Toon posts:

Dolby signaal via stereo versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een Yamaha stereo versterker (AX-396) en 2 Infinity zuilspeakers (Delta 40). Ik heb de set aangesloten op mijn computer en tv. Als ik dvd's kijk, dan merk ik dat ik geluid 'mis'. Ik zit er nu over te denken om een 5.1 versterker te kopen. Maar ik heb geen idee wat goed is en waar ik op moet letten, etc. Weet iemand een site waar goede reviews staan of heeft iemand zelf ideeen? Dan nog een misschien domme vraag :/ Als ik een 5.1 versterker zou hebben, moet ik dan gelijk ook surround speakers en een center speaker kopen?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 21:26

DarkSide

theres no place like ::1

Ga eerst eens na wat je mist. Mis je echt de extra speakers. Of bevalt je huidige versterker je niet goed? Wil je wel een 5.1 versterker of gewoon een andere stereo versterker. Of misschien wel andere speakers?! Denk verder eens over een budget. En kijk wat je daar voor kunt aanschaffen. Zonder een budget kunnen we van alles roepen.
Dus bepaal je budget, kijk rond en lees wat specificaties en reviews (deze zijn er genoeg).
Vraag dan wat meer specifieke dingen. Dan kunnen we je beter helpen.

p.s het is niet nodig om meteen surround speakers en een center speaker te kopen. Dit kan altijd later nog. Hou er wel rekening mee in je budget.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Als tussenoplossing: in de dvd-afspeelsoftware op je pc (PowerDVD, en WinDVD waarschijnlijk ook) kun je instellen dat hij maar stereo-geluid moet produceren. Hij zal normaal alles downmixen (zo mis je inderdaad wel het surround-gevoel, maar worden alle geluiden wel afgespeeld via die 2 speakers).

En voor een 5.1-set: in veel winkels kan je vrijblijvend vragen stellen, sets beluisteren, je situatie voorleggen en vragen wat die mensen zouden doen bijvoorbeeld.

Volgens mij moet je al bijna digitaal gaan aansluiten om surround geluid over te dragen, of anders goed letten op de aansluitingen van je pc en de versterker (maar volgens mij blijf je echt beter bij digitaal je geluid doorsturen: laat je versterker het werk doen en niet een simpele geluidskaart van je pc).

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het liefst geen extra speakers. Die ik nu heb zijn prima. Maar ik heb het idee dat wanneer ik een dvd kijk veel geluid verloren gaat doordat ik een stereo versterker heb. Ik wil dus geen andere speakers.

En dan de receiver. Mijn budget zit tussen de 300 - 400 euro. Mijn ouders hebben beneden een quad staan. Is dit echt zo goed als er wordt gezegd of is het vooral heel duur?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 21:26

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:33:
Ik wil het liefst geen extra speakers. Die ik nu heb zijn prima. Maar ik heb het idee dat wanneer ik een dvd kijk veel geluid verloren gaat doordat ik een stereo versterker heb. Ik wil dus geen andere speakers.

En dan de receiver. Mijn budget zit tussen de 300 - 400 euro. Mijn ouders hebben beneden een quad staan. Is dit echt zo goed als er wordt gezegd of is het vooral heel duur?
Je wilt eigenlijk dolby surround? Omdat je huidige stereo versterker niet goed is, omdat het stereo is? Maar wilt geen extra speakers? Dolby surround op 2 speakers is gewoon stereo.
Je hoeft dan geen nieuwe versterker te kopen. Koop een nieuwe als je denkt dat de huidige niet toereikend is. Niet omdat de nieuwe een label heeft met 5.1 daarop en dan alsnog als stereo versterker gebruiken. Of begrijp ik je verkeerd

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat mijn versterker niet alle signalen doorgeeft aan mijn speakers. Als ik een film kijk, dan 'mis' ik geluid. Dus sommige effecten zijn niet of nauwelijks te horen. Ik heb het idee dat dit komt doordat ik een stereo versterker heb en dat er dus geluidsignalen verloren gaan doordat mijn versterker hier niet mee om kan gaan.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:45:
Ik heb het idee dat mijn versterker niet alle signalen doorgeeft aan mijn speakers. Als ik een film kijk, dan 'mis' ik geluid. Dus sommige effecten zijn niet of nauwelijks te horen. Ik heb het idee dat dit komt doordat ik een stereo versterker heb en dat er dus geluidsignalen verloren gaan doordat mijn versterker hier niet mee om kan gaan.
dit klopt niet. Je versterker krijgt gewoon stereo geluid van je DVD-speler / computer. Het aanschaffen van een 5.1 versterker zal je geen "extra geluid" geven.

Het kan wel zijn dat er iets mis is met de instellingen in je DVD-afspeel software, zodat niet al het geluid wordt doorgeven, maar alleen het L,R kanaal van de 5.1 track. Check dat even is mijn advies.

[ Voor 23% gewijzigd door j-w op 01-05-2006 14:51 ]

Verwijderd

De meeste stand alone dvd spelers kun je ook gewoon laten downmixen naar stereo. Zoek in het menu naar dolby settings of speaker setup (of kijk in de handleiding). Daarnaast kun je altijd het geluid van de scart kabel afhalen ipv de tulp stekkers. Je tv krijgt in principe gewoon 'normaal' stereo aangeboden.
edit:
hmm, of je leest even goed en ontdekt dan dat het over software gaat... Nou ja, het blijft correct advies.

Wat voor geluidskaart heb je? Bij de creative kaarten zit een apart tooltje (naam even kwijt) om je speakersettings te doen. Dan kun je beide 5.1 uitgangen op stereo instellen. Dat gaat dus buiten de dvd afspeel software om.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even controleren!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:50:
De meeste stand alone dvd spelers kun je ook gewoon laten downmixen naar stereo. Zoek in het menu naar dolby settings of speaker setup (of kijk in de handleiding). Daarnaast kun je altijd het geluid van de scart kabel afhalen ipv de tulp stekkers. Je tv krijgt in principe gewoon 'normaal' stereo aangeboden.
Dit is inderdaad de oplossing. Je stuurt op dit moment 5.1 geluid naar je stereo versterker. Daardoor hoor je waarschijnlijk alleen de links- en rechtsvoor. Spraak komt vaak door de centerspeaker dus die mis je nu.
Pagina: 1