[Normaliseren] Ik kom niet verder...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:42

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik moet voor school een database bouwen. Natuurlijk moet ik eerst gaan normaliseren volgens de methode van Codd.

Het gaat over een Videotheek
Ik heb 3 formulieren.

Formulier 1: De klantenlijst
code:
1
2
3
Klantnr.:   Naam:              Adres:              Postcode:   Woonplaats:   Telefoon:
001        Guus Jansen      Schoolstraat 1        6544 XT      Heerlen        045-5123456
002        Joey Reep        Fortunahof 26         6121 XX      Maastricht      046-4442310

Dit heb ik genormaliseerd tot
0NV = ( Klantnr. , RG ( Naam, Adres, Postcode, Woonplaats, Telefoon ))

1NV = ( Klantnr. , Naam , Adres , Postcode , Woonplaats , Telefoon )

2NV = ( Klantnr. , Naam )
( Naam , Adres , Postcode , Woonplaats , Telefoon )

3NV = 2NV

Formulier 2: De DVD-lijst
code:
1
2
3
DVDnr:   Titel:      Exemplaar:    Genre(s):      Dag/Week/Maand:   Kijkwijzer Rating:
0001     Jacky Brown   1/2       Misdaad, Komedie   Dag               12+
0002     Jacky Brown   2/2       Misdaad, Komedie   Dag               12+

Dit heb ik geprobeerd te normaliseren. Ik kom alleen tot de Nulde Normaalvorm en niet verder...:
0NV = ( DVDnr. , Titel , RG ( exemplaar , genre , dag/week/maand , Kijkwijzer Rating ))

1NV = ???

2NV = ???

3NV = ???

Formulier 3: De Uitleenlijst
code:
1
2
3
4
Uitleennr:   Klantnr.:   DVDnr.:   Uitleendatum:    Dag/Week/Maand   Inleverdatum:   Te Laat?:
001           010          0017        18-02-2005        Dag          21-02-2005         x
002           002          0001        18-02-2005        Week                        
003           019          0102        19-02-2005        Dag          20-02-2005

De inleverdatum wordt pas ingevuld als de klant de DVD komt inleveren

Ik krijg van dit formulier niet eens de Nulde Normaalvorm... :?

Kan iemand mij helpen dit te normaliseren? Moet ik anders de formulieren aanpassen zodat ze wel te normaliseren zijn?? Ik heb al talloze sites bezocht en in mijn boeken gekeken maar omdat het al een tijdje geleden is dat ik hiervoor toetsen heb gemaakt, en dus voor heb geleerd, is het een beetje vervaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door Techno Overlord op 01-05-2006 15:30 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02

mulder

ik spuug op het trottoir

Mijn vraag: WHY?

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Op jou school zit toch gewoon een leraar die jou les geeft over databases mysql en de hele ridel?
koop anders ff de boeken

Verwijderd

Ik ben niet zo bekent met normaliseren, en de bijbehorende termen maar toch wat tips:

Ik zou so wie so bij formulier 2 de genres in een aparte tabel zetten en hier een foreign key naar maken, zelfde geld voor de kijkwijzer rating.

Hetzelfde geld eigenlijk voor die hele tabel, op het moment dat je meerdere exemplaren van een titel kan hebben is het logisch om een tabel exemplaar en een tabel titel te maken.
De tabel exemplaar heeft dan alleen een PK (id) en een fk naar de titel id...

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Omdat ik een dit moet doen als eindopdracht voor dit vak...
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:38:
Op jou school zit toch gewoon een leraar die jou les geeft over databases mysql en de hele ridel?
koop anders ff de boeken
Die leraar gaat ons echt niet helpen hiermee, de school is deze week dicht en boeken heb ik genoeg maar kom niet verder bij Formulier 2
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:40:
Ik ben niet zo bekent met normaliseren, en de bijbehorende termen maar toch wat tips:

Ik zou so wie so bij formulier 2 de genres in een aparte tabel zetten en hier een foreign key naar maken, zelfde geld voor de kijkwijzer rating.

Hetzelfde geld eigenlijk voor die hele tabel, op het moment dat je meerdere exemplaren van een titel kan hebben is het logisch om een tabel exemplaar en een tabel titel te maken.
Ik weet niet wat je bedoeld met foreign key. Ik weet niet wat je bedoeld met PK en FK.

Het liefst pas ik de formulieren niet meer aan en wil ik ze zo normaliseren. Als het het normaliseren wat makkelijker maakt, dan doe ik het wel natuurlijk...

Forever raver!

Verwijderd

Ik heb twee maand geleden dezelfde opdracht moeten doen,
maar denk toch echt dat je hier zelf uit moet komen, want anders leer je er totaal niks van.

Pak je boek erbij zou ik zeggen!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 16:37 ]

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:37:
Ik heb twee maand geleden dezelfde opdracht moeten doen,
maar denk toch echt dat je hier zelf uit moet komen, want anders leer je er totaal niks van.

Pak je boek erbij zou ik zeggen!
Ik heb het wel gekund. Vorig jaar heb ik hier allemaal theorietoetsen van gehad, nu moet ik een eindopdracht in de praktijk maken maar het is me allemaal een beetje wazig geworden omdat ik in de tussen tijd er niet meer mee bezig ben geweest. Ik heb het vermeld in mijn OP dus lezen is ook een kunst ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 01-05-2006 16:42 ]

Forever raver!

Verwijderd

CaptainM schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:40:
[...]

Ik heb het wel gekund. Vorig jaar heb ik hier allemaal theorietoetsen van gehad, nu moet ik een eindopdracht in de praktijk maken maar het is me allemaal een beetje wazig geworden omdat ik in de tussen tijd er niet meer mee bezig ben geweest. Ik heb het vermeld in mijn OP dus lezen is ook een kunst ;)
En?... Hij heeft echt wel gelijk hoor => pak die boeken eens terug vast?
Je zegt zelf dat het slechts een jaar geleden is, dan liggen die boeken toch wel erges op zolder?
Suc6

EDIT: Je zegt zelf in je startpost dat je je boeken hebt geraadpleegd => als het vorig jaar gelukt is, moet het nu ook wel lukken niet? Ik wil hiermee niet zeggen dat je lui bent ofzo, maar misschien gewoon wat moeite doen om terug te begrijpen ofzo?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 16:56 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:04

momania

iPhone 30! Bam!

CaptainM schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:40:
[...]

Pak die toetsen _en_ je boek er dan nog eens bij. Dit is imo gewoon een simpele huiswerkvraag, waarvan ik weet dat niemand die hier voor je wil gaan oplossen en dat moet je zelf ook niet willen. (anders leer je er helemaal niks van)

Lijkt mij dat dit in je boeken goed uitgelegd staat en als mocht dat niet zo zijn, dan zou je er met je eerdere theorie toetsen ook al moeilijkheden mee moeten hebben gehad. En had je het toen al je leraar om (extra) uitleg kunnen vragen. ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

momania schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:54:
[...]

Pak die toetsen _en_ je boek er dan nog eens bij. Dit is imo gewoon een simpele huiswerkvraag, waarvan ik weet dat niemand die hier voor je wil gaan oplossen en dat moet je zelf ook niet willen. (anders leer je er helemaal niks van)

Lijkt mij dat dit in je boeken goed uitgelegd staat en als mocht dat niet zo zijn, dan zou je er met je eerdere theorie toetsen ook al moeilijkheden mee moeten hebben gehad. En had je het toen al je leraar om (extra) uitleg kunnen vragen. ;)
Hard, maar nagel op de kop
=> Suc6 @ TS

Verwijderd

Hoeveelste jaars is dit dan? :?

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Codd? Als in Boyce-Codd Normal Form aka BCNF? Dat is niet hetzelfde als 3NF.

Overigens, een naam is niet uniek, dus die kan niet als PK dienen. En het lijkt mij overigens, dat formulier 1 al genormaliseerd is, tenzij iemand meerdere adressen heeft.
offtopic:
Bij ons (TU/e) is dit 1e-jaars stof.

[ Voor 33% gewijzigd door Grijze Vos op 01-05-2006 17:37 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Bij ons is dit 4e jaars stof (MBO ICT Beheerder nivo 4)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CaptainM schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:32:
Ik weet niet wat je bedoeldt met foreign key. Ik weet niet wat je bedoeldt met PK en FK.

Het liefst pas ik de formulieren niet meer aan en wil ik ze zo normaliseren. Als het het normaliseren wat makkelijker maakt, dan doe ik het wel natuurlijk...
PK = Primary Key
FK = Foreign Key

Als je niet weet wat dat zijn dan moet je ze opzoeken.
Wat bedoel je als je zegt dat je de formulieren niet wilt aanpassen? Heeft dat implicaties voor je Database design?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 18:00

Guldan

Thee-Nerd

Ennuh als ik een tip mag geven als je 1 database van die formulieren wilt maken.. dan moet je ook alle velden meenemen en dus niet van ieder formulier een aparte database. Anyways ik denk dat je nu wel iets verder komt.. Maarre vraag je docent eens op om hulp.. die hoort het te weten.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:29

jurma

simply connecting...

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:40:

PK en FK is bestaat niet bij normaliseren. Want je maakt hier geen relationeel database model.
Verder is het eigenlijk ook logisch denken hoe een 'database model' moet zijn. Dat heb ik ook gehad met het MBO.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Verwijderd

jurma schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:58:
[...]
PK en FK is bestaat niet bij normaliseren. Want je maakt hier geen relationeel database model.
Verder is het eigenlijk ook logisch denken hoe een 'database model' moet zijn. Dat heb ik ook gehad met het MBO.
Hoe kan je nou normaliseren zonder een relationeel database model te maken? Voor mij is het ook al enige tijd geleden maar bovenstaande bewering lijkt me wel erg sterk. BCNF gaat daarnaast verder dan logisch nadenken.

Volgens mij moet je eerst alle drie de formulieren samenvoegen tot een grote tabel met data (enorm redundant). Dan heb je 0NF. Vanuit daar kan je verder gaan normaliseren.
Pagina: 1