Ik zat zojuist op Wikipedia wat te lezen over anti-materie e.d. en kwam zodoende uit bij de massa-energierelatie. Het verhaal hierbij was allemaal duidelijk en mij ook wel bekend.
Er stonden echter vier voorbeeld bij, waarvan er eentje mij niet geheel duidelijk was.
Het probleem zin 'm dus in de laatste zin: Dit is onmeetbaar klein.
Zodra ik deze tekst van achter naar voren lees, kom ik uit op het volgende.
De massa van het vat is na afkoeling bijna net zo groot (onmeetbaar verschil dus) als ze massa voor afkoeling. Dit kan ik nog begrijpen, want of het vat nu warm of koud is lijkt mij inderdaad heel weinig uit te maken. Ik stel me dit dus voor als verwaarloosbaar.
Dus: massa koud vat = massa warm vat (1)
Dan de volgende regel:
En "chemische energie van tevoren" was dus het vat met een blok hout en enkele liters zuurstofgas.
Dus de massa van het vat met blok hout zou evenveel zijn als de massa van het vat zonder blok hout. Of in ieder geval ontmeetbaar klein.
En hier klopt het dus niet. Ik weet dat er energie (warmte) verloren is gegaan, maar volgens mij is het verschil tussen een vat met een blok hout en een vat zonder blok hout, toch wel duidelijk meetbaar!
Ik ga er vanuit dat er in mijn redenatie ergens een fout zit, maar ik zie 'm op dit moment niet. Kan iemand mij wijzen op welke denkfout ik hier maak?
Is er op een andere manier nog energie verdwenen? Of is het verschil tussen het vat voor en na afkoelen toch erg groot (wat ik me niet voor kan stellen)?
Er stonden echter vier voorbeeld bij, waarvan er eentje mij niet geheel duidelijk was.
Ik heb het stuk enkele keren gelezen, maar ik mis steeds iets om het voor mij kloppend te maken.Een geïsoleerd vat met daarin een blok hout en een paar liter zuurstofgas, waarin het hout wordt aangestoken, verandert niet van massa. De chemische energie van tevoren was even groot, en gaf evenveel traagheid, als de warmte die na afloop van de verbranding in het vat zit. De totale inwendige energie is niet veranderd, dus de massa ook niet. Als de inhoud van het vat echter afkoelt, dus warmte afgeeft aan de omgeving buiten het vat, gaat de massa alsnog omlaag. Dit is onmeetbaar weinig.
Ok, duidelijk.Een geïsoleerd vat met daarin een blok hout en een paar liter zuurstofgas, waarin het hout wordt aangestoken, verandert niet van massa. De chemische energie van tevoren was even groot, en gaf evenveel traagheid, als de warmte die na afloop van de verbranding in het vat zit. De totale inwendige energie is niet veranderd, dus de massa ook niet.
Ook dit is mij nog duidelijk.Als de inhoud van het vat echter afkoelt, dus warmte afgeeft aan de omgeving buiten het vat, gaat de massa alsnog omlaag.
Het probleem zin 'm dus in de laatste zin: Dit is onmeetbaar klein.
Zodra ik deze tekst van achter naar voren lees, kom ik uit op het volgende.
De massa van het vat is na afkoeling bijna net zo groot (onmeetbaar verschil dus) als ze massa voor afkoeling. Dit kan ik nog begrijpen, want of het vat nu warm of koud is lijkt mij inderdaad heel weinig uit te maken. Ik stel me dit dus voor als verwaarloosbaar.
Dus: massa koud vat = massa warm vat (1)
Dan de volgende regel:
Aangezien zojuist (1) gesteld is, geldt hier: massa koud vat = chemische energie van tevoren.De chemische energie van tevoren was even groot, en gaf evenveel traagheid, als de warmte die na afloop van de verbranding in het vat zit.
En "chemische energie van tevoren" was dus het vat met een blok hout en enkele liters zuurstofgas.
Dus de massa van het vat met blok hout zou evenveel zijn als de massa van het vat zonder blok hout. Of in ieder geval ontmeetbaar klein.
En hier klopt het dus niet. Ik weet dat er energie (warmte) verloren is gegaan, maar volgens mij is het verschil tussen een vat met een blok hout en een vat zonder blok hout, toch wel duidelijk meetbaar!
Ik ga er vanuit dat er in mijn redenatie ergens een fout zit, maar ik zie 'm op dit moment niet. Kan iemand mij wijzen op welke denkfout ik hier maak?
Is er op een andere manier nog energie verdwenen? Of is het verschil tussen het vat voor en na afkoelen toch erg groot (wat ik me niet voor kan stellen)?