Toon posts:

Scherptediepte en grootte ccd/cmos

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of de scherptediepte niet alleen afhankelijk is van de lichtsterkte van de lens, maar ook van de grootte van de beeldchip? Ik heb gehoord en intuitief lijkt het mij ook wel logisch dat een lens met f 2.8 op een camera met een grote sensor (full frame 35 mm bv.) een veel kleinere scherptediepte toont dan een lens met f 2.8 op een camera met een kleine sensor. Dit zou te maken hebben met de verhouding tussen het beeld, de opening van de lens en de grootte vd chip en de afstand tussen de lens en de chip (?).

Ik twijfel de Canon G6 te kopen of de Sony R1 en omdat ik vooral bij portretfoto's graag een zo beperkt mogelijke scherptediepte wil, is dit wel interessant om te weten. Nu zou ik ook bv. de Minolta D5 kunnen kopen om mijn 50 mm F1.4 ( :-) ) erop te kunnen zetten, zodat ik i.v.m. de vergrotingsfactor een 80 mm-lens met f 1.4 heb, maar ik moet bekennen dat ik niet meer zonder zoomlens kan en de luxe van live preview enzo teveel mis bij een digitale reflex... Dank alvast!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een full frame camera met 80 mm op f/1,8 heeft, vergeleken met een crop dSLR en een 50 mm (dus 80 mm equivalent) f/1,8 lens, een kortere scherptediepte.

Speel maar eens hier: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Een Canon 1Ds II met 80/1,8 heeft, op 3 meter afstand een scherptediepte van plus en min 7 cm.
Een Canon 10D met 50/1,8 heeft, op diezelfde afstand een scherptediepte van plus en min 12 cm.

Maar, het gaat erg glad ijs worden als je digicompacts gaat vergelijken, tenzij je exacte sensor afmetingen weet zodat je een nuttige vergelijking kan maken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Scherpte diepte is gedefinieerd als

DOF= 2 A d s0(s0-f)f2/{f4-A2d2s02}

Met A als aperture, f focus distance, d evenredig met pixelgrote, s0 zijnde de afstand tot het object.

Dus het is niet afhankelijk van sensor grote. Echter er is meestal wel een verband tussen sensorgrote en grote van de pixels natuurlijk.

Edit: en 50mm op een ff is natuurlijk niet het zelfde als 50mm op een 1.6 crop! Dus idd als je op beide sensoren een 50mm zet veranderd het f getal in de bovenstaande formule en heb je dus een andere DOF.

[ Voor 21% gewijzigd door Viva Vince op 02-05-2006 12:28 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Viva Vince schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:26:
[...]

Dus het is niet afhankelijk van sensor grote. Echter er is meestal wel een verband tussen sensorgrote en grote van de pixels natuurlijk.
nevermind :+

[ Voor 36% gewijzigd door JumpStart op 02-05-2006 12:29 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-10 22:00

Remy

I usually get 100% accuracy

R1 heeft een APS-like sensor: 21.5 x 14.4 mm
G6 heeft een 1/1.8" sensor: 7.18 x 5.32 mm

Viva Vince: het is wel afhankelijk van de sensorgrootte als je het verschil tussen deze 2 cams bekijkt, en hun lenzen ;) Succes met berekenen Devon Miles, je hebt nu de info die je nodig hebt ;)

LinkedIn
Instagram

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 22:18
Edit: en 50mm op een ff is natuurlijk niet het zelfde als 50mm op een 1.6 crop! Dus idd als je op beide sensoren een 50mm zet veranderd het f getal in de bovenstaande formule en heb je dus een andere DOF.
50 mm is 50 mm, zowel op een fullframe als op een 1.6 crop. Wat de crop doet is een uitsnede maken, waardoor je een "kleiner" beeld krijgt. ook het perspectief blijft het zelfde op een fullframe en op een 1.6 crop.

Wanneer je nu op een 1.6 crop een 28 mm zet (dat levert 28*1.6=44.8mm equivalent op) heb je weer het zelfde beeld oppervlak maar dan wel met een wijder perspectief. in principe levert een 28 een grotere scherptediepte op, maar doordat bij de 1.6 cropfactor de pixels een stuk kleiner zijn, heeft dat toch ongeveer de zelfde scherptediepte als een 50mm op een fullframe.

[ Voor 17% gewijzigd door fotoklaasje op 02-05-2006 12:37 . Reden: quote toevoegen voor de duidelijkheid ]

http://www.klaasje.com

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Remy...
Hehe wel mee eens, we bedoelen het zelfde denk ik. Als hij op beide een 50mm FF equivalente(rekening houdend met crop) lens er op schroeft dan mag het natuurlijk niet uitmaken. Als hij op beide een 50mm lens (crop niet meegenomen) schroeft dan maakt het natuurlijk wel uit.

Maar dat is een beetje off-topic...

[ Voor 5% gewijzigd door Viva Vince op 02-05-2006 12:37 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:14:maar ik moet bekennen dat ik niet meer zonder zoomlens kan en de luxe van live preview enzo teveel mis bij een digitale reflex...
olympus e-330

Verwijderd

Topicstarter
Wow, dank voor de replies. Met name die berekening van DOF= 2 A d s0(s0-f)f2/{f4-A2d2s02} is vrij uitdagend....

Ik wacht in ieder geval de Sony H5 nog even af, aangezien die wel Steady Shot heeft en een lichtsterker objectief dan de R1.... plus 3 inch display :-). Weet iemand of er nog een R2 komt die wel laser-hologram-AF heeft o.i.d. en optische of anderszins stabilisatie? Of is het dan gewoon wachten op de Alpha-serie met live preview als in de E-330?

Ik heb nu drie jaar een Leica D-Lux in gelikt roodlederen etui en wil de komende drie jaar een camera waar je ook echt foto's mee kan maken en niet het dubbele betaalt voor het logo met de rode stip (hoewel nog steeds de mooiste camera wat mij betreft en een van de weinige compacts met het puppy-effect: als je 'm tevoorschijn haalt, krijg je al snel aandacht, maar mijn vriendenkring is nu wel groot genoeg, vandaar de keuze voor een saaie Sony bv.), en daarom ook het vele geweifel over de keuze voor een G6 of R1 (of E-330 of D50 of 7D etc. etc....).

Deze iets te lang uitgevallen zin ten spijt, sta ik open voor advies of threads over een camera waarmee ik een behoorlijk portret kan schieten, maar ook bv. repetitiefoto's e.d. kan schieten.... Ik moet ook nogal eens foto's maken voor koren (die zingende dus) en moet dat nu nog vaak met mijn oude analoge camera doen met standaardobjectief vanwege het slechte licht in de gemiddelde kerk... een goede 400 iso is dus wel een voorwaarde. Alvast weer dank voor alle respons.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, de wens van hoge ISO tegen acceptabele ruis is en blijft, voor zover we ons beperken tot digitale fotografie, het beste te bedienen met dSLR.

Live preview (uitgezonderd het systeem met een 2e, veel kleinere, beeldchip, zoals de Olympus dat doet) wil je dan liever niet want een sensor actief houden betekent meer ruis introduceren.

Verwijderd

Compact camera's hebben een kleine sensor + een kleinere lens, hierdoor krijg je kortere brandpunt afstanden, wat verantwoordelijk is voor de scherptediepte.

Wil je echt controle over scherptediepte en vind je (geen) ruis belangrijk, dan kom je bij een DSLR uit.

G6 heeft een kleine sensor die zowiezo schrappen voor jouw doel.

Zo'n R1 zou ik ook links laten liggen (los van dat het Sony is, hetgeen ik een zeer min bedrijf vind) omdat je toch een keer tegen de beperkingen van de lens aan zult lopen en je dan moet gaan behelpen met hulpmiddeltjes voor macro, wide angle, tele. En het apparaat is niet kleiner dan een DSLR.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een TC is ook heel leuk om met scherptediepte te spelen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

begintmeta schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:24:
Een TC is ook heel leuk om met scherptediepte te spelen.
Al is het maar omdat je dan over het algemeen de beschikking hebt over tilt en shift wat je speelmogelijkheden met de scherptediepte nog eens drastisch uitbreidt!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11 11:46
Eigenlijk een herhaling van wat hier al staat: ;)

Er zit wel een verschil in scherptediepte, wat eigenlijk komt doordat je hetzelfde beeld vanuit een ander brandpuntsafstand "bekijkt".

Zo kun je een onderwerp met een full frame DSLR en een 80mm lens beeldvullend krijgen, en op dezelfde manier kun je dat onderwerp op een 1.6x crop factor DSLR ook beeldvullend krijgen vanaf dezelfde afstand, maar dan heb je dus een 50mm lens nodig. (50x1.6=80mm).

En we weten allemaal dat een kleiner brandpuntsafstand zorgt voor een grotere scherptediepte.
Om in het geval van een cropfactor DSLR dus hetzelfde beeld te krijgen als bij full frame, dan heb je dus een kleiner brandpuntsafstand nodig, waarmee je bij die cropfactor camera (met een kleinere sensor) een grotere scherptediepte hebt.

Hier staat nog wat meer info (onder t kopje 'depth of field differences'):
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page12.asp

De grootte van de sensor heeft indirect dus wel invloed op de scherptediepte, maar dit komt dus doordat een kleinere sensor een lager/kleiner brandpuntsafstand nodig heeft om hetzelfde beeld als een camera met een grotere sensor te krijgen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ALs je naar je doel kijkt en wat je allemaal wilt is eigenlijk alleen een dSLR een echte optie. Voor koren zal je groothoek willen hebben. Wil je niet met een tas vol sooi slepen dan is de Sony met zijn grote sensor het enige alternatief zover ik weet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1