Toon posts:

Lichte linux server distro

Pagina: 1
Acties:
  • 1.097 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik ben nog niet echt bekend in de Linux wereld en wil daar toch graag aan gaan beginnen. Ik heb een oud bakkie hier staan en daar wil ik graag een locale server van maken, dit zijn de specs:

Asus CUSL 2
VGA Onboard
128 MB PC133
8 GB HDD

Mijn eisen aan de server zijn:
Webserver
Later mss een fileserver als ik wat meer geheugen en hardeschijf heb

Welke distro is voor mij aan te raden? Ik wil graag een niet zo'n grote aangezien ik maar weinig hardeschijf heb.. Of het grafisch is of niet maakt me niets uit. Als het maar stabiel draait. Redhat en Mandrake zijn volgens mij redelijk groot, is het slim om gelijk aan Debian of Fedora ofzo te beginnen? Ik ben bereid wat leeswerk te verteren..

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

BoAC

Memento mori

Welke distro is voor mij aan te raden?...
Daar hebben we een mooit topic voor hier: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6 :P

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Slackware is hier zeer geschikt voor. 10% van je harddisk is zeker genoeg :)
Maar of het de ideale beginnersdisto is...

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Aanrader:
c't netwerken special van 01/06 (als je die nog ergens kunt krijgen).
Staat stap voor stap goed uitgelegd hoe je een debian server kunt maken. Met een geautomatiseerde installatie cd, echt heel erg makkelijk en goed. Heb hier binnen no-time een simpele goed werkende server aan de praat gekregen zonder veel voorkennis.
niet bedoeld als spam

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
je zou ook een BSD kunnen overwegen, FreeBSD heeft goede documentatie en is goed te customizen.

Verder is het doorkijken van Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6 (en voorgangers) een goed idee.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien is http://www.clarkconnect.com/ een idee?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Petok schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:05:
Aanrader:
c't netwerken special van 01/06 (als je die nog ergens kunt krijgen).
Staat stap voor stap goed uitgelegd hoe je een debian server kunt maken. Met een geautomatiseerde installatie cd, echt heel erg makkelijk en goed. Heb hier binnen no-time een simpele goed werkende server aan de praat gekregen zonder veel voorkennis.
niet bedoeld als spam
CT( computer totaal) HAd laatst ook een handleiding van hoe je een server kan opzetten met SuSe 10.0

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

debian zal zeker netjes draaien op dit bakkie :Y)

Suse is behoorlijk zwaar hoor...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 19:28 ]

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

RemcoDelft schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:02:
Slackware is hier zeer geschikt voor. 10% van je harddisk is zeker genoeg :)
Maar of het de ideale beginnersdisto is...
Ik ben zelf ook met slackware begonnen. Slackware is qua config lastiger als bv Debian / SuSE / Redhat, maar ik denk dat je dan juist des te sneller leert.

Open source modeltrein besturings software

Verwijderd

Topicstarter
En het liefste heb ik het op 1 cd, als ik 5 cd's moet downloaden ben ik volgend jaar pas klaar. :+

Ik zie dat erg veel distro's veel cd's zijn.. Minder.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:27:
debian zal zeker netjes draaien op dit bakkie :Y)

Suse is behoorlijk zwaar hoor...
Weet ik maar ze hadden het over minimale distro. Maar ik heb het zlef nooit uitgeprobeerd eigenlijk. Heb het tot nu toe alleen maar tot Kubuntu gehouden. Maar volgens mij moet het wel lukken met Xubuntu en dan de server install
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:32:
En het liefste heb ik het op 1 cd, als ik 5 cd's moet downloaden ben ik volgend jaar pas klaar. :+

Ik zie dat erg veel distro's veel cd's zijn.. Minder.
(x)(K)ubuntu zijn maar op 1 CD. Ubuntu kun je zelfs op cd bestellen. Hoef je niets te branden

[ Voor 30% gewijzigd door Touchdomex op 01-05-2006 19:34 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:32:
Debian kun je een net-install doen is ±80MB, moet je wel internet hebben om de rest te downloaden.
Slackware heb je alleen CD 1 nodig. (Als je geen grafische schil wilt)

Open source modeltrein besturings software

Verwijderd

Topicstarter
r.l.feenstra schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:40:
[...]

Debian kun je een net-install doen is ±80MB, moet je wel internet hebben om de rest te downloaden.
Slackware heb je alleen CD 1 nodig. (Als je geen grafische schil wilt)
Dan ga ik dat doen, Debian. Welke versie moet ik eigenlijk downloaden..

[alpha] [arm] [hppa] [i386] [ia64] [m68k] [mips] [mipsel] [powerpc] [sparc] ?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:15
i386

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

touchdomex schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:26:
[...]

CT( computer totaal) HAd laatst ook een handleiding van hoe je een server kan opzetten met SuSe 10.0
No Offence, maar vergeet de handleiding van CT. Die was over duidelijk gericht op een windows publiek. Alles werd grafisch gedaan (Waarom? Samba, Apache, etc zijn helemaal geen grafische pakketten). Sowiezo vind ik de Linux artikelen in de CT ver beneden maat.

@TS
Blijf lekker bij debian of slackware, of als je echt zin in avontuur hebt (en tijd teveel, zoals ik :p ) Gentoo. Ik heb gentoo helemaal custombuild op een Celeron 333 draaien. Maar dat heeft me wel een paar dagen compileren gekost. (En enige kennis van pakketten die je wilt draaien is wel aan te raden, maar www.gentoo.org en www.gentoo-wiki.org zijn grote vrienden)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
deepbass909 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:58:
[...]
No Offence, maar vergeet de handleiding van CT. Die was over duidelijk gericht op een windows publiek. Alles werd grafisch gedaan (Waarom? Samba, Apache, etc zijn helemaal geen grafische pakketten). Sowiezo vind ik de Linux artikelen in de CT ver beneden maat.
Dit zodat de windows geeks niet meteen hoofdpijn krijgen als ze moeten gaan typen ipv met de muis kunnen klikken. Een grafische shell is wat begrijpelijker dan een config filetje hier en een config filetje daar...

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een probleem. Ik heb de net install van Debian op cd gebrand en laten booten op mijn bakkie. Ik druk op F1 om te booten in het debian scherm. Ik krijg een hoop tekst en zie dan ineens iets van 'no idle task - blablabla sync'. Scroll lock en capslock beginnen te knipperen. De computer doet niets meer.. Wat is er fout?

Oftwel:

<0>Kernel panic: attempted to kill the idle task!
In idle task - not syncing

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 21:32 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Zoals hierboven al staat is hier een apart topic voor. Als je nog meer advies wil mag je het opnieuw proberen in: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Voor problemen mag je een apart topic starten, maar dan wel met een fatsoenlijke topicstart. We verwachten dat je zelf gezocht hebt of gekeken hebt wat je eraan zou kunnen doen voordat je het hier in een topic zet. :) (en een hele foutmelding is wel handig :P )

Deze gaat dicht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.