Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IR ontvanger + winlirc

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
helow, ik heb zelf een IR-ontvanger gesoldeerd naar dit schema:

http://lnx.manoweb.com/lirc/mids/components-color.png

Nu is de vraag:

Met Winlirc heb ik al +- 8 afstandsbedieningen proberen instellen afkomstig van reciever/tv/dvd.
Altijd een verstoord signaal.

En als ik RAW code kies, komen op dat scherm tientallen gegevens per minuut zonder ik iets doe.. is dit normaal? zit ik met storingen?

OF, de verbinding tussen mijn 'IR-component' en de losse componenten is verbonden met kabeltje van +- 15cm, kan dit kwaad? en de tussen serial-component en losse componenten is ook 10cm kabel tussen...

mvg

mvg!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 10:41 ]

Verwijderd

Normaal gezien zou je geen signalen mogen krijgen als je niets zendt. Dus je zit met storingen. Post mssh eens een foto van je opbouw, zodat we heb kunnen controleren. Heb je hem op een print opgebouwd?

groeten
Jan

Verwijderd

Misschien dat het helpt als je de onderdelen rechtstreeks op de connector soldeert. Dat heb ik nu al heel vaak gezien en zelf ook gedaan en geen problemen ondervonden.

Maar pics zouden idd wel handig zijn.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Die TSOP en 78L05 moeten waarschijnlijk (beter) ontkoppeld worden, zeker met lange draden. Zet in ieder geval een 100nF over de ingang en ground van de 78L05 en voor de zekerheid ook aan de uitgang (oftewel 1 tussen linker en middelste pootje en 1 tussen rechter en middelste pootje). De 4.7uF moet juist dicht bij de TSOP zitten, verplaats die dus naar daar of zet er daar nog een bij. Als de draden kort zijn kunnen de 78L05 en de TSOP die condensator waarschijnlijk wel delen, met langere draden kan dat niet. En de ingang van de 78L05 moet dus zowieso nog een condensator hebben.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
dus de boodschap is lange draden van ontvanger wegdoen en direct op print aansluiten?

maar waardoor heb ik die storingen dan?

mvg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:23 ]

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:22:
dus de boodschap is lange draden van ontvanger wegdoen en direct op print aansluiten?
Of gewoon die condensators toevoegen.
maar waardoor heb ik die storingen dan?
Dat TSOP IC is voor een deel digitaal en digitale ICs hebben nogal een pulsachtig stroomgebruik. Bij intern schakelen van transistoren heeft het IC gedurende zeer korte tijd relatief grote stromen nodig. Hiervoor is een snelle voeding nodig met een lage interne weerstand. Vrijwel geen enkele voeding kan dit direct aan, terwijl condensators juist wel geschikt zijn hiervoor (met name keramische). Condensators kunnen die snelle stroompulsen wel leveren. Om de weerstand (en andere parasitaire eigenschappen zoals inductie) laag te houden moeten deze wel dicht bij het IC zitten dat deze pulsen vraagt. 15cm draad ertussen is dus vragen om problemen. Het is echter geen probleem om 15 cm draad naar de condensator toe te hebben, als deze maar dicht bij het IC zit. Ook de 78L05 heeft condensators nodig aan beide kanten om z'n voeding stabiel te houden. In dat schema zit er bij de ingang helemaal geen een (dat is zowieso fout). De uitgang van de 78L05 en de voedingspinnen van de TSOP delen samen de 4.7uF. Dat kan wel zolang ze maar dicht bij elkaar zitten. Als ze verder uit elkaar zitten kunnen ze hem niet meer delen en zal je er twee nodig hebben.

edit: die storingen zijn waarschijnlijk omdat de TSOP geen stroompulsen kan trekken uit de voeding bij gebrek aan een condensator. Daardoor zal de spanning voor de TSOP inzakken tijdens zo'n puls en het IC niet meer goed functioneren.

[ Voor 9% gewijzigd door madwizard op 02-05-2006 13:34 ]

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
http://img369.imageshack.us/my.php?image=ir2xm.gif

dit is de opbouw

en moet ik de draden van serial ook inkorten of kan dat geen kwaad?

PS: waar op die TSOP is juist het gevoeligste punt voor signalen? aan die knobbel?

mvg

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de TSTOP rechtstreeks aangesloten en werkt idd beter! maar ik krijg nog steeds af en toe storingen...

mvg

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:35:
en moet ik de draden van serial ook inkorten of kan dat geen kwaad?
Probeer nou maar een condensator aan de ingang van de 78L05, dan maken die draden ook niet meer uit.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
het werkt ECHT goed nu zelf op laange afstanden!

danku mannen !
Pagina: 1