Toon posts:

AMD Mobile vastgezet op moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb hier mijn oude laptop uit elkaar gehaald, want ik wil die processer gebruiken in mijn PC. Het betreft een AMD Mobile 2500+ cpu in een Acer laptop.

De hele laptop is uit elkaar gehaald en ik heb hier het moederbord met processor los. De koeling is ervan af. Ik zie de bovenkant van de processor en die ligt in het socket. Maar ik krijg het er niet uit.

Is dit op een speciale manier vastgemaakt ofzo? Ik zie niks wat ik kan bewegen. Ik ga er van uit dat het niet gelijmd is. Hoe krijg ik deze nu los?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij laptops zit er vaak geen hendel naast de socket, maar een schroefje dat je een kwartslag moet draaien om de CPU los te krijgen.
Zie je wel echt fysiek een socket? Zo ja, moet die proc er uit te krijgen zijn, zo niet, heb je kans dat de proc gewoon op het mainboard gebakken/gesoldeerd zit.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige processors zijn gesoldeerd en deze kan je dus niet/zeer moeilijk verwijderen, laat staan hergebruiken. Misschien kan je even een foto trekken, dat is wat handiger om te zien of je het op één of andere manier kan verwijderen of niet.

Er zit toch niet toevallig een klein hendeltje naast het socket? Zoals op de meeste moderne desktopmoederborden?

Verwijderd

Topicstarter
Er is geen hendel zoals een normaal moederbord. Een schroefje zie ik niet.
Wat ik nu zie is de bovenkant van de processor, met het typenummer, AMD logo, en de core waar de koelpasta opzit. Dit ding is ongeveer 2mm dik, en daaronder zit dat witte ding (het socket toch?), waar je normaal die gaatjes inhebt waar de CPU infeite invalt.

Ik probeer even een foto te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 22:46 ]

Verwijderd

Behalve het schroefje waarover een andere poster het had, heb je ook wel een smal sleufje waar een schroevedraaier in past. Gebruik een schroevedraaier die bijna net zo breed is als het sleufje (dan breekt het plastic minder snel), zorg dat je hem er goed in steekt en druk de schroevedraaier in de richting van het pijltje - dat staat daar meestal ook op.

Dan zal met een tik het voetje "loslaten" en kun je tegelijk de processor eruit tillen. De schroevedraaier vervangt als het ware het handeltje. Hou de schroevedraaier dus in de "aangetrokken" stand terwijl je de processor verwijdert.