Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] Portable radio/cdspeler op accu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-11 09:29
Hoi,
Met de zomer weer in aantocht ben ik op zoek naar een radio op portable boxen die werken op een accu zodat ik niet de hele tijd met batterijen in de weer moet. Graag iets wat zo op te laden is in het stopcontact en dan in ieder geval een aantal uur te gebruiken.

Alle ideeën zijn welkom... _/-\o_

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40
Ik had dat probleem ook vorig jaar toen ik naar Frankrijk ging. Ik heb toen mn draagbare radio gemod zullen we maar zeggen. Ik heb aan de achterkant een accubak gemaakt van aluminium, bekleed met soft-schuim en die vast gebout aan de radio. Draadjes gesoldeerd aan de contacten van de batterijen en ANP stekkers eraan geknepen. Vervolgens de accu van mn brommer erin (ik rij immers toch niet als ik op vakantie ben ;-) ) en knallen maar. Opladen deed ik met een druppelladertje, maar dit hoefde slechts 1 keer per week eer de accu leeg was.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Sjaak_Afhaak

Bleh!

DeWalt maakt fijne radio's :)

maar zijn best prijzig volgens mij, erg gelieft op de bouw.

Hier staat tekst

Verwijderd

wij hebben het zo gedaan voordat we naar texel gingen..

Afbeeldingslocatie: http://img438.imageshack.us/img438/4531/foto00015wj.th.jpg
binnenkant

Afbeeldingslocatie: http://img438.imageshack.us/img438/3316/foto00028xu.th.jpg
bovenkant(boxen(2x tweeters en 2x bass box))

Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/1729/foto00037op.th.jpg
zijkant

Afbeeldingslocatie: http://img438.imageshack.us/img438/1592/foto00041tj.th.jpg
de accu die ik gebruik gaat ongeveer 2/3 weken mee

Afbeeldingslocatie: http://img438.imageshack.us/img438/300/foto00059lr.th.jpg
de versterker

en wij sluiten door middel van een aux kabeltje een mp3 speler aan op deze set.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
@hierboven: Dit is echt mooi gemaakt!

Zoiets zat een beetje in mijn hoofd maar nu wil ik ook wel zoiets gaan bouwen!
Een simpele autoradio en wat luidsprekers gebruiken is voldoende, maar over die accu is het mij nog onduidelijk.

NiCd en NiMh batterijen zijn op te laden met een standaard laadapparaat, maar hoe zit het met die grote accu in de foto?
Lijkt me op een auto/brommeraccu.
Wat voor capaciteit heb je nu precies nodig om de radio fatsoenlijk te kunnen gebruiken, en -nog belangrijker- hoe laad je de accu weer op?

Ook lijkt me het behoorlijk duur als je een flinke accu samen met grote luidsprekers wil...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

DarthPlastic schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:34:
@hierboven: Dit is echt mooi gemaakt!

Zoiets zat een beetje in mijn hoofd maar nu wil ik ook wel zoiets gaan bouwen!
Een simpele autoradio en wat luidsprekers gebruiken is voldoende, maar over die accu is het mij nog onduidelijk.

NiCd en NiMh batterijen zijn op te laden met een standaard laadapparaat, maar hoe zit het met die grote accu in de foto?
Lijkt me op een auto/brommeraccu.
Wat voor capaciteit heb je nu precies nodig om de radio fatsoenlijk te kunnen gebruiken, en -nog belangrijker- hoe laad je de accu weer op?

Ook lijkt me het behoorlijk duur als je een flinke accu samen met grote luidsprekers wil...
het is idd een auto accu is gewoon 12 volt.
ik laad hem op met een omvorger!!!
van 220volt naar 13.nogwat volt
ik schakel hem gwn in op wissel spanning en hijs zo vol

• Gemeni
Acculader :9

Verwijderd

tja een lader kopen voor een auto accu is best nog prijzig.
en als je toevallig een omvorger hebt staan dan is dat al voldoende

• DarthPlastic
Ik heb hier idd wel een soort lab-/experimenteervoeding staan, regelbaar van 0 tot 15V gelijkspanning, max 1.5A, maar is dat ook voldoende om zo'n grote accu te kunnen laden? Wistikniet :o

Aan de slag dan maar binnenkort ;)
'ns kijken of die accu's niet al te duur te koop zijn, en dan maar een autoradio zoeken... :*)

Verwijderd

ik zou hem wel op wisselspanning schakelen die voeding als ik jou was(als dat kan)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 21:22 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11 21:41
Ik heb de titel iets voor je aangepast:
[RADIO] Radio/CD met accu --> [DIY] Portable radio/cdspeler op accu

Ik vind het een leuk initiatief, maar ik wil je aanraden eerst in ieder geval eens ene kijkje te nemen in Mooiste krat radiootje en Autoradio direct op autoaccu. aangezien je huidige start op deze manier was summier is.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Gemeni
Zit te denken om er ook 1 zelf te bouwen met een leuk ontwerp...
Maar met welke kosten moet ik rekening houden als ik een simpelle radio wil... Hoeft niet het beste van het beste. Denk dat volgende onderdelen voldoende zijn:
- Autospeaker
- Autowoofer
- 12v (auto)versterker
- Accu
- Iets leuks om het in te bouwen (bierkratje ?)

Wat zou dit geheel ongeveer kosten... Dus gewoon goedkope versterker, enz.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Gemeni schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:47:
Zit te denken om er ook 1 zelf te bouwen met een leuk ontwerp...
Maar met welke kosten moet ik rekening houden als ik een simpelle radio wil... Hoeft niet het beste van het beste. Denk dat volgende onderdelen voldoende zijn:
- Autospeaker
- Autowoofer
- 12v (auto)versterker
- Accu
- Iets leuks om het in te bouwen (bierkratje ?)

Wat zou dit geheel ongeveer kosten... Dus gewoon goedkope versterker, enz.
Het bierkratje is gewoon het staite geld wat je voor een kratje betaald( tenzij je nooit bier drinkt en geen krat thuis hebt. ) Anders is het hout en dergelijke. Ik denk dat je daar ongeveer 5 tot 10 euro moet vooruittrekken. ( heb je zat hout ook voor de tussenschotjes en Accuhouder)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gemeni
Uh, het gaat me meer om de boxen en de versterker :P

Bierkratjes staan hier zat O-)

• DarthPlastic
Gemeni schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:25:
Uh, het gaat me meer om de boxen en de versterker :P

Bierkratjes staan hier zat O-)
Als je een 'simpele' autoradio pakt en niet al te grote speakers (moet nog wel in het kratje passen ;)) ben je denk ik rond de 30€ kwijt (bv tweedehands radio)
Versterker is dan niet nodig omdat de radio zelf vaak al 10W ofzo heeft.

Accu heb ik net opgezocht (ik ga ook iets bouwen denk ik ;)), kost ongeveer 25€, en als je een laadapparaat erbij wilt betaal je ook ongeveer zoiets daarvoor.
Maarja, als je al een voeding of adapter hebt zegt m-king hierboven bv dat je geen speciaal laadapparaat nodig hebt...

edit: TR ingediend, volgens mij past dit namelijk beter in EL, het krijgt namelijk een hoge tweak-factor, en daar zitten ook meer mensen met verstand over accu's, want het gaat meer die kant op lijkt me :)

[ Voor 14% gewijzigd door DarthPlastic op 02-05-2006 15:11 ]

• Gemeni
Zelf zat ik de denken aan een versterker met draadje voor mp3speler/diskman? Is dit niet mogelijk of verschild dit per versterker of de juiste ingang aanwezig is...

• DarthPlastic
Gemeni schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:15:
Zelf zat ik de denken aan een versterker met draadjeaansluiting :Y) voor mp3speler/diskman? Is dit niet mogelijk of verschild dit per versterker of de juiste ingang aanwezig is...
Vaak kán dit wel (bv computerluidsprekers), maar hebben ze een 220V ingang.
Als je geluk hebt met een setje met 12V adapter (gelijkstroom!) dan kan deze aan een accu.

Maar idd, alles met een lijningang/AUX/tape/CD/nogwat is bruikbaar.

Verwijderd

Gemeni schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:15:
Zelf zat ik de denken aan een versterker met draadje kabeltje voor mp3speler/diskman? Is dit niet mogelijk of verschild dit per versterker of de juiste ingang aanwezig is...
zie mijn radio/ versterker daarop sluiten wij ook mp3 speler op aan. door middel van een verloop stekkertje(van 2x tulip(die op de versterker aangesloten word)naar 1x 3,5 mm jack plug die in je mp3 speler gaat.) k zal ff foto posten

Afbeeldingslocatie: http://i11.ebayimg.com/02/i/03/d4/4e/a0_1_sbl.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 18:59 ]

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11 13:53

turbodiesel13

---------------

ik ben zo langzamerhand de meeste forum stukjes over het maken van zo'n portable stereo aan het doorlezen! Nu snap ik het aansluiten wel, alleen 1 ding rest mij nog.. het accu verhaal. Hierbij bedoel ik vooral met voorbeelden, Waar haal ik de juiste accu vandaan, en nog belangrijker hoe laad ik deze op en hoe kom ik aan dat apparaat dat dat kan ;) Voorbeeld Autoaccu, is 2e hand nog best wel aan te komen, maar als je nou op het strand in rimini ligt en de accu is leeg hoe laad je die op, hoor 2 dingen acculader en omvormer.. Hoe werken deze, zien deze eruit en kun je deze vandaan halen (website's)

Ik hoop dat jullie mij deze info kunnen vertellen! Dank je!
Pagina: 1