Demo/Test DVD voor Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:
  • 2.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een DVD die als test kan worden gebruikt voor je Home-Cinema set. Zowel beeld als audio moet optimaal zijn.
HiFi criteria zoals ruimtelijkheid, dieptewerking en dynamiek moet aan bod komen, alsmede beeld criteria zoals progressive weergave, motion overgangen en kleurbalans.

Een DVD die ik heb gevonden is anymusic 2, maar krijgt vaak niet hoger dan een 7 of 8 in de reviews.

Weet iemand een Test DVD, waarvan je kunt zeggen dat hij "adembenemend" is.

Liefst zou ik hem zowel willen testen op stereo als op 5.1 surround. Mijn TV is progressive en heb hem aangesloten middels component stekkers (1080i of 720 P).

Verwijderd

Het enigste wat me zo te binnen schiet aan test/demo DVD voor Home Cinema zijn die DVD's die THX optimize hebben. Daarmee kun je het geluid en beeld optimaal afstellen voor de home cinema. Heb thuis een Amerikaanse DVD van Akira waar dit opstaat. Wellicht dat er ook Europese DVD's zijn die dit hebben. Dat het voor THX bedoelt is wil opzich niks zeggen. Het werkt ook als je geen THX set thuis hebt staan ;)

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Alleen een audiotest mag ook wel.

Kun je het horen als je een muzieknummer hebt die op 192 kb/s 44.1 is gecomprimeerd t.o.v. het originele PCM formaat.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

The Eagles live en dan vooral Hotel California in DTS (voor het geluid, beeld is niet helemaal aan je eisen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
van Burosch (heb ik, iets goedkoper)
AVIA
Digital Video Essentials

Bijvoorbeeld?

Zin.

Verwijderd

M. Mulder schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:16:
Alleen een audiotest mag ook wel.

Kun je het horen als je een muzieknummer hebt die op 192 kb/s 44.1 is gecomprimeerd t.o.v. het originele PCM formaat.
Voor dit soort zaken moet je wat anders hebben. Kijk hier is.

Verwijderd

Een test vind ik eerlijk gezegd niet zoveel zeggend. Ieder huis of inrichting heeft zijn eigen specifieke karakters waardoor het geluid bij een ieder anders is. Er zijn zogenaamde "grondregels" voor een goeie en juiste opstelling.

Mijn inrichting is gecreeerd op basis van het beeld en geluid. Mijn zitplaats is centraal tussen de speakers en in het midden ervan, uiteraard, het beeld. Afstand tot beeld, 70cm, 4,5 meter, front speaker op de tv en de front speakers opgehangen, stralend naar de centrale zitplaats, zo ook de rear speakers. Mijn subwoofer staat in de hoek, links achter opgesteld in een diagonale lijn, ervaring heeft mij geleerd dat ik zo het meeste laag "hoor". Elke andere opstelling gaf een nogal "flat base".

Achter mijn zitplaats, zijn de ramen. Deze reflecteren tevens de hoge weergave terug naar het centrum wat een vrij ruimtelijk effect geeft, doordat het geluid overal goed stereo te beluisteren valt. Het gebruik van gordijnen zou dit effect opheffen, wat ik dus een verlies vind.

Ik denk dat je gewoon een midagje moet stoeien wat jezelf het lekkerste vind klinken en waarbij alles, voor jou, goed tot zijn recht komt. Mijn Philips TV heeft een sensor ingebouwd die de lichtsterkte autimatisch aanpast in dag en avond situatie, de kleuren heb ik zelf ingesteld via de TV en de DVD speler. Een warm scherp beeld is waar ik nu naar kijk, met goed geluid. Maar speel maar eens met je opstelling. Heb je hout op de vloer en je stelt je speakers laag op, test dan ook met spikes voor op de vloer, resonantie geeft een ander "geluidsbeeld"

Vind niet echt dat er test DVD's zijn, maar het testen ligt meer in jezelf :)

Succes

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Er is ook een serie DVD's met een hele hoge bitrate die mooier zijn als de standaard DVD's:
http://www.superbitdvd.com/
Is ook mooi om je beeldkwaliteit op te testen.

Verwijderd

avia vind ik te langdradig
Pagina: 1