Compact Flash Als bootdisk XP

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matthe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Weet iemand of dit mogelijk is om op bv een 4gig compact flash card Win XP te installeren?
M'n bios ondersteund om een card als startup te gebruiken.
Dit ivm falende hd's, 'hangende' hd's (sata) en andere narigheid.
Als dit werkt lijkt het me een snelle en betrouwbaardere manier om je pc te starten.

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
ja, dat kan, in jouw geval.

Je moet dan een convertor hebben van ide naar compact flash, en dan is het gewoon een harddisk.

Maar zelfs compactflash en elke flashmemory, is niet altijd betrouwbaar. Als je hem als vast geheugen gebruikt misschien wel, maar ik heb al veel sticks gehad die opeens corrupt waren.

[ Voor 43% gewijzigd door schaap2005 op 01-05-2006 18:16 ]

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-02 12:29

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Heb je zelf al wat gezocht, een van de eerste hits bij google
http://mason.gmu.edu/~sfiorito/eXPinstall.htm

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flash als disk gebruiken? Ik denk dat je dan vrij vlot met een defecte flash zit. Ik heb wel systemen gebouwd op basis van CF, maar dat was dan met linux, en het 1e wat je dan deed was een ramdisk starten, je actieve systeem daarheen halen, en je CF unmounten.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 15:57
Verwacht alleen niet dat het supersnel is. Boot je vanaf CF met behulp van een IDE-converter of via USB oid?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Matthe
Ik was van gedachte rechtstreeks,
ik kan een flash aanduiden als boot in bios.
Zo'n converter is dat anders een vereiste?

• HunterPro
  • Niet online
'rechtstreeks'... als in: met een hamer, of een convertor? Er zit geen CF-aansluiting op je mainboard.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
ik denk dat in het bios een flashdisk op usb bedoelt wordt..

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:04

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

gaat niet echt al te rap lijkt me.. en er zit toch een beperkte lezen/schrijven bij flash geheugen.. flash kan toch 'slijten'??

Bedankt alvast

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
HunterPro schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:47:
'rechtstreeks'... als in: met een hamer, of een convertor? Er zit geen CF-aansluiting op je mainboard.
Stiekem wel, ik geloof dat CF kaartjes via een gewone IDE aansluiting aangestuurd kunnen worden (mits een convertor natuurlijk).
Overigens slijt flashgeheugen inderdaad sneller dan een HDD bij veel schrijf/lees operaties. Ik zou in ieder geval aanraden je wisselbestand op een harde schijf te zetten, dat spaart al veel lees/schrijf opdrachten uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-05-2006 21:35 ]

• Nielson
  • Laatst online: 00:23
XP kan op zich best vanaf flash geheugen draaien, vooral als je EWF (Enhanced Write Filter) gebruikt. Kijk maar eens op 't forum van mp3car.com, daar zijn ze uitgebreid bezig met dit onderwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 01-05-2006 21:37 ]

• HunterPro
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:34:
[...]

Stiekem wel, ik geloof dat CF kaartjes via een gewone IDE aansluiting aangestuurd kunnen worden (mits een convertor natuurlijk).
Overigens slijt flashgeheugen inderdaad sneller dan een HDD bij veel schrijf/lees operaties. Ik zou in ieder geval aanraden je wisselbestand op een harde schijf te zetten, dat spaart al veel lees/schrijf opdrachten uit.
een CF heeft inderdaad een IDE interface ingebouwd, maar je hebt externe spanning en een converter nodig om hem aan te sluiten op een ATA aansluiting. Daarna is ie gewoon bruikbaar als (niet-hotswappable als 'normaal bij CF') harddisk. Met de genoemde beperkingen zoals niet teveel lezen/schrijven. :)

• Matthe
Via usb mobo.

Maar ik lees zaken die me aan twijfelen zetten over betrouwbaarheid.
Dus blijven we helaas maar aanmodderen tot er wat beters komt..

Verwijderd

hebben jullie het booten vanaf CF-card al voor elkaar
zoniet dan kan ik jullie waarschijnlijk helpen
Heb het voor elkaar, maar het is zoals in het topic is vermeld niet super snel
is misschien nog te verhelpen door met een snelle CF-card te werken
ik werk hier met een II'tje
laat maar wat horen

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een Ultra II haalt maar 10 MB/s. Ik heb het met een Extreme III (20MB/s) geprobeerd en dat ging toch vrij vlot.
Pagina: 1