Wat is de echte bedoeling van de Author META tag?

Pagina: 1
Acties:

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 21:45
Op Google kom ik verschillende antwoorden tegen. Mijn vraag: beschrijf je met de author meta tag de auteur van de tekst van de pagina of de auteur van de code van de pagina?
Dus simpeler, de auteur van de inhoud/tekst of de auteur van de HTML code e.d.? :?

Ben hier gewoon benieuwd naar...
Staat hier iets over in een standaard? Op de site van het W3C ook niet echt hierover iets gevonden.

Veel nederlands talige websites schrijven degene die de pagina heeft gemaakt. Terwijl de engelse omschrijving wellicht toch aanduid dat het om de content/tekst author gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Urk op 01-05-2006 21:43 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

W3c is er niet duidelijk over, omdat er geen vaste lijst van waardes staat :)

Als ik bijvoorbeeld kijk hoe http://gathering.tweakers.net/forum/myreact/anne het regelt op z'n site, dan is het beide:

HTML:
1
2
<link rel="author" href="/about" title="Anne van Kesteren">
<link rel="author" href="http://limpid.nl/" title="Limpid">

Overigens geeft w3c alleen een voorbeeld met een author alszijnde schrijver van het stuk, aangezien je ook eventueel de language kan specificeren :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Urk
BtM909 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:50:
W3c is er niet duidelijk over, omdat er geen vaste lijst van waardes staat :)

Overigens geeft w3c alleen een voorbeeld met een author alszijnde schrijver van het stuk, aangezien je ook eventueel de language kan specificeren :)
Ja precies, dat had ik gezien, je geeft namelijk niet de taal van de HTML programmeur aan, lijkt me ;)

Echter, ooit moet iets of iemand toch hebben vastgelegd waar welke meta tag exact voor bedoeld is?

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Als ik deze pagina goed begrijp (te bereiken via Vancouver-Webpages: Meta, is de author metatag verzonnen door fabrikanten van sitebouwproducten. In die lijst vind je een gigantische hoeveelheid metatags waarvan de meeste niet nuttig zijn, omdat ze door niemand worden gebruikt. Nou komt de author-metatag wel redelijk vaak voor, maar ik krijg zelf sterk de indruk dat het weinig nuttig is. Da's geen antwoord op je vraag, maar mocht je dit uitzoeken omdat je het wilt gaan gebruiken, dan kan het misschien je wat tijd besparen als je weet dat er nuttiger metatags bestaan.

Cogito ergo dubito

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn vraag: beschrijf je met de author meta tag de auteur van de tekst van de pagina of de auteur van de code van de pagina?
Ik vermoed dat het oorspronkelijk bedoeld is voor de auteur van de tekst. De inhoud is namelijk het belangrijkst. HTML is slechts een vormgever van de inhoud en zou daarom ondergeschikt moeten zijn.

Edit: Boelie-Boelie's link is overtuigender dan mijn gespeculeer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Blaise op 01-05-2006 22:48 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

Het META element kan enkele zaken beschrijven die bij de pagina horen. Het is maar net aan de programma's welke ze gebruiken en welke niet. Ik kan me voorstellen dat in bepaalde gevallen programma's (CMS, intranet toolbar) willen weten wie de auteur is. In het geval van browsers zal de tag geen nut hebben, maar in het geval van spiders weer wel omdat er misschien spiders zijn die auteurs indexeren. :)

En of de auteur de auteur is van de code of de content? Ik denk dat beide hun eigen auteur kunnen hebben maar dat et toch eigenlijk de auteur van de content mee bedoeld word. De auteur van de code word toch vaak de webdevver/programmeur/enz genoemd.

• Urk
André schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:54:
En of de auteur de auteur is van de code of de content? Ik denk dat beide hun eigen auteur kunnen hebben maar dat et toch eigenlijk de auteur van de content mee bedoeld word. De auteur van de code word toch vaak de webdevver/programmeur/enz genoemd.
Maar er is geen meta tag voor de web developer of programmeur. Het zou beter zijn als er 2 waren. Bijv. code-author en content-author. Natuurlijk kan je die wel zelf maken. Een robot doet er verder toch niks mee... :)

Wel grappig dat er geen duidelijkheid voor deze tag is, terwijl hij door heel erg veel sites wordt gebruikt. In bijna alle gevallen verwijst hij toch naar degene die de code heeft geschreven. Logisch ook want degene die de content schrijft weet helemaal niks van META tags.

[ Voor 20% gewijzigd door Urk op 01-05-2006 23:14 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

De meta-author is ook self-made, dan kun je een meta-programmer ook simpel toevoegen :)

Mijn mening: ik zou er niets mee doen, eventuele copyright shit kun je ook in comments kwijt.

• Urk
André schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:14:
Mijn mening: ik zou er niets mee doen, eventuele copyright shit kun je ook in comments kwijt.
Daar heb je weer helemaal gelijk in! _/-\o_

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Is er geen zoekmachine waarmee je die tags kan doorzoeken zodat je alle artikelen van Persoon X op het internet makkelijk kan vinden?
Pagina: 1