Lithium-Ion gaat kapot door ontladen te zijn, dus die hou je best constant in het stopcontact (mijn antieke 2e hands Compaq Evo N600c draait nog altijd 3 uur op zijn li-ion batterij, en hij zit bijna altijd in het stopcontact. Maar als het nodig is haalt ie weer zijn 3 uur op zijn sloffen, keeps going and going

). Als hij niet helemaal ontladen is, steek je hem toch best weer in het stopcontact, hoe minder ver ontladen hoe beter. De eerste keer kan je wel best een volledige op- ont- en oplaadbeurt inplannen (meteen je batterij kalibreren), daarna gewoon zo volgeladen als mogelijk houden.
Ook voor mobieltjes geld dit, je batterij blijft in perfecte staat als ie elke nacht aan het stopcontact mag hangen, dan blijft ie jarenlang als nieuw presteren als je eens je lader bent vergeten ofzo.
Heb je nog Ni-MH's, dan kan je nog wat last hebben van die luiheid, maar ik denk niet dat je zo'n verouderde batterijen hebt. Dan moet je regelmatig eens volledig ontladen, maar dat is niet zo kritisch als de antieke Ni-Cd'jes (die moet je echt elke keer helemaal leeg doen voor je ze oplaad).
BredeP schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:30:
Mij is altijd geleerd, net als met mobieltjes, opladen als hij nagenoeg helemaal leeg is, en als je hem een tijdje niet gebruikt, schijnt het beter te zijn voor de accu als deze ongeveer voor de helft gevuld is. Dat laatste weet ik dus niet zeker.
Op school geleerd? Das verouderde informatie (plat laten lopen was van de Ni-Cd's), gecombineerd met niet helemaal leeg laten lopen van de moderne Li-Ions, en voor een stukje de snellere zelfontlading van Ni-MH's (die lopen heel snel terug, daarom dat je voor AB'en enzo die weinig slurpen beter wegwerpbatterijen gebruikt).
[
Voor 59% gewijzigd door
naftebakje op 01-05-2006 22:41
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.