Toon posts:

Mounten van Partitie lukt alleen na mount gehele device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een sdcard te mounten met autofs, dit lukt alleen niet. Ik heb al wel het probleem gevonden waarom dit niet lukt.

Ik probeer met autofs de /dev/sde1 te mounten, de eerste partitie op de sd-card. Wanneer ik dit handmatig probeer krijg ik dit:

code:
1
2
# mount -t vfat /dev/sde1 /media/sd
mount: special device /dev/sde1 does not exist

Wanneer ik dan het hele device probeer te mounten krijg je natuurlijk dit:

code:
1
2
3
4
5
# mount -t vfat /dev/sde /media/sd
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sde,
       missing codepage or other error
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

Wanneer ik dan weer het eerste mount-commando van sde1 opgeef werkt het wel:

code:
1
2
# mount -t vfat /dev/sde1 /media/sd
#

Kom dit nu omdat er door het "geheel" mounten van de sde gezien wordt dat er ineens wat aanhangt ofzo en dat ik daarna wel sde1 kan mounten ? Ik vraag me af of ik nu gewoon in de fstab /dev/sde zal mounten naar een map in de /mnt en dan maar een error in mijn logs, maar dit lijkt me wel te werken dan ook... misschien alleen niet wanneer er tijdens het booten geen kaart in zit.. want dan wordt de cardreader op sta slot ook gewoon naar sde gezet... geen oplossing dus.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Dit probleem had ik ook altijd en ik heb het als volgt opgelost door de volgende regel toe te voegen aan /etc/fstab:
code:
1
/dev/sde1     /mnt/sd     auto    nauto,group         0 0

Btw, zonder die regel lijkt het idd wel of het de media niet goed leest of niet helemaal waardoor het os nog weet welke partities er zijn. Hoe dit precies werkt, weet ik helaas niet. Misschien weet iemand anders dat? :P

[ Voor 39% gewijzigd door koffiedrinker op 01-05-2006 16:02 ]

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn usb-cardreader is ineens niet meer actief op de SCSI-kanalen die hij eerder wle kon gebruiken :?

Maar, zelfs mijn Medion-cam wordt nu gemount automatisch en al onder die sdc1 wanneer ik hem aan de USB hang :) Ik heb ze namelijk allemaal in de fstab al staan en dat werkt goed.

Ik kreeg soms ook een KDE-filemanager-popup die een SD-kaart zag, maar die USB-cardreader werkt dus ineens op een andere locatie, zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
May  1 15:08:55 awo-workstation-01 kernel:  sde: sde1
May  1 15:16:36 awo-workstation-01 kernel: usb 5-4: USB disconnect, address 3
May  1 15:16:36 awo-workstation-01 kernel: usb 2-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4
May  1 15:16:37 awo-workstation-01 kernel: usb 2-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 5
May  1 15:16:38 awo-workstation-01 kernel: usb 2-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 6
May  1 15:16:38 awo-workstation-01 kernel: usb 2-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 7

Wat hier de reden van is weet ik niet exact.

Ik vraag me trouwens af op welk gebied autofs nu werkt, op de /etc/fstab of toch ook de auto.foo die je aanmaakt.

Ik heb het idee de /fstab, hoewel ik de auto.master en auto.misc goed heb ingesteld.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

fstab gaat altijd voor welk ander. Dus ook al geef je in auto.foo een locatie op, als het device al aanwezig is in fstab, wordt de locatie in auto.foo genegeerd.

Ik weet niet welke distro je gebruikt, maar ik gebruik onder Gentoo tegenwoordig ivman.
Dit pakket kijkt naar de dmesg en als er nieuwe partities gevonden worden, voegt ivman die automatisch toe aan fstab. Dit werkt bij mij nog beter dan windows ooit met verwijderbare media omging.

Dit is een Howto voor Gentoo, maar als je een beetje handig bent, moet dit ook wel aan te passen zijn voor een andere distro. En ander zal Google wonderen voor je verrichten.

Overigens, wat draai je voor device-system? Ik heb onlangs m'n hele systeem omgegooit naar udev in combi met hotplug, coldplug, hald, dbus en ivman. Dit is een erg goed werkend systeem (alleen m'n webcam wil niet echt, maar dat licht eerder aan de cam dan linux).

[ Voor 17% gewijzigd door deepbass909 op 01-05-2006 19:33 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier