Toon posts:

intern netwerk scheiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik zit met het volgende probleem. Ik heb een netwerk wat ik intern wil beveiligen met 2 dhcp servers de eerste op MAC adres gefilterd en in range 192.168.0.x waar alle vertrouwde computers op mogen en een 2e dhcp in de range 192.168.1.x waar iedereen op mag. Nu is mijn vraag hoe kan ik die op mijn LINUX bak laten scheiden? Het gaat om Red Hat 9.0

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:50
1 fysiek met 2 verschillende geconfigureerde DHCP server wordt volgens mij een beetje moeilijk.
Omdat een DHCP request in principe op het algemene broadcast IP-adres vallen, komen deze bij beide DHCP servers terecht.
Je kan wel veel makkelijker af met 1 DHCP server en deze instellen voor BEIDE domeinen (en desnoods de andere slave maken van de eerste)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daarvoor heb je geen twee dhcp servers voor nodig. Je kunt in de configuratie aangeven dat je bekenden allemaal een voorgedefinieerd adres geeft en voor de onbekenden uit een range kiest. Eventueel koppel je twee ipnummers met een appart subnetmask aan 1 eth device.

Zolang je netwerk niet fysiek gescheiden is, is het trouwens redelijk makkelijk te omzeilen door handmatig een ip nummer in te vullen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'