Toon posts:

Telefoondraad of netwerkkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een adsl-abo bij edpnet. Die komt binnen in mijn living via de gewone telefoonlijn. Nu had ik daar eerst een draadloze adsl modem aanhangen maar het verlies van de living naar de bureau is toch wel te groot.
Dus nu zoek ik een oplossing. Ik denk persoonlijk om een telefoondraad (18m) over mijn zolder te leggen zodat ik mijn modem bij op mijn bureau kan zetten.
Maar nu dacht ik, heeft dit dezelfde snelheid als ik bijvoorbeeld de modem in de living zou laten staan en van daaruit een netwerkkabel leggen? (ook 18m)

Wat is dus de beste keuze, er zit toch geen verlies op een telefoondraad van 18m? En het liefste zou ik ook die modem bij mij zetten, als er natuurlijk geen snelheidsverlies is.

Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:53

samo

yo/wassup

Telefoondraad (verlengsnoer) heeft meer verlies dan netwerkkabel, waardoor je verbinding trager en instabieler kan worden. Een netwerkkabel is daarom het snelste.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Zeker? Is toch ook een signaal over een lijn?

En heb ik daarvoor een crossed of een straight kabel nodig?

Thx!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:23 ]

Verwijderd

Koop betere wifi apparatuur of trek een Cat5(e) kabel naar je bureau. Tussen je splitter en modem mag slechts 1 meter zitten, en je splitter dien je zo direct mogelijk bij je ISRA te plaatsen. Verlengen "kan" wel, maar is niet aan te raden. Grond-telefoonkabel is wel van een betere qualiteit dan een huis-tuin-keuken kabeltje, daar zit ook wel verlies op, maar niet zoveel als thuis met een kabel zonder mantel / twist.

De PTT kon 20 jaar geleden al 1gbit over een hoofd grondkabel trekken, dat zegt wel iets over de qualiteit van de grondkabels (die zijn iets van 15cm dik, 500+ aders).

Maargoed, om even terug te komen op wat je moet doen: Koop een Cat5e netwerkkabel, deze kosten voor afstanden van 20 meter (incl gemonteerde RJ45 connectoren) denk ik 15 euro (max! Losse meterprijs vanaf een rol is 0,19 euro).

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-04 11:16
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:42:[...]
Tussen je splitter en modem mag slechts 1 meter zitten.[...]
Hmmz, de laatste keer dat ik daar gezeur over had met KPN mocht het nog 10m zijn.. 8)7 Heb bij m'n ouders er wel 15m tussen zitten, aangezien ik de modem niet in een vochtige kelder wil plaatsen. Maar dat is dan wel een dikke getwiste en geshielde kabel. Werkt perfect (iig tot 1.5 Mbit). _/-\o_
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker gaan voor een UTP cat5(e) of hoger van je modem naar je pc. en dan het kabeltje tussen je aansluiting en je modem zo kort mogelijk houden.cat5(e) moet tot ongeveer 100m geen problemen en snelheidsverlies opleveren (op 100Mbit)...

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeer degelijke wifi maar de afstand van mijn huis tot aan de "telefooncentrale" geeft me al veel verlies op mijn adsl lijn. Daarom wil ik het wifi verlies zo klein mogelijk houden en het beste resultaat is blijkbaar nog steeds met een UTP kabel. Zoals men hierboven zelf zegt, bijna geen verlies.

Allemaal bedankt voor het even op te helderen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 14:12 ]

Pagina: 1