Toon posts:

A8N32 SLI Deluxe problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Allemaal,

Ik heb sinds kort een eem A8N32 SLI Deluxe en ik heb een probleem. Ik word van dat Asus forum geen steek wijzer dus hoop dat hier iemand kan helpen.

Als ik in de BIOS het systeem probeer over te klokken met een AI Booster profiel en windows opnieuw boot nadat ik de wijzigingen gesaved heb krijg ik de volgende melding:

Bad BIOS Checksum

Vervolgend word er gezocht naar de moederbord CD om de geleverde BIOS te restoren.

Als ik vervolgend reboot en de BIOS in ga en de boel disable of op auto zet gaat alles weer goed.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn? hieronder mijn syteem specs:

a8n32 sli deluxe
amd fx60
2 * 1GB ocz platinum
enermax liberty 620w
2 * 7900gtx in sli

Alvast bedankt voor hulp

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
manman, met zulke specs trek je zeker tegen het maximum van je voeding? Moet ook een aardige duit gekost hebben.

anhow, al die 'automatische overclock' opties die vele mobos gebruiken zijn soms nogal wat onvertrouwbaar, probeer eens manueel te overclocken. Hou je voltages goed in het oog. En flash naar de laaste BIOS, is 1103 ofzo.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

DarkJack schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 08:51:
manman, met zulke specs trek je zeker tegen het maximum van je voeding? Moet ook een aardige duit gekost hebben.

anhow, al die 'automatische overclock' opties die vele mobos gebruiken zijn soms nogal wat onvertrouwbaar, probeer eens manueel te overclocken. Hou je voltages goed in het oog. En flash naar de laaste BIOS, is 1103 ofzo.
Hij OC`ed met AI booster die doet dat allemaal automatisch.

Het probleem zit hem denk ik in de oude BIOS versie. Anders Zou ik eens wat hardware er 1 voor 1 uithalen. om te kijken of daar het probleem in zit. Want je systeem is dan wel lekker je voeding moet de handel voorzien van prik en als dat op zo`n tax zit heb je er weinig aan. je had misschien nog beter een 750 of zelfs een 1000Watt voeding kunenn nemen.

Verwijderd

het zal wel behoorlijk wat trekken idd, maar die voeding moet dat gewoon kunnen

gewoon de bios flashen denk ik ook

offtopic:
wat een overkill beest van een systeem
volgens mij merk je pas over een jaar het verschil met 1 GTX en een 4800+
dus waarom ook nog overclocken :s

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 11:08 . Reden: ~typfouten :o ]

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 05:40
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:47:

a8n32 sli deluxe
amd fx60
2 * 1GB ocz platinum
enermax liberty 620w
2 * 7900gtx in sli

Alvast bedankt voor hulp
Wat ik zelf niet snap, je koopt zo'n systeem, waarom dan niet het memory wat ASUS aanraad ?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb van mijn oude systeem nog Kingston HyperX KHX3200A/K2 geheugen wat echt goed draaide op 2-3-2-6 timings op 2.75V. Dit zijn 4x512 mb memreepjes.
Ik vond dat hij wat trager liep op 4x512 dan 2x512.

Maar goed. Inmiddels heb ik gister geupgraded naar A8N32SLIBlijkbaar slikt de A8N32SLI het niet.
De benamingen van latencies zijn weer anders t.o.v. mijn vorige P4C800Deluxe (de tras precharge is weer anders genoemd en de burstlength ook weer) en wat ik ook instel, hij pakt het niet. Ik krijg foutmeldingen in post bios dat de floppydrive niet goed is, dat er geen toetsenbord is. En als ik de bios inga (door op del te drukken), doet het toetsenbord het ook niet. Ik moet elke keer de CMOS clearen om verder te kunnen, echt vervelend.

Laat ik gewoon alles op auto staan, dan pakt hij 2.5-3-3-8 timings, en dan loopt ie gewoon perfect.

Ik heb sowieso het gevoel dat 4x512 trager is dan 2x512, en daarbij weet ik dus neit wat ik nu moet doen met die latencies. Ik heb de 1205 bios van de A8N32SLI.
Had ik maar de Corsair TwinX2048-3500LLPRO van Lord_DrDeathHand mee overgenomen, want ik heb die config van hem overgekocht, zonder het mem.
Misschien weet iemand de exacte timings wat ik moet instellen voor mijn kingston hyperx?

NB: ik weet dus zeker dat het mem correct is, het heeft namelijk 3 jaar lang in 2-3-2-6 gedraaid op 2.75V. Ik heb ook memtest laten draaien: 0 fouten dus...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

probleem opgelost.
Ik heb de cmos gecleared. daarna heb ik het mem voltage op 2.75V gezet ipv 2.6. (kingston garandeert sowieso tot 0.2V verschil t.o.v. 2.6V).

Daarna heb ik de instellingen opgeslagen. Opgestart. Geen probleem.
Toen de ras to cas delay op 3 gezet. verder nog steeds alles op auto. Toen opgeslagen en opgestart, geen probleem, en zo ben ik stap voor stap de rijtjes afgegaan.
Nu draait ie gewoon 4x512MB iop 2-3-2-6.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nu heb ik alweer een probleem.
Ik heb de pc al 3 dagen niet meer aangehad, vanmorgen zette ik em aan, en toen gaf ie in de post bios de melding: CMOS DATE/TIME SETTINGS WRONG. PRESS F1 TO ENTER SETUP.

Ik heb het vermoeden dat de clipjes op de batterij niet helemaal aansluiten. Nu heb ik met een schroevendraaiertje die clipjes gewoon verder op de batterij geduwd. Toen gereboot, en alweer hetzelfde probleem.

Voordat ik besluit het batterijtje te vervangen:
- is dit makkelijk zelf te doen of kan ik dit beter opsturen naar de winkel?
- Kan ik gewoon een CR2032 batterijtje kopen van 3Volt en vervolgens zelf inbouwen (mocht het batterijtje kapot zijn)?
- zou ik een stukje aluminiumfolie tussen de clipjes en het batterijtje kunnen doen voor goed contact?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Dat kan je zelf wel vervangen. Ik heb echter eigenlijk nog nooit meegemaakt dat dit het probleem oplost bij een moederbord. (en heb wel vaak het vermoeden gehad)
Nu moet ik zeggen dat ik in de loop van de jaren een hekel aan dergelijke asus moederborden heb gekregen. Ik heb er zeer veel gehad, en ik heb er meer problemen mee gehad dan met bepaalde asrock moederbordjes.

edit: ik wil trouwens niet asus bashen hoor, ik heb ook veel goede ervaringen met ze, alleen niet op het gebied van s939, s754 en de a7v8x en broertjes hiervan.

[ Voor 18% gewijzigd door warcow op 26-02-2007 13:48 ]

• recoil9
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-03 21:58
Ik heb dit mb nu al een tijdje en werkt goed, alleen ik zit nu met iets raars namelijk: als 2 reepjes van 512 in dimm A2 + B2 (de zwarte geheugen sloten) dan kan de cmd rate gewoon op 1T en timings op 2-3-2-6 verder geen problemen. Maar zodra ze in A1+B1 gaan dan start me pc niet meer op, ik krijg geen beeld of wat dan ook. Kan het met de sloten te maken hebben?

Iemand hier ervaring mee?

(type geheugen: KHX3200AK2/1G)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Probeer eens met 1 reepje te testen in A1 en B1. Als dit beide wel werkt, dan is het een combinatie van beide slotjes.

• recoil9
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-03 21:58
Gister is mijn Mobo overleden :'( denk ik) geeft geen beeld meer helemaal niks, mem getest werkt ook goed videokaart getest werkt ook goed, hij geeft ook helemaal geen beepjes meer..

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:53

jgj82

Ja, maar = nee

Stof? Proc? Voeding/stekkers?

Nog even testen als ik jou was!
Pagina: 1