Toon posts:

PC boot niet verder na POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP!!!
Vandaag nieuwe xp installatie uitgerold op een AMD64 4000+, asus A8N SLI Premium, maxtor 250GB sata2, 7800GTX. Na mijn bios gereset te hebben om te terug te gaan naar de orginele config kom ik niet verder dan de POST tijdens het booten. Ik kan zelfs niet meer booten vanaf fdd of cd/dvd. Na het stukje 'detecting IDE drives' krijg ik alleen een knipperend streepje linksboven in beeld.
Hier na heb ik de cmos/bios gereset dmv het verwijderen van het baterijtje en de jumpers 10sec over te zetten. Dit lost echter niks op, zelfs als ik mijn ide/sata kabel eruit trek en probeer te booten krijg ik precies het zelfde. Had ook op de website van asus gekeken en daar stond dat ik alle kabels, videokaarten eruit moest trekken, de cmos/bios moest resetten en daarna alle hardware en stekkers terug doen en quickboot uitzetten zodat alle hardware opnieuw word herkent. Maar ook dit weer zonder resultaat.

Ik word aardig moedeloos, het systeem is nog geen 4 maanden oud. Ik hoop echt dat het aan mijn gebrek aan kennis ligt, maar dit lijkt me stug. Ben zelf ict'er maar hier loop ik echt vast.

Zijn er meer mensen die dit probleem ooit zijn tegengekomen?? Please lett me know

someone please help me
Thnx already

[ Voor 2% gewijzigd door BalusC op 01-05-2006 13:54 . Reden: Mod-edit: mailadres weg, dit is een discussieforum en geen contactadvertentieforum. ]

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 21:17
worden de HDs/CDrom stations herkend in het bios?

"If it works, don't fix it"

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Volgende al gedaan?
  • Andere SATA kabel proberen
  • Andere SATA poort proberen
  • Andere schijf proberen
  • De schijf detecteren door in de BIOS handmatig het aantal clusters/cylinders etc. in te vullen?

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de hd/fdd/dvd als ik alles eruit trek krijg ik precies hetzelfde. hij herkent ze wel in de bios ook in het stukje detecting IDE drives staan ze gewoon. Alleen daarna komt weer het puntje
:'(

Verwijderd

Staan de IDE instellingen goed? Hiermee bedoel ik dat soms in een bios de HDD niet op auto staan en dan probeert de bios hardeschijven te zoeken die er niet zijn. Het beste is dan alles op automatisch te zetten er er 1 hardeschijf aan hangen en verder niks.

Is de XP installatie wel volledig gelukt? Dan start de computer toch ook een aantal (3x) op?

Verwijderd

Topicstarter
De windows installatie die ik had uitgerold heeft het wel een paar uur gedaan. toen ik de doorhad dat hij 1 van mijn ethernet controllers niet zag heb ik mijn bios gereset (terug naar default) en quickboot uitgezet zodat hij alle componenten opnieuw scant. Hij zag alles gewoon goed, IDE DVD station, sata2 HDD, CPU en RAM. Alleen na reboot komt hij niet door de post heen.
ik weet cker dat het niet aan de HDD of DVD ligt. Als ik deze 2 stekkers (dus de ide en de sata) eruit trek gebeurt er precies hetzelfde, alleen worden ze niet gezien door de POST. De GPU kan het ook niet zijn anders zou ik de POST ook niet kunnen zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 14:26 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:25:bios gereset (terug naar default) en quickboot uitgezet zodat hij alle componenten opnieuw scant. Hij zag alles gewoon goed
Als ik je verhaal zo volg zijn naar mijn idee gewoon de bios instellingen neit goed doorgekomen bij het automatisch scannen. Kijk je bios is rustig door, mischien kom je nog wat interessants tegen :P .

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik denk wel dat ik alles 1000en keren doorgekeken heb
en als je de defaults weer laadt zou je toch denken dat hij het zou moeten doen

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Sluit alleen je HD aan, detecteer je HD in bios en zorg dan dat de bootvolgorde goed staat. Grote kans dat ie nu werkt.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
soryy hoor maar hebben jullie wel goed gelezen wat mijn probleem is??
ALLES WORDT HERKENT in de BIOS alleen na het stukje detecting IDE drives in de POST komt het streepje linksboven. Het ligt niet aan de HD of DVD of CPU of RAM. Het is iets met het mobo, maar wat....?¿

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 15:00 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Na mijn bios gereset te hebben om te terug te gaan naar de orginele config kom ik niet verder dan de POST tijdens het booten
Terug naar defaults gezet? of opnieuw geflashed ?

Toch niet de floppy detectie?( zit die erin?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
terug gezet naar defaults, niet opnieuw geflashed. en fdd maakt niet uit. zover komt hij niet eens, anders zou ik ook wel vanaf cd/dvd of usb kunnen booten. FDD standaard niet aangesloten, alleen als het echt nodig is sluit ik hem aan

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 15:51
verder zijn alle kaarten uit het systeem, behalve videokaart? hoeveel geheugen heb je? misschien dat je daar ff mee kunt spelen? reepje eruit ofzo?
verder alles eruit laten behalve geheugen, videokaart en cpu en opstarten, misschien andere voeding proberen? op dit moment moet je ff alles proberen om uit te sluiten wat het kan zijn.

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08-2025
Trek eens alles eruit wat je eruit kunt trekken. Zorg dat je alleen harde schijf, VGA en eventueel cd-rom of diskette over hebt. Kijk of hij dan wel start. Om eens een voorbeeld te geven: Mijn Dell Latitude D600 laptop weigert door de POST te komen als ik de Ipod eraan heb hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Het enigste wat er nog in zit zijn mijn sata hdd, cpu, gpu en ram. en verder niks.
Weet bijna 100%cker dat het aan het mobo ligt. Denk dat hij gewoon ff retour gaat naar de winkel. Weet echt geen raad meer mee, laat de makers er maar lekker naar kijken, als et een fout op het mobo is kan ik er toch niks aan maken.

• tabakje
  • Laatst online: 09-05 16:00
Is hier ondertussen al een oplossing voor gevonden? ik heb namelijk exact hetzelfde probleem, behalve dan dat ik wel diskettes en cd-roms kan booten maar die komen niet ver (bijv. winXP cd blijft hangen in het begin bij "windows is inspecting your computers hardware".)

ik heb trouwens een:

Asus a8n SLI Deluxe
amd 64 3500+
2x 512 mb ram
gforce 6800gt
1x hitachi 250 gb (boot HD) (deze hangt aan de nvidia SATA controller)
1x seagate 200 gb
3x western digital 500gb (Raid 5)

/edit

ik heb het probleem gevonden, wanneer ik m'n Silicon image controller (waar de Raid5 array aanhangt) uitzet start ie gewoon weer normaal op.

Dit komt waarschijnlijk omdat ik gister m'n Legacy raid array (bootable) heb geconverd naar een normale raid 5 (met de sataraid5 manager tool van silicon image), maar blijkbaar is er toch wat anders gebeurd dan ik gehoopt had. (terwijl die daarna wel gewoon prima werkte in windows)

Als er iemand nog enig idee heeft wat kan helpen hoor ik dat graag, wat ik mis nou wel m'n raid partitie...

[ Voor 64% gewijzigd door tabakje op 01-01-2007 23:12 ]

• tabakje
niemand??

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
eemh, het woord bootorder heb ik nog niet voorbij zien komen..

hij herkent alles wel, maar boot hij ook van t goeie apparaat??

btje basic, maar ik heb t niet voorbij zien komen...

gang is alles

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Japidoff schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:24:
eemh, het woord bootorder heb ik nog niet voorbij zien komen..

hij herkent alles wel, maar boot hij ook van t goeie apparaat??

btje basic, maar ik heb t niet voorbij zien komen...
Dat dacht ik dus ook meteen, waarschijnlijk porbeert hij te booten van een raid array zonder os erop of zo. Kijk eens bij HDD boot volgorde

• tabakje
Het heeft niks met de bootorder te maken, die staat wel goed.
Ik heb nog ff verder lopen prutsen.

Wanneer ik m'n Sata1 poort disable (en dus de boothd) en de raid array aan, kan ik wel gewoon van alles booten (cdrom, diskette).
En sata1 poort aan en raid array uit dan werkt ie ook gewoon, alleen wanneer ze beide aanstaan wil die helemaal niks booten (geen HD, Cdrom, Diskette, niks)

Maar ik heb net een highpoint 2300 sata controller besteld (aangezien al niks dan ellende met die onboard silicon image toei gehad heb), hopen dat alles dalijk weer werkt. (alleen nog 1tb aan data zien te backuppen :| ).

Mocht iemand in de tussentijd nog een oplossing voor dit probleem hebben hoor ik die natuurlijk graag.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
asus staat bij mij bekend om de nogal klote ide/sata controllers, ik heb nu 2 MB's (a8n sli deluxe en de premium) die allebij een kapotte ide/sata controller hebben (die overigens wel gewoon werken met pci controllers).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024

Fryske_Apoc

[- Apoc -]

note to self:)

dit mobo model heeft dus wat problemen :(

blijft wel klote. ik heb ook een msi gehad die ook zoiets deed. winkel (challenge) :P
heeft ook niks kunnen vinden toendertijd. ik denk dat iets gewoon de geest gegeven maar net niet genoeg dood is. je moederbord spookt dus nu momenteel ;)

Apoc_Ownz

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hmm.. Ik heb dus een vergelijkbaar probleem met mijn moederbord.
Een oudere serie van Asus;
Zie ook:
Nieuwe HDD met SATA controller boot niet

• tabakje
nou, het probleem is 'opgelost'

wanneer ik m'n boothd aan de sata 4 poort hang, en dan sata 1&2 poort disable (gaat per 2) dan werkt alles weer normaal, ook met m'n raid array...

Dus waarschijnlijk is er hardwarematig iets goed fout met de sata1&2 controller oid...
Pagina: 1