Kan iemand mij vertellen of de scherptediepte niet alleen afhankelijk is van de lichtsterkte van de lens, maar ook van de grootte van de beeldchip? Ik heb gehoord en intuitief lijkt het mij ook wel logisch dat een lens met f 2.8 op een camera met een grote sensor (full frame 35 mm bv.) een veel kleinere scherptediepte toont dan een lens met f 2.8 op een camera met een kleine sensor. Dit zou te maken hebben met de verhouding tussen het beeld, de opening van de lens en de grootte vd chip en de afstand tussen de lens en de chip (?).
Ik twijfel de Canon G6 te kopen of de Sony R1 en omdat ik vooral bij portretfoto's graag een zo beperkt mogelijke scherptediepte wil, is dit wel interessant om te weten. Nu zou ik ook bv. de Minolta D5 kunnen kopen om mijn 50 mm F1.4 ( :-) ) erop te kunnen zetten, zodat ik i.v.m. de vergrotingsfactor een 80 mm-lens met f 1.4 heb, maar ik moet bekennen dat ik niet meer zonder zoomlens kan en de luxe van live preview enzo teveel mis bij een digitale reflex... Dank alvast!
Ik twijfel de Canon G6 te kopen of de Sony R1 en omdat ik vooral bij portretfoto's graag een zo beperkt mogelijke scherptediepte wil, is dit wel interessant om te weten. Nu zou ik ook bv. de Minolta D5 kunnen kopen om mijn 50 mm F1.4 ( :-) ) erop te kunnen zetten, zodat ik i.v.m. de vergrotingsfactor een 80 mm-lens met f 1.4 heb, maar ik moet bekennen dat ik niet meer zonder zoomlens kan en de luxe van live preview enzo teveel mis bij een digitale reflex... Dank alvast!