Toon posts:

Computer gaat niet meer aan na plaatsen PCI netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag heb ik ADSL internet bij een vriendin geinstalleerd. Eerst netwerkkaart + kabel gekocht. Toen ik deze kaart in de PC had geplaatst wou de PC niet meer aan. Alleen de lampjes bleven constant branden. Als ik hem weer uit de PC haalde startte hij weer als vanouds op.

Ik ben toen in de bios gaan kijken en heb de IRQ toewijzing van manual naar auto gezet. Maar het probleem bleef bestaan. Vervolgens de optie "AC Power Recovery" op "enabled" gezet en "Modem assigned to IRQ" op "not available" gezet aangezien ik het oude 56k modem eruit had gehaald. Nu startte de PC wel op! Gelijk WinXP (oude SP1), Office XP en Internet geinstalleerd. Alles werkte prima.

De PC zonet afgesloten dmv start>afsluiten>uitschakelen. Wat me opviel was dat de PC niet vanzelf uitging maar de melding gaf "U kunt nu de PC uitzetten" Vervolgens heb ik 7 seconden lang de POWER knop ingedrukt en de PC sloot normaal af. Wel bleven de lampjes van de CD-ROM, Power en HD constant knipperen. Vervolgens de stroom eraf gehaald. Ik ben nu net thuis en kreeg net telefoontje dat de PC weer niet aan ging. Weet iemand wat er mis kan zijn?

Specificaties van de PC (voor zover ik weet)

Intel Celeron 400
64 MB Ram
6 Gb HD
Aopen moederbord
Standaard 100mbit/s PCI Netwerkkaart

Alvast bedankt!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15
Toevallig een 10/100 kaartje met een nieuwere realtek chipset? (8139D geloof ik)

Die zijn dacht ik PCI2.2 ipv de in die ouwe bak gangbare PCI 2.1 standaard.

WinXP (oude SP1), Office XP..... op een celeron 400/64Mb? mjah dan merk je ook niet meer dat je adsl hebt tov een 14.4 modem....

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 01-05-2006 23:15 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
De voeding van de pc is zo goed als stuk en/of de batterij is bijna leeg.

Verwijderd

inderdaad, vervang de nic maar voor een 3com of een andere maar in iedergeval met een oude chipset
dan zal die wel starten

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:11:
Vervolgens de stroom eraf gehaald. Ik ben nu net thuis en kreeg net telefoontje dat de PC weer niet aan ging. Weet iemand wat er mis kan zijn?
... Nadat je de "stroom" eraf hebt gehaald, heeft ze de stekker er toch wel weer ingestoken cq. de "stroom" er weer opgezet he?

(niet lullig bedoeld, maar je moest eens weten hoe vaak je 't tegenkomt :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

De netwerkkaart heb ik vandaag gekocht bij de mediamarkt. Weet niet uit mijn hoofd wat voor chipset maar hij is wel net nieuw dus. En ja het is een erg oude bak, maar kan dat PCI versieverschil ook de reden zijn dat het systeem totaal niet opstart? Die keren dat hij wel startte deed de netwerkkaart en het internet het gewoon prima.

Ja ik had bij een vriend gezien dat WinXP nog redelijk draaide op een 300 Mhz systeem en aangezien XP zoveel relaxter is dan 98 heb ik het maar geprobeerd. Maar je hebt gelijk het gaat niet echt snel.

En het kan ook de batterij zijn? Wat is het meest waarschijnlijk dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 01:05:
Bedankt voor de snelle reacties.

De netwerkkaart heb ik vandaag gekocht bij de mediamarkt. Weet niet uit mijn hoofd wat voor chipset maar hij is wel net nieuw dus. En ja het is een erg oude bak, maar kan dat PCI versieverschil ook de reden zijn dat het systeem totaal niet opstart? Die keren dat hij wel startte deed de netwerkkaart en het internet het gewoon prima.
Als het überhaupt gewerkt heeft, is het niet een PCI versieprobleem. Als je kaart PCI 2.2 zou eisen en je moederbord PCI 2.1 zou leveren, zou de NIC gewoon niet gedetecteerd worden.

Geef trouwens aan *welk* AOpen moederbord je hebt, dat kan nogal eens schelen qua chipset :o
Ja ik had bij een vriend gezien dat WinXP nog redelijk draaide op een 300 Mhz systeem en aangezien XP zoveel relaxter is dan 98 heb ik het maar geprobeerd. Maar je hebt gelijk het gaat niet echt snel.
400MHz is het probleem niet, 64MB RAM is het probleem. WinXP wil zelfs op een P90 draaien (vraag alleen niet hoe...) als je er genoeg RAM in stopt. Onder de 128MB zit Windows continu te swappen naar harddisk (virtueel geheugen), wat performance helemaal doet instorten. Als je niet meer dan 64MB erin kunt stoppen is Win98SE eerder aan te raden idd (en dan nog wordt het krap als je een grote app als Firefox gaat draaien) Pas vanaf 192MB begint WinXP lekker te lopen.

Ander tip:
Kijk eens even goed naar welke chip deze NIC gebruikt. Als het (zoals verwacht) een Realtek RTL8139-chip heeft, moet je weten dat die chip nogal CPU-intensief is. Bij een 2GHz CPU is dat natuurlijk nauwelijks een probleem, maar bij een tragere CPU als deze ga je dat merken, sterker nog, de CPU gaat de bottleneck worden voor je LAN verbinding. Ik heb meegemaakt dat bij een P2-350 met RTL8139 de throughput over de "100Mb" NIC niet hoger kwam dan 4Mb, bij CPU belasting van 100%. NIC vervangen voor een 2e hands goede NIC (3Com iirc, maar alles met Intel of Digital chip is ook goed) en de throughput ging gelijk naar 9.5Mb met CPU belasting van 20% (het was een 10Mb LAN, vandaar niet hoger dan 9.5Mb)

Zo'n goede kaart hoeft niet veel te kosten - een *nieuwe* 3Com 100Mb PCI kaart heb je in Pricewatch al voor EUR 9.95 (categorie: Overstock), 2e hands zie je ze vaak op beurzen of in kleine winkels voor EUR 5 en in de kringloop vind je ze regelmatig voor EUR 1 :z
En het kan ook de batterij zijn? Wat is het meest waarschijnlijk dan?
Lijkt me sterk, lege batterij geeft meestal gewoon een of andere checksum error "Press F1 to continue". Maar het hangt af van wat voor BIOS je hebt en dat hangt weer af van exact welk mobo je hebt (snap je waarom die specs relevant zijn...).

Ik denk echter dat het iets veel simpelers is:

Het zou zomaar kunnen dat je bij het installeren van de NIC een flatcable -bijvoorbeeld de IDE kabel waar je HDD op zit- aangeraakt hebt en een tikje los is komen te zitten. Dat geeft al snel dit soort klachten :7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dus de batterij kan het niet zijn. Het heeft wel gewerkt dus het kan ook geen PCI versieverschil zijn. Alle snoeren heb ik ook gecheckt en dat zit allemaal goed. Hij start gewoon op zonder PCI kaart, zet je hem erin dan wil ie gewoon niet aan.

Ik kan inderdaad beter Win98 erop zetten, extra geheugen kopen en een oudere netwerkkaart erin zetten.. Alleen ik wil eerst graag weten waarom hij het dus wel gedaan heeft met deze kaart en nu niet meer.

Ik ga binnenkort weer bij haar langs dus dan zal ik even de chipsets van netwerkkaart en moederbord noteren en posten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 14:37:
Dus de batterij kan het niet zijn. Het heeft wel gewerkt dus het kan ook geen PCI versieverschil zijn. Alle snoeren heb ik ook gecheckt en dat zit allemaal goed. Hij start gewoon op zonder PCI kaart, zet je hem erin dan wil ie gewoon niet aan.

Ik kan inderdaad beter Win98 erop zetten, extra geheugen kopen en een oudere netwerkkaart erin zetten..
Hoezo ouder :?

De RTL8139 is ondertussen ook aardig bejaard hoor, het probleem is niet dat het te nieuw is, het probleem is dat het een uiterst brak ontwerp is waarvan de DMA niet goed functioneert, dus veel teveel data via CPU moet ipv rechtstreeks naar RAM. Of je nu een 10 jaar oud DEC 21143-based kaart pakt of een splinternieuwe Intel, 3Com of Broadcom geval maakt niet uit, wat ze goed maakt is dat ze de CPU ontlasten :o
Alleen ik wil eerst graag weten waarom hij het dus wel gedaan heeft met deze kaart en nu niet meer.
Idd goed om te weten, want wat nu met de NIC foutgaat zou zomaar op een ander moment met iets anders fout kunnen gaan.
Ik ga binnenkort weer bij haar langs dus dan zal ik even de chipsets van netwerkkaart en moederbord noteren en posten.
OK :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1