zins de kernel update(2.6.14.1 en 2.6.17.18) van gister wat crashes dat moet ik nog ff oplossen.

suc6 :Y)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

mad_max234 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:01:
Heeft Debian wel een graphic mode
Uiteraard heeft Debian dat, alleen wat je installeerd is de pure basis, die je nog verder op moet tuigen met utils die je nodig hebt (zoals x.org ), je kunt je voorstellen dat ik niet gelukkig zou worden als ik een server installeer en er allemaal grafische zooi voorbijkomt.
Sterker nog, ik heb geeneens een idee wat voor grafische kaarten er in onze servers zitten, we gebruiken die toch bijna nooit :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
apt-get install x-window-system-core

Je kunt wel een desktop + manager geinstalleerd hebben. Bijvoorbeeld door desktop environment aan te vinken tijdens de installatie, maar dit wordt niet standaard mee geinstalleerd :/

[ Voor 73% gewijzigd door talat op 02-05-2006 13:10 ]

TT

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

moto-moi schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:03:
[...]

Uiteraard heeft Debian dat, alleen wat je installeerd is de pure basis, die je nog verder op moet tuigen met utils die je nodig hebt (zoals x.org ), je kunt je voorstellen dat ik niet gelukkig zou worden als ik een server installeer en er allemaal grafische zooi voorbijkomt.
Sterker nog, ik heb geeneens een idee wat voor grafische kaarten er in onze servers zitten, we gebruiken die toch bijna nooit :P
Oké maar word Debian dan niet veel gebruik voor de desktop? voor servers is het maar grafisch mode troep, maar voor de desktop gebruiker (ex windows gebruikers zoals ik :+ ) is het wel een pre om een grafisch omgeving te hebben en graag al met de installatie.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Debian + Desktop = Ubuntu Dat is geen wet van Meden en Perzen, maar voor desktop systemen werkt Ubuntu out-of-the-box prettiger dan Debian.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sir Isaac schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:15:
Debian + Desktop = Ubuntu Dat is geen wet van Meden en Perzen, maar voor desktop systemen werkt Ubuntu out-of-the-box prettiger dan Debian.
Oke weer iets geleerd, ik heb ubuntu ook gedownload maar nog niet geinstalleerd.
Ik blijf denk ik gewoon bij Mandriva 2006 want ubuntu heeft kernel 2.4.x.x en daar zijn geen drivers voor mijn mobo of kan ik deze ook naar 2.6.x.x update? zou wel een noob vraag zijn. :D

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 02-05-2006 13:34 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet welke Ubuntu-versie jij gedownload hebt dan, maar voor zover ik weet heeft versie 5.10 gewoon een 2.6.x.x-kernel aan boord. Uit mijn hoofd een 2.6.12, maar dat weet ik niet zeker. Ubunty 6.06 heeft in ieder geval versie 2.6.15 aan boord.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ik kan me niet voorstellen dat ubuntu geen 2.6 kernel heeft als install keuze ;)
kort door de bocht, maar ik ben het er wel mee eens.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De huidige Debian stable (Sarge) start standaard met een 2.4 kernel (maar je kunt de installatie ook met een 2.6 starten die wel meegeleverd wordt). Misschien komt de verwarring daar uit voort?

Verwijderd

Voor noobs is Ubuntu wel aan te raden ja, daar nemen ze je bij het handje, bij debian niet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
^ niet alleen voor newbies maar ook voor mensen die betere dingen met hun tijd te doen hebben dan het handmatig aan de praat krijgen van tig dingen, die bij Ubuntu de distro samenstellers al voor je hebben geregeld.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Harm schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:38:
Ik weet niet welke Ubuntu-versie jij gedownload hebt dan, maar voor zover ik weet heeft versie 5.10 gewoon een 2.6.x.x-kernel aan boord. Uit mijn hoofd een 2.6.12, maar dat weet ik niet zeker. Ubunty 6.06 heeft in ieder geval versie 2.6.15 aan boord.
Ik dacht dat 5.10 kernel 2.4.x.x had maar als deze ook 2.6.12 heeft dan kan ik het welles gaan proberen want mijn drivers kan ik alleen in 2.6.x.x krijgen. En waar kan ik ubuntu 6.06 vandaan halen vind hem niet op hun site.

In Mandriva krijg ik de heltijd van deze rare desktop crashes. :X

screenie

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

ikzelf ben ook een newbie, en vond ubuntu inderdaad ook netjes werken.

Het zit redelijk logisch in elkaar, alleen, als je een poweruser bent en graag in instellingen ligt te prutsen, zal ubuntu niet echt iets voor jou zijn, in de desktopomgeving kan je namelijk wel een aantal zaken instellen, maar het is niet zo uitgebreid als een YAST in suse bijvoorbeeld...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
bogy schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:49:
ikzelf ben ook een newbie, en vond ubuntu inderdaad ook netjes werken.

Het zit redelijk logisch in elkaar, alleen, als je een poweruser bent en graag in instellingen ligt te prutsen, zal ubuntu niet echt iets voor jou zijn, in de desktopomgeving kan je namelijk wel een aantal zaken instellen, maar het is niet zo uitgebreid als een YAST in suse bijvoorbeeld...
Dat is natuurlijk onzin, Ubuntu is gewoon Debian waar al wat standaard programma's en instellingen zijn goedgezet/geinstalleerd, zodat je een out-of-the-box systeem hebt. Verder kan je er alles mee wat je ook met Debian kan, alleen niet alles grafisch dus moet je af en toe met de hand een config-file aanpassen.

Verder kan ik je kubuntu aanraden als je een beginner bent. KDE lijkt namelijk een stuk meer op XP dan Gnome. Maar welke van de twee jij het lekkerste vind werken, is natuurlijk een persoonlijke mening. Probeer ze gewoon allebij eens uit.

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

mad_max234 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:49:
Ik dacht dat 5.10 kernel 2.4.x.x had maar als deze ook 2.6.12 heeft dan kan ik het welles gaan proberen want mijn drivers kan ik alleen in 2.6.x.x krijgen. En waar kan ik ubuntu 6.06 vandaan halen vind hem niet op hun site.

In Mandriva krijg ik de heltijd van deze rare desktop crashes. :X

screenie
Ubuntu had in 4.10 al de 2.6 kernel 2.6.8.1 om precies te zijn.

Voor het DE ben ik voor Gnome. KDE heb ik ook wel geprobeerd maar dat ligt me niet zo erg. Sluit je gewoon aan bij de interface-nazi's 8)

Overgens draai ik nu Fedora Core 5. Ben op Ubuntu begonnen, maar dat voelde niet als de beste distro voor mij, daarom verder proberen en bij Fedora Core 5 geëindigd.

Met Fedora Core 5 ben ik erg tevreden. Het nadeel alleen is dat er nog wel redelijk wat kinder ziektes inzitten en het je niet altijd lukt om gemakkelijk dingen erop te krijgen.

Als Ubuntu 6.06 uit is die nog maar weer eens even proberen :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheFirepit op 02-05-2006 16:23 ]

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie toch wel dat debian nog te hoog gegrepen is voor mij. En aangezien de pc alleen maar gebrukt gaat worden als server kwam ik op dit distrotje uit:

http://slampp.abangadek.com/wiki/HomePage

Slampp! Redelijk eenvoudig en erg gemakkelijk om een server op te draaien.. Nou twijfel ik nog tussen slampp en fedora core 5, aangezien daar ook veel servers op draaien.

En al die apt-get gedoetjes hoeven toch niet meer.. ik heb bij aptitude > installed packages gewoon gnome ertussen staan.. Maar hij start niet op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 17:53 ]

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Als alles voor je Gnome geinstalleerd is, maar je nogsteeds alleen op de Command Line Interface zit, moet je hetvolgende commando intikken:

startx

Als het goed is, start Gnome dan op. Succes ermee!

Kijk ook eens op http://www.aboutdebian.com
Daar staan een hele hoop tutorials over debian die op servers zijn gericht.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mad_max234 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:01:
Alleen heb ik zins de kernel update(2.6.14.1 en 2.6.17.18) van gister wat crashes dat moet ik nog ff oplossen.

suc6 :Y)
Erm... Er is nog geen stabiele 2.6.16.17 kernel ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:43:
^ niet alleen voor newbies maar ook voor mensen die betere dingen met hun tijd te doen hebben dan het handmatig aan de praat krijgen van tig dingen, die bij Ubuntu de distro samenstellers al voor je hebben geregeld.
Dat wil dan ook zeggen dat jij je moet aanpassen aan de smaak van de Ubuntu mensen, en dat komt toevallig genoeg niet echt overeen met hoe ik het zelf wil ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@mad_max234
Volgens wirt in het 2.6.* kernel draadje is 2.6.16.12 de laatst gereleasde kernel, hoe krijg jij het dan voor elkaar om 2.6.17.18 te installeren?
Daarnaast kan het ivm je AMD64 weleens verstandiger zijn om wat conservatiever met kernel updates om te gaan. Voor zover ik weet is het AMD64 spul nog steeds niet 100% stabiel, dus als een kernel update niet direct nodig is (huidige kernel is stabiel en ondersteunt (bijna) alles), zou ik hem nog niet updaten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:44:
Ik zie toch wel dat debian nog te hoog gegrepen is voor mij. En aangezien de pc alleen maar gebrukt gaat worden als server kwam ik op dit distrotje uit:

Slampp! Redelijk eenvoudig en erg gemakkelijk om een server op te draaien.. Nou twijfel ik nog tussen slampp en fedora core 5, aangezien daar ook veel servers op draaien.

En al die apt-get gedoetjes hoeven toch niet meer.. ik heb bij aptitude > installed packages gewoon gnome ertussen staan.. Maar hij start niet op.
Wat voor een server wil je dan gaan draaien? Dat is misschien ook wel even handig om te weten... Misschien hebben we dan nog een gedegen advies. Hoewel het dan eigenlijk meer thuis hoort in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Bij Fedora Core 5 heb je in elk geval voor het installeren de keuzen of je hem al server of desktop wil inrichten en je hebt ook nog de keuze uit een aantal verschillende soorten servers.

Ubuntu is hier 'out-of-the-box' wat minder geschikt voor volgens mij...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij ubuntu kun je iig een parameter bij het booten vanaf de cd meegeven "server", dan installeert 'ie ook alleen maar een base install.

Hier stond een dode link.

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Bij Fedora kan je grafisch aangeven wat je wilt. Als je voor een webserver kiest worden de desbetreffende packages ook geinstalleerd. Dit lijkt me niet dat dit ook met Ubuntu gebeurd... Dan moet je zelf nog uitvogelen wat je precies moet installeren volgens mij

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo raar vind ik dat niet, het dwingt je om zelf keuzes te maken welke software je precies hebben wilt. Qua gebruikersvriendelijkheid maakt het weinig uit, 'apt-get install apache2 mysql php4' lukt iedereen (die weet waar hij mee bezig is) wel :P

🌞🍃

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Idd, zodat je niet teveel actief hebt en alleen resources besteed aan dingen die je echt nodig hebt..grafische dingen is alleen verlies..

Maar je doet gewoon "sudo apt-get install apache2 mysql php4" of "apt-get install samba" als je een fileserver nodig hebt...

Staat hier allemaal redelijk duidelijk: www.ubuntuguide.org

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Op die manier zou het inderdaad ook kunnen, maar als je n00b bent dan moet je dat eerst uitzoeken voordat je het bij Ubuntu kan en bij Fedora krijg je die keuze al zonder extra acties.

Het nadeel van Fedora vind ik wel dat je een hele dvd naar binnen moet sjorren i.p.v. een cd bij Ubuntu...

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:48:
@mad_max234
Volgens wirt in het 2.6.* kernel draadje is 2.6.16.12 de laatst gereleasde kernel, hoe krijg jij het dan voor elkaar om 2.6.17.18 te installeren?.
volgens kernel.org 2.6.16.13, latest stable snapshot is 2.6.17-rc3-git7.

neemt niet weg dat ik het ook prachtig vind dat je dan een 2.6.17.18 kernel kan installeren :+

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-01 15:29
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:44:

Als je alleen een server wilt hebben heb je geen gnome of KDE nodig, dat neem alleen maar ruimte op je hd en geheugen in beslag. Probeer je server maar eens met de command line te gebruiken, als je die door hebt kan je er veel beter mee overweg voor dat doeleinde.
Daarnaast kan je in de debian install trouwens ook kiezen voor een installatie met de hele rataplan aan x en zowel gnome als KDE, weet niet precies hoe dat ging maar het zit al wel in de install.

[ Voor 11% gewijzigd door siknu op 04-05-2006 01:23 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:08
gupje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:58:
[...]

volgens kernel.org 2.6.16.13,
*knip*
Zo snel gaat dat ;) (die is pas 'savonds gereleased)
Pagina: 1